Online
Svenska

En dag fullspäckad av diskussioner, tips och best practice om hur du anpassar dig till sociala mediers konstanta utveckling. I år får du lära dig mer om hur du tampas med nya regler och vägar för att skapa bäst effekt i sociala medier.

Hur sätter man en strategi när man ständigt måste anpassa sig till det föränderliga? Digitalsnack – Social mediebyrå arrangerar för tredje året Internetdagarnas sociala mediespår. Digitalsnack driver Sveriges största podcast inom sociala medier och är en fullservicebyrå inom sociala medier.

Under denna dag kommer vi fördjupa oss i vad som just nu påverkar vår närvaro på och vårt förhållningssätt till sociala medier, exempelvis Schrems II-domen och den organiska räckvidden som ständigt sjunker. Hur ska man tänka för att få maximal effekt för sina investerade pengar?

Ljud och musik i sociala medier har under många varit ett komplement. Men nu vänder trenden. Ljudet har blivit en viktig del för att budskapet i sociala medier ska få en större effekt. Influencers - Goodfluence - Badfluence? Hur ska vi tänka när makten i sociala medier förflyttas till några enskilda individer? Hur påverkas hjärnan av vår användning av sociala medier? Svaren får vi av första forskningsingenjör Irene Perini som med magnetkamera studerar hur sociala interaktioner påverkar hjärnan.

Dagen avslutas med ett guldvinnande bidrag och best practice från SCB som lyckats få flera tiotusentals att älska statistik på Instagram. Hör hur de lyckades genom att skapa en strategi och taktik helt efter Instagrams alla regler.

Digitalsnack MODERATOR

Digitalsnack,

Digitalsnack är en fullservice byrå inom sociala medier och drivs av entreprenörerna Cecilia Victoria Kärrberg och Jenni Laapotti. Tillsammans driver de även Digitalsnack - Social mediepodd, Sveriges största podcast om sociala medier.

Program för detta temaspår

Försnack

Keynote: Whitney Phillips, medieforskare

Whitney Phillips
Hur använder extremister sociala medier för att förstärka sina budskap och påverka val? En av världens främsta medieforskare, Whitney Phillips, pratar om samspelet mellan kultur, teknik och makt.

Välkommen och inledning

Moderatorerna Cecilia och Jenni från Digitalsnack inleder sociala mediespåret 2021.

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg, vd, Digitalsnack Social mediebyrå

Cecilia Victoria Kärrberg är vd och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Jenni Laapotti driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar för tredje året i rad Internetdagarnas spår om sociala medier.

Jenni Laapotti

Jenni Laapotti, COO, Digitalsnack Social mediebyrå

Jenni Laapotti är operativ chef och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Cecilia Victoria Kärrberg driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar för tredje året i rad Internetdagarnas spår om sociala medier.

En miljard data kan inte ha fel - det fungerar på sociala medier

Vad kan man utläsa från 1 miljard interaktioner på Facebook, Instagram och Twitter? Jonas från teknikplattformen Bumblewing visar på skillnader i vad som fungerar för offentliga respektive privata aktörer samt huvudsakliga skillnader mellan hur vi som privatpersoner använder sociala medier jämfört med företag och organisationer. Få ett faktabaserade perspektiv på hur du uppnår influens i sociala medier!

Jonas Tulldahl

Jonas Tulldahl, vd och grundare Bumblewing

Teknikentreprenör med passion för både sociala medier och data. Vd och grundare av Bumblewing. En av pionjärerna inom området faktabaserad analys av influens i sociala medier.

Allt du behöver veta om Schrems II-domen

Den 16 juli 2020 meddelades den nya Schrems II-domen vilket fått betydande konsekvenser för hur vi i Europa använder amerikanska tjänster för att lagra personuppgifter. Men exakt hur påverkar det oss? Vad behöver vi göra för att vara lagliga?

Under detta pass gästas vi av advokaten Katarina Ladenfors som reder ut:
- Vad är och betyder Schrems II?
- Hur ska vi förhålla oss till Schrems II-domen?
- Steg-för-steg guide för vägledning kring Schrems II

Vi kommer även ha tid över för era frågor, så skriv i chatten!

