Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Hur påverkar delningar och klick debattklimatet idag?

Jonas Andersson Schwarz.
Jonas Andersson Schwarz.

Hur hanterar den etablerade mediebranschen den nya delningslogiken? Och vilka utmaningar för källkritik för det nya medieklimatet med sig?

Dessa frågor och många fler dissekeras på Internetdagarna av Jonas Andersson Schwarz, ett av namnen bakom evenemanget Opinioner och offentligheter online som utforskar opinionsbildningen och debattklimatet idag.

Jonas Andersson Schwarz är forskare i medie- och kommunikationsvetenskap, knuten till Södertörns högskola och reklambyrån Forsman & Bodenfors.

– Jag intresserar mig främst för mediernas organisering och infrastruktur, samt de förändringar som det samtida allt mer digitaliserade medielandskapet för med sig – främst för vanliga medborgare. Ett exempel är att ”vanliga” människor numera agerar som distributörer av medieinnehåll och bidrar till spridningen av opinioner. Dessa förändringar gör något med samhället – på gott och ont. Ett annat exempel är att den som vill delta i kommunikationen på en plattform som Facebook i praktiken tvingas se på sig själv som ett personligt varumärke. Interaktionen på de nya internetplattformarna har mängder av inbyggda och underförstådda villkor.

Berätta med dina egna ord om ert evenemang, vad är det som kommer att ske?

– Jag och min medarrangör Johan Hammarlund (M-Brain AB) kommer att öppna upp för nyanserade och insatta paneldiskussioner kring den inverkan som delningskulturen och klickmätandet har på opinionsbildning och debattklimat i samhället. Under dagen kommer vi att lansera vår forskningsrapport, delfinansierad av IIS, som skärskådar mekanismerna för spridning och problematiserar dynamiken mellan sociala medier och ”gammelmedia”. Genom att ta ett nyktert perspektiv på sociala medier ser vi att olika plattformar och olika forum har olika villkor, och genererar olika fördelningar av åsikter. Det är därför vanskligt att generalisera om ”sociala medier”, som om dessa vore enhetliga. Som man frågar får man svar. Därför är det också vanskligt att säga att de skulle vara representativa för allmänheten i stort, även om många hoppas och kanske rentav tror att de är det. Även Brit Stakston kommer att presentera sin nya bok under dagen, och våra paneler kommer att ge prov på mängder av perspektiv på dessa frågor, inte bara från den etablerade mediebranschen. 

Är det någon/några talare du bokat som du ser lite extra fram emot att lyssna på?

– Det blir spännande att höra hur den etablerade mediebranschen hanterar den nya delningslogiken. Insatta experter som Ulrika Hedman kan mycket om detta. Det blir också superintressant att höra om de nya utmaningar för källkritik som det nya medieklimatet för med sig, samt inte minst mer konstruktiva inlägg om vad vi bör tänka på och hur vi bör göra för att bygga ett bättre debattklimat. 

Vilka tycker du ska gå på ert arrangemang?

– Om du som tekniskt kunnig person någon gång känt tvivel över att tekniskt välfungerande, till synes supersmarta system för delning och kommunikation ändå tycks föra med sig problematiska sidoeffekter – då borde du spana in våra programpunkter! 

Om du fick välja ett, vilket annat evenemang på Internetdagarna skulle du vilja gå på och varför?

– Jag har under de senaste åren kommit att betrakta Evgenij Morozov som en av vår tids mest förnuftiga, balanserade och syrliga röster i de här frågorna. Hans kritik av Silicon Valley-ideologin är en oerhört bra motvikt till de utopiska förhoppningar som techföretagen kommer med. Många av de utopier som Silicon Valley-killar målar upp är i själva verket rätt auktoritära. Digitaliseringen tjänstgör som vår tids moderna sociala ingenjörskonst – i många fall dåligt förankrad i den sociala verkligheten, i vissa fall behäftad med samhällseffekter som egentligen är konservativa eller rentav regressiva. 

Mer information om evenemanget Opinioner och offentligheter online hittar du här.