Går det att vara målgruppsanpassad på sociala medier utan att samla in data? Häng med på en fullspäckad dag med Digitalsnack för att få insikter och perspektiv på hur företag och organisationer bör navigera mellan datainsamling och sina användare.

Att vara målgruppsanpassad i sina sociala kanaler blir bara viktigare och viktigare. Men hur väger vi användarens personliga integritet mot en anpassad och träffsäker kommunikation? Hur kan vi arbeta datadrivet i en värld där datan begränsas allt mer?

Datadriven kommunikation
Under temaspårets förmiddag fokuserar vi på kommunikation som är datadriven. Hör Frida Fors Wallsbeck från Meltwater prata om hur social intelligence ger en ökad målgruppsinsikt. Och få nya verktyg för att välja rätt kanaler och taktik i sociala medier. 

Ta del av när Digitalsnacks vd Cecilia Victoria Kärrberg spår om framtidens sociala medier - vad behöver vi förbereda oss på för att få fortsatt effekt och vara relevanta i våra sociala kanaler? Därefter bjuder Digitalsnacks annonsexperter Fanny Hanngren och Jenni Laapotti på nya kunskaper kring annonsering enligt IOS 14. Du kommer bland annat att få en inblick i hur du kan arbeta datadrivet utan pixeldata!

Innan lunch avslutar vi med ett verklighetsbaserat case som visar det omöjliga. Det vill säga, hur du kan nå ut till en miljonpublik på Facebook. Helt organiskt! Välkommen att ta del av tidningen LAND:s framgångsrecept.

Användaren, med inspel från Max Schrems
På eftermiddagen skiftar vi fokus till användaren. Allt mer makt förflyttas till användaren. Till exempel när det gäller data, integritet och tillgänglighet. Någon som drivit nätjättarna till vansinne de senaste åren är Max Schrems. Möt mannen bakom Schrems-domarna och lär dig mer om varför han beslutade sig för att stämma Facebook, två gånger. 

Dagen avslutas sedan med ett panelsamtal för att diskutera Meta. Är allt deras fel? Sociala medier, näthat och psykisk ohälsa – har de en koppling? I panelen sitter hjärnforskaren Sissela Nutley som studerat ungas påverkan av sociala medier. Janne Elvelid som är ansvarig för policyfrågor på Meta. Samt Kim Waller, generalsekreterare för Prinsparets stiftelse, som bland annat jobbar för en tryggare nätvardag.

Digitalsnack - Social mediebyrå MODERATOR

Digitalsnack - Social mediebyrå,

Digitalsnack är en fullservice byrå inom sociala medier och drivs av Cecilia Victoria Kärrberg och Jenni Laapotti. Tillsammans driver de även Digitalsnack - Social mediepodd, Sveriges största podcast om sociala medier.

Program för detta temaspår

Försnack

Keynote: Max Schrems, Integritetsaktivist

Max Schrems
Max Schrems är en drivkraft i arbetet för internetanvändares digitala integritet och för en uppmärksammad kamp mot nätjättarna om deras datainsamling. Genom domarna Schrems I och II har han lyckats förändra användningen av internet som vi känner till den.

Få ökad målgruppsinsikt med social intelligens

I dagens första spårpass ska vi djupdyka i social intelligens. Vad och hur kan företag och organisationer få veta mer om sina målgrupper för att skapa bättre innehåll, befinna sig i rätt kanaler och på så sätt skapa långsiktliga relationer? Häng med när Frida från Meltwater tar oss igenom grunderna i social intelligens.

Frida Fors Wallsbeck

Frida Fors Wallsbeck, Nordisk marknadschef på Meltwater

Frida har lång bakgrund inom consumer research och varumärkesstrategi inom både B2C och B2B. Idag är hon nordisk marknadschef på Meltwater och brinner för varumärkes- och relationsbyggande marknadsföring och sätter stort värde på att alltid arbeta datadrivet.

Framtidens sociala medier - trendspaning från Digitalsnack

Lyssna till Digitalsnacks vd och trendspanare Cecilia Victoria Kärrberg, när hon berättar om trender och förändringar på och inom sociala medier. Trender som kommer att påverka hur vi använder sociala medier nu och i framtiden

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg, Vd på Digitalsnack

Cecilia Victoria Kärrberg är vd och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Jenni Laapotti driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar Internetdagarnas spår om sociala medier för fjärde året i rad.

Annonsering utan pixeldata - win win för dig och din målgrupp

Annonsering i sociala medier blir allt mer utmanande när integriteten ökar för användarna. Men beroende på hur det tacklas kan det faktiskt leda till ett ännu bättre resultat för dig som annonsör. Under det här spårpasset kommer Digitalsnacks ägare annonsstrateg Jenni, dela med sig av hur du kan vända konsekvenserna av den ökade integriteten till din fördel. Så att ännu fler personer hittar och ditt varumärke övertygas av vad det har att erbjuda.

