Online
Svenska

Skapa bättre digitala gränssnitt med hjälp av insikter och metoder från psykologisk forskning! Du får verktyg som ger dig bättre insikter kring användarbeteenden och får ta del av en rad inspirerande case som visar värdet av att vara beteendeinformerad.

Förändringstakten för allt går bara snabbare och snabbare. Den tekniska utvecklingen ger oss nya kommunikationskanaler, nya betalmedel och nya sätt att resa för att ta några exempel. I detta spår får du ta del av den eviga konstanten mitt i all förändring – de psykologiska drivkrafterna som påverkar våra beteenden.

Intresset för tillämpad beteendevetenskap har vuxit kraftigt de senaste åren. I passet benar vi i begrepp som nudging, beteendedesign, beteendeinsikter och förser dig som deltagare med konkreta verktyg för att börja arbeta mer beteendeinformerat.

Spåret vänder sig främst till dig som arbetar med att skapa förståelse för användare och att utveckla digitala gränssnitt som ska förändra beteenden.

Du kan exempelvis arbeta som:

  • Produktutvecklare
  • Marknadsförare
  • Kommunikatör
  • Tjänstedesigner

Alla som på något sätt arbetar med digital beteendeförändring kommer dock ha nytta av spåret.

Niklas Laninge MODERATOR

Niklas Laninge, Director Behavioral insights @PBM

Psykolog och chef för PBM:s enhet för beteendeinsikter. Arbetat med nudging och beteendeinsikter sedan 2010, författat tre böcker på temat och hjälper mängder av organisationer att agera mer beteendeinformerat.

Program för detta temaspår

Försnack

Keynote: Whitney Phillips, medieforskare

Whitney Phillips
Hur använder extremister sociala medier för att förstärka sina budskap och påverka val? En av världens främsta medieforskare, Whitney Phillips, pratar om samspelet mellan kultur, teknik och makt.

Beteendeinsikter och de psykologiska drivkrafterna som styr våra beteenden

Dagen inleds med att deltagarna får en inspirerande genomgång av fältet beteendeinsikter, alltså processen för att applicera beteendevetenskaplig forskning för att skapa hållbar beteendeförändring.

Gruppen får ta del av en rad exempel på hur det kan se ut när ett digitalt gränssnitt, en produkt eller tjänst använder sig av beteendeinsikter. De får dessutom se på riskerna av att inte ta hänsyn till beteendevetenskap, alltså riskerna med att utveckla exempelvis digitala verktyg utan att ta hänsyn till vad som påverkar människors beteenden.

Därefter är det fokus på de psykologiska drivkrafterna som påverkar människor, och således gruppens kunder/användare/brukare. Här introducerar vi två ramverk som ger en gedigen förståelse för detta.

Niklas Laninge

Niklas Laninge, Director Behavioral insights @PBM

Psykolog och chef för PBM:s enhet för beteendeinsikter. Arbetat med nudging och beteendeinsikter sedan 2010, författat tre böcker på temat och hjälper mängder av organisationer att agera mer beteendeinformerat.

Beteendediagnos – så skapar vi djupare förståelse för användarbeteenden

Deltagarna får en introduktion till modellen COM-B och lär sig metoder för att analysera användarbeteende genom att titta på målgruppens förmåga, motivation och möjlighet att utföra önskade beteenden.

Därefter får de ta del av tre case som visar hur digitala insatser kan grundas på en gedigen beteendediagnos.

Niklas Laninge

Niklas Laninge, Director Behavioral insights @PBM

Psykolog och chef för PBM:s enhet för beteendeinsikter. Arbetat med nudging och beteendeinsikter sedan 2010, författat tre böcker på temat och hjälper mängder av organisationer att agera mer beteendeinformerat.

Lunch

Beteendeförändringstekniker för digitala gränssnitt

I det sista passet blir vi praktiska och går igenom nio olika tekniker som kan omsättas i produkter, digitala tjänster eller i digital kommunikation med syftet att förändra målgruppens beteende.

Praktiska exempel varvas med insikter hämtade från akademisk forskning.