Katarina Ladenfors

Katarina Ladenfors, advokat/partner på Advokatfirman MarLaw

Katarina Ladenfors är en flitigt anlitad föreläsare och specialist inom marknadsrätt, immaterialrätt, it-rätt, avtalsrätt och integritetsskyddsjuridik (PuL).

3 tips för att lyckas med annonsering efter IOS14

Vi har tillgång till ett av världens mest kraftfulla verktyg för annonsering via Facebook Ads Manager. Men hur gör man för att lyckas nå ut på bästa sätt via annonsering? Digitalsnack ger dig 3 tips för att lyckas med annonsering i sociala medier – efter IOS14.

Cecilia Victoria Kärrberg

Cecilia Victoria Kärrberg, vd, Digitalsnack Social mediebyrå

Cecilia Victoria Kärrberg är vd och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Jenni Laapotti driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar för tredje året i rad Internetdagarnas spår om sociala medier.

Jenni Laapotti

Jenni Laapotti, COO, Digitalsnack Social mediebyrå

Jenni Laapotti är operativ chef och ägare av Digitalsnack Social mediebyrå. Tillsammans med kollegan Cecilia Victoria Kärrberg driver de Sveriges största podcast inom sociala medier. De arrangerar för tredje året i rad Internetdagarnas spår om sociala medier.

5 min paus

Ljud på! Hur audio blivit den viktigaste komponenten för innehåll i sociala medier

För bara ett par år sedan hade de alla flesta sociala medieanvändare ljudet av. "Sound on" gifar skapades för att uppmärksamma mottagaren att sätta på ljudet. Men det var då....

En pandemi senare har ljudet fullkomligt exploderat! Anledningen? Vi har spenderat mer tid hemma där "mute" inte behövts lika mycket. En annan är TikToks explosiva spridning av sina TikTok-challenges och Clubhouse som slog ner som en blixt från klar himmel. Under detta pass kommer vi prata mer om ljudets betydelse för att nå ut i sociala medier, idag och i framtiden.

Influencers - makt, miljoner och möjligheter

Influencers är vår tids nya älsklingar, men också tidernas minst granskade makthavare. Med sin miljonpublik formar de en helt ny generation genom sina Instagram-flöden – och påverkar i allra högsta grad våra köpbeslut.

Men hittills har kunskapen om fenomenet generellt varit låg, vilket har lett till något av ett vilda västern-landskap där det är otydligt vem som tar ansvar för vad. Vad händer när marknaden stabiliserar sig – och vad är värt att satsa på framåt? De prisbelönta Resuméjournalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg guidar dig runt i en värld av möjligheter – men också av halvsanningar, bluffsiffror och smygreklam.

Yasmine Winberg & Julia Lundin

Yasmine Winberg & Julia Lundin, journalister på Resumé Insikt

Yasmine och Julia är journalister på Resumé Insikt och bevakar marknadsförings- och reklamvärlden. 2019 utsågs duon till "Årets journalist" av Sveriges Tidskrifter, bland annat för deras granskningar av influencerbranschen. Dessa resulterade senare i boken "Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier." 

Lunch

Hur våra hjärnor regerar på interaktion från sociala medier?

Hur svarar hjärnan på sociala situationer på nätet? Vad händer i hjärnan när man är bedömd av andra? Forskningsingenjör Irene Perini delar med sig av sin forskning om hur hjärnan påverkas av interaktioner från sociala medier. Med hjälp av magnetkamera har hon kunnat studera hur tonåringars hjärnor triggas av en tumme upp eller en tumme ner.

Irene Perini

Irene Perini, förste forskningsingenjör på Centrum för Social och Affektiv Neurovetenskap (CSAN)

Irene är hjärnforskare vid Linköping Universitet, specialiserad i dataanalys av magnetkameraundersökningar. För att förstå hur sociala interaktioner och sociala stimuli behandlas i hjärnan hos friska personer och i psykiatriska populationer.

Så har SCB gjort statistik till en succé på Instagram

Hur skapar man engagemang kring statistik?

Med glimten i ögat gör SCB storytelling av statistik, nära inpå det som människor bryr sig om, kan relatera till och till och med fnissa åt. Ett färgsprakande pass om att välja bort, välja rätt och våga haka på!

