Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Ett tema för murvlar och mediemänniskor

Under vinjetten ”Medielandskapet” möts representanter för medieföretag och moderna Internetföretag för att gemensamt diskutera nätets nya möjligheter när det gäller innehåll, distribution och konsumtion av medier.

Under vinjetten ”Medielandskapet” möts representanter för medieföretag och moderna Internetföretag för att gemensamt diskutera nätets nya möjligheter när det gäller innehåll, distribution och konsumtion av medier.

Numer är Internet är på en och samma gång både publiceringsplattform, en kanal till publiken och en källa till nyheter. Det innebär nya möjligheter men också nya problem. På seminariet ”Public service och Internet – tidernas möjlighet” samtalar Malin Crona från Sveriges Radio, Johan Grafström från UR och Helena Bengtsson från SVT diskuterar vad detta innebär. Moderator är mediekonsulten Joakim Jardenberg.

Yochai Benkler och Wikileaks

Missa inte heller Yochai Benkler, professorn från Harvard som kanske bäst av alla lyckats förklara hur Internet förändrar samhället. Han är en av våra keynotes och håller även i seminariet ”Wikileaks and the future of the press

Surfplattorna togs emot med öppna armar och har utvecklats till en försäljningssuccé, men hur mycket använder vi surfplattan till just mediekonsumtion? Vad gör tidningsföretag när det gäller innehåll till iPad? Och vilka andra möjligheter finns när det gäller att erbjuda innehåll till nya målgrupper? På passet ”Surfplattor idag och imorgon” får du svaren. Medverkar gör Martina Vaculik från SvD, Björn jeffrey från Toca Boca, Martin Holmberg från GP och Malin Picha från TU.

Ny teknik – nya affärer

Med Internet förändras ju inte bara vårt medielandskap, utan också förutsättningarna för medieföretagens affärer. På seminariet ”Affärer, intäkter och betalningsvilja i den nya medievärlden” diskuteras just detta. Vilka är medieföretagens möjligheter att utveckla nya affärer? Vilka konkreta exempel på nya intäktskällor finns? Vilken betalningsvilja har hushållen för mediekonsumtion? Medverkar gör Magnus Anselm och Peter Mackhe från Institutet för reklam- och mediestatistik, Hanna Konyi och Jeanette Gustafsdotter från TU samt Niklas Jonason från Citygate.