Internetdagarna 2021 har redan varit
Online
Svenska

Teknik och wowupplevelser kan hjälpa till att fånga elevers uppmärksamhet i en allt mer ”fygital” värld. Häng med när Tekniska museet tillsammans med forskare, pedagoger och en astronaut diskuterar sju nycklar till framtidens lärande!

För att lösa framtidens stora utmaningar krävs kunskap och nya perspektiv. Översköljda av digitalt innehåll men samtidigt utan svar på framtidens viktigaste frågor behöver vi skolan, museerna och meningsfulla fritidsaktiviteter mer än någonsin. Men hur ska lärandet vinna kampen om uppmärksamhet när konkurrensen från klipp med kattungar, filterbubblande fakta, träffsäkra memes och väl koreograferade dansduetter blir allt hårdare?

Tekniska museet leder ett spår för alla som i någon form arbetar med lärande och kunskapsförmedling. Med praktiska workshop-sessioner, spännande exempel och inspirerande gäster tittar vi på sju nycklar till framtidens lärande och knäcker tillsammans koden för att lyckas skapa minnesvärda upplevelser av lustfyllt lärande.

Och självklart bjuder Tekniska också på djupdykningar i teknikhistorien. Med hjälp av vår flygande reporter Freddy tar vi oss djupt ned i museets underjordiska gömmor och hemliga magasin i jakten på hur tekniken tog oss hit där vi står idag – superuppkopplade och med oändliga möjligheter att forma vår framtid om vi bara har kunskapen, kreativiteten och nyfikenheten som krävs för att lösa världens stora frågor. Och det ska vi göra... när vi kollat klart på kattungarna då alltså.

Program för detta temaspår

Försnack

Keynote: Ayesha Khanna, AI-expert

Ayesha Khanna
Hur kan vi bygga smarta städer med hjälp av artificiell intelligens? AI-experten Ayesha Khanna ger konkreta exempel på hur AI kan lösa problem i olika branscher.

Intro: Trendspaning om framtidens lärande

Hur har vi hamnat här? Nya innovationer har tagit oss hit där vi står idag. Men vad händer nu, och vad behöver vi för att lyckas med lärandet? Kairos Future har på uppdrag av Tekniska museet tagit fram en rapport om framtidens lärande.

Carolina Olsson är moderator och tillsammans med Erika Charbonnel från Kairos Future tittar vi på drivkrafter, konsekvenser och trender som påverkar vårt sätt att inhämta ny kunskap.

Erika Charbonnel

Erika Charbonnel, Director Travel & Tourism

Erika är ansvarig för affärsområdet resor och turism på Kairos Future. Hon har många års erfarenhet av turistnäringen, både som egenföretagare, konsult och som verkställande chef. Hon har också varit verksam inom telekomindustrin. Erika har en civilekonomexamen och är en certifierad coach.

Carolina Olssson

Carolina Olssson,

Carolina Olsson är historikern och beteendevetaren som efter många år i museiverksamhet nu arbetar med att få med kulturen i alla steg av framtidens stadsutveckling. Hon är även ett välkänt ansikte som konferencier och moderator, bland annat från LiU Game Conference, Almedalen och på förra årets Internetdagarna.

Gissa Saken!

Vad är det för mystiskt föremål som vår arkivarie grävt fram ur samlingarna? Vi träffar tre olika "experter" med var sin förklaring. Bara en talar sanning, och det är ditt jobb att lista ut vem som har rätt. Du har chans att vinna Tekniska museets startkit för hemma-arkivarier!

Gissa Saken är ett av Tekniska museets digitala programformat som på ett roligt och engagerande sätt lyfter teknikhistoriska föremål.

Freddy Grip

Freddy Grip, pedagog, Tekniska museet

Under hela sitt liv har Freddy varit nyfiken och vetgirig. Via en ingenjörsutbildning hamnade han därför på lärarutbildningen. Han har arbetat på Tom Tits Experiment, Vetenskapens Hus och nu på Tekniska museet. Han har också gjort sin vetenskapskommunikation till fredagsunderhållning i tv-programmet Talang i både Sverige, Italien och Spanien.

Fakta, kontexten och jag

Vi behöver inte bara fakta, utan även kunna sätta den i sitt sammanhang. Men vi behöver också kunna se det i relation till oss själva. En viktig insikt handlar om att fånga upp ungas engagemang och fortsätta att problematisera, men samtidigt möjliggöra att proaktiv handling uppstår istället för hopplöshet.

