Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Ett brett grepp kring molntjänster i skolan

På Internetdagarna tar Kristina Alexandersson ett brett grepp kring hur molntjänster används i skolan. Under dagen kommer besökarna få kunskaper om hur dessa tjänster fungerar, hur de påverkar vår integritet och hur lagstiftningen ser ut kring molntjänster.

Kristina Alexanderson arbetar på Internetstiftelsen i Sverige. Där är hon ansvarig för arbetet med att stimulera internetanvändning i skolan.

–I mitt arbete är jag bland annat ansvarig för Webbstjärnan, vår skoltävling för elever som publicerar sitt skolarbete på webben. Jag är även ansvarig för barnhack, som är IIS arbete för att ge barn grundläggande kunskaper i programmering.

Berätta med dina egna ord om ert evenemang, vad är det som kommer att ske?

–Mitt evenemang handlar om molntjänster och hur de fungerar. På vårt evenemang tar vi ett brett grepp kring hur molntjänster används i skolan. Under dagen kommer besökarna få kunskaper om hur dessa tjänster fungerar, hur de påverkar vår integritet och hur lagstiftningen ser ut kring molntjänster. Till exempel hur nya EU-direktiv kan påverka skolans arbete med just molntjänster.

Är det någon eller några några talare du bokat som du ser lite extra fram emot att lyssna på?

–Marcus Bylund som ska prata om integritet och molntjänster. Jag har hört Marcus prata om integritet vid många tillfällen och han ger alltid en spännande bild av hur molntjänster utmanar våra föreställningar.

Vilka tycker du ska gå på ert arrangemang på Internetdagarna?

–Alla som arbetar med skolan, som arbetar med barn och molntjänster. De som vill veta mer om de frågor och möjligheter som molntjänster väcker för skolan. 

Om du fick välja ett, vilket annat evenemang på Internetdagarna skulle du vilja gå på och  

Crowdsourcing och delningsekonomi. För att nätet i sin konstruktion tycks skapa samarbeten på nya sätt. Det tycker jag är fascinerande.