Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

En dag om hatet, trollen och juridiken

Passion, kunskap och inspiration om sociala medier och digitala varumärken. Det är något som Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt vill dela med sig av under sitt pass på Internetdagarna.

Ansvariga för evenemanget Baksidan av den digitala vardagen är Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt, strateger inom sociala medier och digitalt varumärkesbyggande.

Berätta lite om er själva.

”Passion, kunskap och inspiration om sociala medier och digitala varumärken. Det är det som driver oss. Och att få hjälpa företag och organisationer att förstå vår digitala vardag och bli bättre på att kommunicera, bygga varumärken och vårda relationer online. Tillsammans är vi konceptet Social by default, som är ett samarbete mellan Knowit Experience och United Power. Vi har jobbat ihop i snart fyra år med att utbilda och utveckla företag och organisationers närvaro på nätet. Eftersom Deeped bor i Falun och Sarah i Göteborg lär vi oss också att bli effektiva med hjälp av digitala verktyg i vårt samarbete – något som visar sig vara fruktbart även för våra kunder.”

Berätta med era egna ord om ert evenemang, vad är det som kommer att ske?

”Tidigare år har våra dagar handlat om den digitala vardagen på olika sätt: samhället, livet och människan. Den här gången har vi valt att fokusera på det negativa. Kriserna, hatet, trollen, juridiken, hotet och möjligheterna att vända på det hela. Vår approach är som alltid: nyfiket iaktta för att förstå. På så sätt lära sig mer. Utifrån det förstå att göra bättre strategiska val för att undvika, minska riskerna och skapa en bättre digital värld.”

Är det någon/några talare ni bokat som ni ser lite extra fram emot att lyssna på?

”Det fantastiska i att göra en sådan här dag är att man får en anledning att fråga alla de där fantastiska personerna om de har lust att komma och dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Vi har ett startfält där alla våra talare gör oss starstruck. Så därför är det jättesvårt att nämna någon speciell.”

Vilka tycker ni ska gå på ert arrangemang på Internetdagarna?

”Vi tycker att alla som är nyfikna och vill få mer insikt runt hur man på ett bra sätt kan förhålla sig till även den mörka sidan av internet ska gå på vårt pass. Vi tror många både är oroade, oroliga och osäkra på hur man ska förhålla sig till troll, till drev och näthat. Målet är att vi inte ska säga “ojojoj så illa allt är” utan gå därifrån med mer kunskap, mindre rädsla och känslan av att internet är fantastiskt trots de baksidor som finns. Målgrupp är självklart kommunikatörer, marknadsförare, community managers, journalister eller andra som arbetar aktivt på nätet. Men alla är välkomna. Det kommer bli en fullmatad dag.”

Om ni fick välja ett, vilket annat evenemang på Internetdagarna skulle ni vilja gå på och varför?

”Det är sjukt svårt att göra. Deeped står som en åsna mellan hötapparna om han första dagen ska välja Creative Technology eller sociala medier i förändring, eller hänga på våra kompisar Marie och Joakim på Kickstarta din digitala transformation. Den dag vi har vårt spår finns det ju också en massa saker som är spännande: självklart Svenskarna och Internet eller Crowdsourcing 2.0, berättar Sarah Larsson Bernhardt. Marie och Joakim på “Kickstarta din digitala transformation” blir Sarahs val. Vi var tidigt ute och pratade med dem när de hade påbörjat sin bok, och nu har jag läste den. Den är oerhört bra och det skulle vara väldigt intressant att lyssna på dem live och se hur de lägger upp en dag med fokus på digital transformation. Annars är ju “Här är brudarna” alltid ett aktuellt ämne.”