Hur svåra uppdrag kan man ge ungdomar? Vi träffar Helena Mehra från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien som arbetar med att uppmuntra ungas lustfyllda lärande. I Junior Academy bjuder de in unga till ett virtuellt program där de får lösa våra mest trängande globala samhällsutmaningar på 60 dagar. Tillsammans med studieinfluencer och Junior Academy-vinnare Rasmus Häggkvist diskuterar vi ungas frivilliga lärande och innovationskraft.

speaker_image

Rasmus Häggkvist, Influencer och fysikstuderande

Rasmus Häggkvist är studieinfluencern som med sina 100 000 följare på TikTok går under namnet Schoolmentors. Just nu pluggar Rasmus sitt andra år på Natural Sciences-programmet på University College London, samt arbetar som utredare på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien om barn och ungas lustfyllda lärande på fritiden. Rasmus var även lagledare för det vinnande laget i utmaningen "Cybersecurity in the Age of IoT" under Junior Academy 2019.

Helena Mehra

Helena Mehra, kommunikationsansvarig för Utbildning och forskning på Kungl. ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

Helena Mehra har lång erfarenhet från kommunikation och PR och brinner för frågor som engagerar hela samhället i en positiv riktning.

Hon är involverad i flera av IVAs projekt som syftar till att uppmuntra ungas lustfyllda lärande, bland dem Junior Academy.

Hur blev Sverige uppkopplat? Vi besöker ett hemligt rum på Tekniska

Hur blev Sverige så uppkopplat egentligen? Följ med flygande reportern Freddy Grip in bakom en hemlig dörr på Tekniska museet till Ericssons styrelserum från 1903.

Freddy Grip

Freddy Grip, pedagog, Tekniska museet

Under hela sitt liv har Freddy varit nyfiken och vetgirig. Via en ingenjörsutbildning hamnade han därför på lärarutbildningen. Han har arbetat på Tom Tits Experiment, Vetenskapens Hus och nu på Tekniska museet. Han har också gjort sin vetenskapskommunikation till fredagsunderhållning i tv-programmet Talang i både Sverige, Italien och Spanien.

Fyra sorters wow!

Vägen till nyfikenhet och engagemang går genom att skapa wow-upplevelser. Men vilka olika sorters wow finns det och hur skapar vi eviga wow i det livslånga lärandet?

Christer Fuglesang, astronaut, barnboksförfattare och docent i partikelfysik på KTH ger ett peptalk kring lärande, studiemotivation och varför det är så viktigt att vi arbetar med barn och ungas kompetens för att möta framtidens stora utmaningar.

Christer Fuglesang

Christer Fuglesang, astronaut på ESA, docent i partikelfysik på KTH, barnboksförfattare och styrelseordförande på Tekniska museet

Christer Fuglesang är rymdhjälten som två gånger tagit oss till den internationella rymdstationen ISS, men också inspirerar nya generationer att sikta högre och hitta sin motivation till livslångt lärande. Christer är förutom astronaut på ESA även docent i partikelfysik på KTH, barnboksförfattare och styrelseordförande på Tekniska museet.

Mot sammanhang, samhörighet och samskapande

Gemenskap är en av våra största drivkrafter som används mycket inom till exempel spel och communities. Hur kan vi använda detta i lärandet? Vi får inspiration från spelexperten Paula Fenjima Manrique som hittar både inspiration, motivation och kunskap i spelens värld.

Paula Fenjima Manrique

Paula Fenjima Manrique, gamer, föreläsare, tv-profil och spelkonsult

Paula Fenjima Manrique är gamer, föreläsare, tv-profil och spelkonsult som figurerar flitigt i Nyhetsmorgon och som bloggare kring spel, teknik och föräldraskap. I spelens värld hämtar hon både inspiration, kunskap, teamwork-skills och bygger viktiga relationer. Passionen i arbetslivet är att kombinera lärande med teknik och tv-spel.

Lunch

High tech. High touch. High quality

Framtidens lärande handlar om att använda digitalt och analogt i symbios, genom att kombinera det bästa från den fysiska världen med det digitala och skapa en fygital värld.

Sara Bruun visar projektet #stopplasticpollution, ett digitalt, analogt och virtuellt utbyte mellan en skola i Tanzania och en skola i Sverige som bl.a. ledde till renare vatten och minskad sjukfrånvaro bland barnen i Tanzania.

Philippe Longchamps illustrerar hur han i sin ämnesövergripande undervisning dagligen integrerar digitala verktyg som Mechatronics, musikredigeringsprogram eller kodning i dynamiska visuella programspråk för att överbrygga gapet mellan det analoga och digitala.

