Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Hon vill förbättra världen med hjälp av spel

Foto: "MMG | Jane McGonigal" av Meet the media Guru

Keynote-talare i fokus > Om världen är full av problem finns det också ett stort behov av problemlösare. Och Jane McGonigal, forskare och spelutvecklare från USA, har hittat en förbisedd grupp av problemlösare: spelarna.

Mcgonigal---new-customer-photo_2010

Jane McGonigal.

Den som spelar datorspel löser ständigt problem, konstaterar hon. Spelarna lägger ner stort engagemang i problemlösandet, arbetar ofta i grupp och har dessutom kul under tiden. Den attityden säger hon är precis vad det tjugoförsta århundradet behöver.

Jane McGonigal ska hålla ett öppningsanförande på Internetdagarna på morgonen den 26 november, och rubriken blir ”The engagement economy” – engagemangsekonomin – berättar hon.

– Totalt i världen spelas det 7 miljarder timmar varje vecka, det motsvarar 10 000 livstider. Är det bortkastad tid? Absolut inte! Spelandet är en utmärkt plattform för att utveckla en supersamarbetsförmåga, och för att leva ett längre, lyckligare och hälsosammare liv!

Hon siktar på att underbygga sin tes både med modern forskning kring spelandets psykologi och med faktiska exempel på hur spelande människor hjälper till att lösa verkliga problem som hunger och sjukdomar.

–  Spelandet växer snabbt, det är ingen tvekan om det. Över en miljard människor spelar i snitt en timme om dagen på någon Internetansluten enhet, det må vara en dator eller telefon eller spelkonsol. I utvecklingsländerna är Internetanvändande så gott som synonymt med spelande.

• ”Spelifiering” har blivit ett populärt uttryck, men du undviker det när du själv berättar om din verksamhet. Varför?

– Därför att jag inte håller på med spelifiering, jag skapar spel. Riktiga spel! Visst, det är spel som har ambitionen att påverka världen utanför spelet men det handlar inte om att jag bara använder mig av ”spelidéer” eller ”spelelement”. När jag skapar ett spel måste det vara spännande och engagerande i sig självt. Det måste erbjuda något mer än bara poäng, nivåer och prestationsbrickor.

– Jag är övertygad om att vi, för att frigöra den kraft som finns i spelandet, bör skapa större och bättre spel. Inte bara plocka ut spelandets mekaniska delar för återanvända dem i skolor och på arbetsplatser – och det är det jag tycker att spelifiering alldeles för ofta handlar om.

• Om vi tänker i termer av engagemang och spellust, ser du då någon skillnad mellan enkla, snabba spel som till exempel Angry Birds och de mer krävande i stil med World of Warcraft?

– Olika spel fyller olika syften. Tetris eller Angry Birds eller Candy Crush Saga kan verka ”enkla” eftersom de inte kräver så mycket av oss och inte heller har någon egentlig historia att berätta, men din eller min relation till ett sådant spel kan vara precis lika intensiv för det. Den egentliga mätaren på engagemang och spellust är spelets förmåga att utmana och frustrera oss, att få oss att anstränga oss ännu hårdare.

– De ”enkla” spelen ligger verkligen i framkanten när det gäller att hitta utmaningar och vi vill bli utmanade – det SKA vara svårt att spela ett spel. Det är utmaningarna som ger både nöjet och tillfredsställelsen, och dessutom bygger upp din mentala styrka.

– På tio års sikt kommer det du kallar enkla spel vara minst lika viktigt som de traditionella spelen för att hjälpa människor och påverka världen i positiv riktning.

Tar problem från verkliga livet och omformulerar till spel

För att pröva sina teorier designar Jane McGonigal spel i en genre som hon kallar ”alternativ verklighet”, där idén är att ta problem eller aktiviteter från det verkliga livet och omformulera dem som spel. Hennes mest kända projekt är SuperBetter som hon konstruerade medan hon återhämtade sig från en allvarlig hjärnskakning. Spelet är webbaserat och finns också som mobilapp, och syftar till att hjälpa spelarna att uppnå mål de själva sätter upp.

Enligt Jane McGonigal har fler än 250 000 personer hittills spelat SuperBetter.

– Jag samarbetar med två universitet, Ohio State University och University of Pennsylvania, som gör studier och kliniska försök kring Superbetter. Till exempel har man i Pennsylvania visat i en studie att spelare med depression kunde bli av med flera symptom bara genom att spela Superbetter i sex veckor. I Ohio vill man utvärdera om spelet kan vara till hjälp för patienter som återhämtar sig efter hjärnskador.

Jane McGonigal har fått flera priser för sina presentationer och hamnat på åtskilliga listor över unga framtidsforskare att hålla koll på. Hon har även talat ett antal gånger på de uppmärksammade TED-konferenserna. Och sist men inte minst har hon satt upp som sitt främsta livsmål att se en spelutvecklare bli nominerad till Nobels fredspris.

JANE MCGONIGAL

Talar: 26 november, 9.00

Rubrik: The engagement economy

Webb: janemcgonigal.com

Arbete: spelforskare och -designer, ansluten till Institute For the Future

Bok: Reality is broken