Jenni Laapotti

Jenni Laapotti, Chief Operating Officer, Digitalsnack Social mediebyrå

Jenni Laapotti är operativ chef och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Cecilia Victoria Kärrberg driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar Internetdagarnas spår om sociala medier för fjärde året i rad.

Så når Land en miljonpublik helt organiskt på Facebook

LAND - en av Sveriges största veckotidningar har lyckats med det det näst intill omöjliga; nå ut till en miljonpublik helt organiskt på Facebook. På Internetdagarna kommer LANDs Content Manager Emilia berätta hur de använder viktig data för insikter kring vilket innehåll som driver till olika typer av effekt.

Emilia Eliasson

Emilia Eliasson, Content Manager och produktägare på Land.se

Emilia är Content Manager på Land.se och utbildad journalist. Men sin kunskap att förvandla data till insikter har hon tagit tidningen Land till nya höjder gällande organisk räckvidd, trafik och engagemang på Facebook.

Lunch

Därför stämde Max Schrems Facebook igen - om Schrems II

I över 10 år har integritetsaktivisten Max Schrems utmanat de stora nätbolagen kring deras hantering av persondata. Efter att han begärt ut all information Facebook sparat om honom under tre års tid och fick ut hela 1 222 sidor, började han intressera sig mer av hur Facebook bröt mot Europas dataskyddsförordning. Max gästar oss för att berätta varför han stämde Facebook igen och antagligen kommer att göra det snart igen...

Max Schrems

Max Schrems, Integritetsaktivist

Max Schrems är en drivkraft i arbetet för internetanvändares digitala integritet och för en uppmärksammad kamp mot nätjättarna om deras datainsamling. Genom domarna Schrems I och II har han lyckats förändra användningen av internet som vi känner till den.

Är allt Metas fel? Hur kan vi (tillsammans) göra sociala medier bättre?

Som rubriken lyder - är allt Metas fel? Det ska vi ta reda på med hjälp av vår panel. Sociala medier, näthat och ohälsa - vem bär ansvaret? Kan vi tillsammans göra sociala medier till en bättre plats? Det ska Janne från Meta, hjärnforskaren Sissela och Kim från Prinsparets Stiftelse diskutera!

Skicka in dina frågor i chatten under panelsamtalet för att vara med och påverka diskussionen!

Janne Elvelid

Janne Elvelid, Head of Policy på Meta i Sverige & Finland

Janne är ansvarig för policyfrågor på Meta i Sverige och Finland.
Han brinner för att förstå och främja den digitala utvecklingen i samhället, och har en bakgrund i policyarbete från Regeringskansliet och EU Kommissionen i Bryssel.

Sissela Nutley

Sissela Nutley, Hjärnforskare, författare och föreläsare

Sissela är en ofta anlitad föreläsare och har doktorerat i kognitiv neurovetenskap med fokus på hjärnans utveckling och formbarhet. Hon är knuten till Karolinska Institutet och verksam inom det ideella projektet Det syns inte, som arbetar för att stärka ungas psykiska hälsa.

Kim Waller

Kim Waller, Generalsekreterare på Prinsparets Stiftelse

Kim har en gedigen bakgrund inom värdedrivna organisationer. Hon har bland annat varit vd för Ungdomar AB, som drev en av Sveriges största digitala mötesplatser, Ungdomar.se, och hållbarhetssatsningen We Change. Efter att företaget blev en del av Fryshuset arbetade Kim som chef för Fundraising and Partnership innan hon gick vidare till att bli generalsekreterare för Prinsparets Stiftelse, som bland annat jobbar för en tryggare nätvardag.

Fika

Keynote: Abbie Richards, Desinformationsexpert

Abbie Richards
Tiktok är en enorm källa till information. Vilka utmaningar skapar det för plattformens unga användare? Abbie Richards är en framstående tiktokare som undersöker desinformation som sprids på plattformen. Hon har även en bakgrund som komiker. Lyssna på Abbie Richards tal där hon bryter hon ner det komplexa informationsflödet med pedagogiska förklaringar och humor.

Eftersnack

Aisha och Måns bakom kameran på Internetdagarna.

Detta är Internetdagarna

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online för dig som vill bredda ditt digitala perspektiv. Konferensen anordnas årligen av Internetstiftelsen och gästas av världsledande keynotetalare.

Följ Internetdagarna i sociala medier

Du kanske också är intresserad av

Paulina Modlitba Internetdagarna 2022
MÅNDAG 21 NOVEMBER

Trendspaning: få koll på tekniken som formar framtiden

Metaverse, blockkedjor, web3 och kvantdatorer. Hur kommer dagens innovationer att förändra samhället? Lär dig mer om teknikbranschens snackisar och få med dig konkreta verktyg för att göra omvärldsbevakningar på egen hand!