Sara Bruun

Sara Bruun, lärare, föreläsare, bloggare och författare

Sara Bruun är språklärare, föreläsare, bloggare och författare. 2015 tilldelades hon The European Language Label by The European Commission. 2016 tilldelades hon Kungliga Vitterhetsakademiens pris för berömvärd lärargärning. 2017 utsåg Lärargalan Sara till Årets lärare inom it- och digitalisering. Sara Bruun har skrivit två böcker om hur digitala verktyg kan användas i klassrummet. Hon är även en flitig skoldebattör och bloggar på skolvärlden.se

Philippe Longchamps

Philippe Longchamps, Lärare och arbetslagsledare vid Bilingual Montessori School of Lund och Overseas Director of ISAS, International Society for the Advancement of STEAM.

Philippe Longchamps, “Sveriges bästa lärare 2020”. Genom att arbeta tvärvetenskapligt med naturvetenskap, teknologi, konst, matematik och ingenjörskonst skapar han mening och sammanhang i klassrummet. Bakom sig har han en master i historia från UQÀM i Kanada, lärarexamen från Malmö Universitet och en bachelor i historia från Bishop's University i Kanada.

Expandera i tid och rum

Nya, digitala kanaler är en allt viktigare källa till kunskap, och den tekniska utvecklingen ger nya möjlighet att skapa upplevelser som förlänger lärandet. Hur kan vi anpassa oss och våra koncept för lärande till den nya världen? Vi träffar Karim Jebari, forskare vid Institutet för Framtidsstudier som forskat i teknikens utmaningar och möjligheter.

Karim Jebari

Karim Jebari, forskare vid Institutet för Framtidsstudier

Karim Jebari är forskare vid Institutet för Framtidsstudier, och har förutom egna publikationer även medverkat i DN, Sveriges Radio och Aftonbladet. I december 2014 disputerade han i filosofi vid KTH med en avhandling om tillämpad etik och hur vi bör förhålla oss till de utmaningar och möjligheter som den teknologiska utvecklingen ställer oss inför.

Det finns inga konkurrenter till lärandet...

Lärandet har egentligen inga konkurrenter, utom när det gäller kampen om uppmärksamhet. Samtidigt som hjärngympa är den nya folksporten ägnar vi kanske lite för mycket tid åt dötid, och för lite åt frötid och slötid?

När får vi direktuppkoppling i hjärnan och vad är sinnenas internet? Flygande reportern Freddy Grip undersöker saken tillsammans med Tekniska museets pedagog Siri Olofgörs.

Freddy Grip

Freddy Grip, pedagog, Tekniska museet

Under hela sitt liv har Freddy varit nyfiken och vetgirig. Via en ingenjörsutbildning hamnade han därför på lärarutbildningen. Han har arbetat på Tom Tits Experiment, Vetenskapens Hus och nu på Tekniska museet. Han har också gjort sin vetenskapskommunikation till fredagsunderhållning i tv-programmet Talang i både Sverige, Italien och Spanien.

Innovation och entreprenörskap

Hur kan vi engagera elever i att skapa sin egen framtid? Marcus Claesson berättar om hur vi kan uppmuntra barn och unga till innovation och entreprenörskap.

Marcus Claesson

Marcus Claesson, VD på Technicus Science Center i Härnösand

Marcus Claesson har arbetat som rektor, regionchef för Ung Företagsamhet Västernorrland och är nu VD på Technicus Science Center i Härnösand. Med stort engagemang driver han frågor kring skolutveckling, värdeskapande lärande, inkludering, innovation och entreprenörskap.

Summering: vad är de viktigaste lärdomarna för framtiden

Vi sammanfattar dagen tillsammans med Elvira Johansson, lärarstuderande, Philippe Longchamps, Årets lärare 2020 och Maria Olsson, chef för lärande på Tekniska museet.

Elvira Johansson

Elvira Johansson, matematiklärare, Fryshusets Gymnasium samt student, KTH

Elvira Johansson har upplevt hur det är på båda sidorna i dagens klassrum – att som elev behålla fokus på lektionen trots en spännande värld i fickan, och som lärare som ger allt för att fånga klassens uppmärksamhet. Hon är matematiklärare på Fryshusets Gymnasium, studerar till ämneslärare i teknik och matematik samt till civilingenjör på KTH och har arbetat med att lära ut programmering till både elever och lärare.