Elma Jakupovic

Elma Jakupovic, Social media & brand manager på SCB

Elma Jakupovic är varumärkesansvarig och leder bland annat teamet bakom SCB:s prisbelönade konto på Instagram.

Nätverka

Keynote: Shoshana Zuboff, Harvardprofessor

Shoshana Zuboff
Smarta mobiler och sociala medier har förenklat våra liv, men till vilket pris? Harvardprofessorn Shoshana Zuboff pratar om techjättarnas spårning på nätet som ett hot mot mänskliga rättigheter.

Eftersnack

Ditt biljettköp steg-för-steg:

Börja med att hitta ett temaspår per dag som du vill gå på.

Välj biljettyp; måndag, tisdag eller båda dagarna. 800 kr per dag exkl. moms.

Fyll i dina uppgifter och välj ditt temaspår.

Fullfölj ditt köp i kassan.

Grattis du har säkrat din biljett till Internetdagarna 2021!

Aisha Mossberg och Måns Jonasson i studion från Internetdagarna

Detta är Internetdagarna

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online för dig som vill bredda ditt digitala perspektiv. Konferensen anordnas årligen av Internetstiftelsen och gästas av internationella keynotetalare.

Relaterat temaspår på tisdag

Kvinna som står framför en skärm med arga emojier.
Tisdag 23 november

Moderera mera: ta kontroll över dina kanaler

Hur funkar communitybyggande moderering och hur kan det hjälpa dig i arbetet mot desinformation och konspirationsteorier online? I denna workshop tillsammans med #jagärhär lär du dig hur du kan ta kontrollen över ditt varumärke när du eller din organisation utsätts för negativ uppmärksamhet.

Så tycker våra besökare

"Det är fantastiskt att du kan följa ett tematiskt spår och specialisera dig på vad du tycker är intressant. Internetdagarna är för alla, inte bara för en specifik bransch. Det är fantastiskt!"
Porträtt Jenni Laapotti, besökare Internetdagarna
Jenni Laapotti
"Det bästa med Internetdagarna är de stora frågorna som utforskas och de olika perspektiv som presenteras på konferensen."
Porträtt Innocent Mogenga, besökare Internetdagarna
Innocent Mogenga
"Jag ser så fram emot att besöka Internetdagarna igen i höst. Konferensen innehåller en riktigt bra blandning av kunskap från olika branscher."
Porträtt Pia Nyberg, besökare Internetdagarna
Pia Nyberg
"Det bästa med internetdagarna är att alla är här! Alla som har något att säga om internet och älskar internet lika mycket som vi på Internetstiftelsen."
Porträtt av Anne-Marie Eklund Löwinder, CISO Internetstiftelsen
Anne-Marie Eklund Löwinder
"Jag har hängt här de senaste 15 åren. Det finns mycket, mycket bra innehåll på konferensen Internetdagarna!"
Porträtt Judith Wolst, besökare Internetdagarna
Judith Wolst
"Det är så många viktiga frågor som tas upp här, så många nya saker jag inte har tänkt på och så många nya idéer."
Porträtt Cecilia MoSze Tham, besökare Internetdagarna
Cecilia MoSze Tham
"Det finns så många passionerade människor här. Och det finns många utmaningar om hur vi gör internet till en plats för möjligheter och gemenskap, och inte en plats för extremism."
Porträtt danah boyd, besökare Internetdagarna
danah boyd
"Internetdagarna är fantastiska eftersom det samlar allt om internet på två hela dagar!"
Porträtt av Cecilia Victoria Kärrberg, besökare Internetdagarna
Cecilia Victoria Kärrberg
Tre personer som sitter och med bärbar dator utomhus

Vad väntar du på?

På Internetdagarna 2021 kan du välja att fördjupa dig inom om allt från AI i offentlig sektor, till sociala medier och hur du påverkar digitala beteenden. Oavsett vad du är intresserad av kan vi lova dig två dagar av inspiration, nätverkande och unika insikter från branschledande experter. Bara 800 kronor exkl. moms per dag. Kom och bredda ditt digitala perspektiv med oss!