Niklas Laninge

Niklas Laninge, Director Behavioral insights @PBM

Psykolog och chef för PBM:s enhet för beteendeinsikter. Arbetat med nudging och beteendeinsikter sedan 2010, författat tre böcker på temat och hjälper mängder av organisationer att agera mer beteendeinformerat.

Nätverka

Keynote: Shoshana Zuboff, Harvardprofessor

Shoshana Zuboff
Smarta mobiler och sociala medier har förenklat våra liv, men till vilket pris? Harvardprofessorn Shoshana Zuboff pratar om techjättarnas spårning på nätet som ett hot mot mänskliga rättigheter.

Eftersnack

Ditt biljettköp steg-för-steg:

Börja med att hitta ett temaspår per dag som du vill gå på.

Välj biljettyp; måndag, tisdag eller båda dagarna. 800 kr per dag exkl. moms.

Fyll i dina uppgifter och välj ditt temaspår.

Fullfölj ditt köp i kassan.

Grattis du har säkrat din biljett till Internetdagarna 2021!

Aisha Mossberg och Måns Jonasson i studion från Internetdagarna

Detta är Internetdagarna

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online för dig som vill bredda ditt digitala perspektiv. Konferensen anordnas årligen av Internetstiftelsen och gästas av internationella keynotetalare.

Relaterat temaspår på tisdag

Två neonhjärtan som lyser.
Tisdag den 23 november

Gamification: 7 tips för att effektivisera ditt företag

För att skapa en förändring krävs mod, engagemang och en känsla av meningsfullhet. Delta i samtal om hur ledare och beslutsfattare kan skapa en inkluderande och välmående kultur med hjälp av gamification – och få med dig 7 konkreta tips!

Så tycker våra besökare

"Det är fantastiskt att du kan följa ett tematiskt spår och specialisera dig på vad du tycker är intressant. Internetdagarna är för alla, inte bara för en specifik bransch. Det är fantastiskt!"
Porträtt Jenni Laapotti, besökare Internetdagarna
Jenni Laapotti
"Det bästa med Internetdagarna är de stora frågorna som utforskas och de olika perspektiv som presenteras på konferensen."
Porträtt Innocent Mogenga, besökare Internetdagarna
Innocent Mogenga
"Jag ser så fram emot att besöka Internetdagarna igen i höst. Konferensen innehåller en riktigt bra blandning av kunskap från olika branscher."
Porträtt Pia Nyberg, besökare Internetdagarna
Pia Nyberg
"Det bästa med internetdagarna är att alla är här! Alla som har något att säga om internet och älskar internet lika mycket som vi på Internetstiftelsen."
Porträtt av Anne-Marie Eklund Löwinder, CISO Internetstiftelsen
Anne-Marie Eklund Löwinder
"Jag har hängt här de senaste 15 åren. Det finns mycket, mycket bra innehåll på konferensen Internetdagarna!"
Porträtt Judith Wolst, besökare Internetdagarna
Judith Wolst
"Det är så många viktiga frågor som tas upp här, så många nya saker jag inte har tänkt på och så många nya idéer."
Porträtt Cecilia MoSze Tham, besökare Internetdagarna
Cecilia MoSze Tham
"Det finns så många passionerade människor här. Och det finns många utmaningar om hur vi gör internet till en plats för möjligheter och gemenskap, och inte en plats för extremism."
Porträtt danah boyd, besökare Internetdagarna
danah boyd
"Internetdagarna är fantastiska eftersom det samlar allt om internet på två hela dagar!"
Porträtt av Cecilia Victoria Kärrberg, besökare Internetdagarna
Cecilia Victoria Kärrberg
Tre personer som sitter och med bärbar dator utomhus

Vad väntar du på?

På Internetdagarna 2021 kan du välja att fördjupa dig inom om allt från AI i offentlig sektor, till sociala medier och hur du påverkar digitala beteenden. Oavsett vad du är intresserad av kan vi lova dig två dagar av inspiration, nätverkande och unika insikter från branschledande experter. Bara 800 kronor exkl. moms per dag. Kom och bredda ditt digitala perspektiv med oss!