Philippe Longchamps

Philippe Longchamps, Lärare och arbetslagsledare vid Bilingual Montessori School of Lund och Overseas Director of ISAS, International Society for the Advancement of STEAM.

Philippe Longchamps, “Sveriges bästa lärare 2020”. Genom att arbeta tvärvetenskapligt med naturvetenskap, teknologi, konst, matematik och ingenjörskonst skapar han mening och sammanhang i klassrummet. Bakom sig har han en master i historia från UQÀM i Kanada, lärarexamen från Malmö Universitet och en bachelor i historia från Bishop's University i Kanada.

Carolina Olssson

Carolina Olssson,

Carolina Olsson är historikern och beteendevetaren som efter många år i museiverksamhet nu arbetar med att få med kulturen i alla steg av framtidens stadsutveckling. Hon är även ett välkänt ansikte som konferencier och moderator, bland annat från LiU Game Conference, Almedalen och på förra årets Internetdagarna.

speaker_image

Maria Olsson, Chef lärande, Tekniska museet

Maria Olsson är pedagog och chef för lärande på Tekniska museet.

Avslutning och summering av dagen

Vi summerar dagen och tittar på de viktigaste lärdomarna kring framtidens lärande.

Carolina Olssson

Carolina Olssson,

Carolina Olsson är historikern och beteendevetaren som efter många år i museiverksamhet nu arbetar med att få med kulturen i alla steg av framtidens stadsutveckling. Hon är även ett välkänt ansikte som konferencier och moderator, bland annat från LiU Game Conference, Almedalen och på förra årets Internetdagarna.

Nätverka

Keynote: Amy Webb, futurolog

Amy Webb
Pandemin har chockdigitaliserat världen, men vad innebär det? Lyssna på den världsledande futurologen Amy Webb som utifrån stora mängder data ger träffsäkra prognoser om framtiden.

Eftersnack

Följ Internetdagarna i sociala medier

Aisha Mossberg och Måns Jonasson i studion från Internetdagarna

Detta är Internetdagarna

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online för dig som vill bredda ditt digitala perspektiv. Konferensen anordnas årligen av Internetstiftelsen och gästas av internationella keynotetalare.

Relaterat temaspår på måndag

Elever som sitter framför bärbara datorer i ett klassrum
Måndag den 22 november

Digital kompetens i skolan: så hanterar du utmaningarna

I skolvardagen medför uppdraget att ge eleverna digital kompetens en rad utmaningar. Hur ska man hantera elevers personuppgifter? Hur får man tiden att räcka till? Ska skolan lösa elevers konflikter på sociala medier?

Så tycker våra besökare

"Det är fantastiskt att du kan följa ett tematiskt spår och specialisera dig på vad du tycker är intressant. Internetdagarna är för alla, inte bara för en specifik bransch. Det är fantastiskt!"
Porträtt Jenni Laapotti, besökare Internetdagarna
Jenni Laapotti
"Det bästa med Internetdagarna är de stora frågorna som utforskas och de olika perspektiv som presenteras på konferensen."
Porträtt Innocent Mogenga, besökare Internetdagarna
Innocent Mogenga
"Jag ser så fram emot att besöka Internetdagarna igen i höst. Konferensen innehåller en riktigt bra blandning av kunskap från olika branscher."
Porträtt Pia Nyberg, besökare Internetdagarna
Pia Nyberg
"Det bästa med internetdagarna är att alla är här! Alla som har något att säga om internet och älskar internet lika mycket som vi på Internetstiftelsen."
Porträtt av Anne-Marie Eklund Löwinder, CISO Internetstiftelsen
Anne-Marie Eklund Löwinder
"Jag har hängt här de senaste 15 åren. Det finns mycket, mycket bra innehåll på konferensen Internetdagarna!"
Porträtt Judith Wolst, besökare Internetdagarna
Judith Wolst
"Det är så många viktiga frågor som tas upp här, så många nya saker jag inte har tänkt på och så många nya idéer."
Porträtt Cecilia MoSze Tham, besökare Internetdagarna
Cecilia MoSze Tham
"Det finns så många passionerade människor här. Och det finns många utmaningar om hur vi gör internet till en plats för möjligheter och gemenskap, och inte en plats för extremism."
Porträtt danah boyd, besökare Internetdagarna
danah boyd
"Internetdagarna är fantastiska eftersom det samlar allt om internet på två hela dagar!"
Porträtt av Cecilia Victoria Kärrberg, besökare Internetdagarna
Cecilia Victoria Kärrberg