Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Jono Bacon om delaktighet och hur en framgångsrik nätgemenskap skapas

Jono Bacon är en framstående författare, konsult, föreläsare inom ämnet gemenskapsinitiativ på nätet. Han arbetar som Ubuntu Community Manager på Canonical. Ubuntu är världens största operativsystem med fri och öppen källkod (Open Source), och operativsystemet används av 20 miljoner människor i världen.

I sin bok The Art of community har Bacon samlat sin egen erfarenhet när det gäller att skapa, leda och få nätsamhällen att växa i över tio år. Utöver det har han intervjuat framstående it-personligheter som skaparen av operativsystemet Linux, Linus Torvalds och Community Managers från Ebay, Mozilla och andra namnkunniga organisationer.

Communities – en konstart

En av de viktigaste slutsatser som Jono Bacon har dragit av sitt arbete med idédrivna nätsamhällen är att det inte är en vetenskap att starta och driva dem. Det handlar inte heller om verktygen och tekniken som människor använder när de producerar och delar något tillsammans.

–  Som koncept är communities en konstart, eftersom konst handlar om att frigöra kreativitet. Att frigöra människors kreativitet är grunden för en framgångsrik community, förklarade han.

Startade på en indisk restaurang

Som exempel på hur en livskraftig community skapas tog Jono Bacon sin egen yrkesbana. För att studera flyttade han tidigt 2000-tal till den engelska staden Wolverhampton. Han beskrev staden i sig som extremt tråkig, men med trevliga innevånare.

– Jag var intresserad av öppen källkod och operativsystemet Linux, men kände inga likasinnade. Då startade jag en användargrupp som träffades två gånger i månaden på en indisk restaurang, drack öl och diskuterade med varandra, minns Jono Bacon.

Ur användargruppens diskussioner skapades en nätradioshow om öppen källkod, Lug Radio. Han beskrev programidén som ”fyra idioter som snackar om öppen källkod för sin eget nöjes skull”. Under de fem säsonger sändes gick Lug Radio från att ha nästan inga lyssnare, till att ha laddats ned två miljoner gånger och fått flera priser. Det Jono Bacon lärde sig av att sända nätradio summerar han som fundamentala frågeställningar för den som ämnar starta och driva ett nätsamhälle, eller vilken konstnärlig verksamhet som helst.

– Hur ska du lyckas nå din publik, hur ska det som produceras distribueras och hur får du uppmärksamhet kring det som skapats?, frågade Jono Bacon publiken.

Engagemang och tillhörighet nyckelord

Nyckelorden är engagemang och tillhörighet. Genom att skapa en nätgemenskap till nätradioshowen, licensera innehållet att kunna spridas fritt via Creative Commons, och sedan be lyssnarna sprida radioprogrammet vidare fick Lug Radio en bärkraftig distributionsmodell som även fungerade som marknadsföringsmaskin.

– Om folk känner sig aktivt delaktiga i det som produceras i communityn så kommer de känna sig hemma där och inte överge den i första taget, menade Jono Bacon.

Delaktigheten byggdes genom att via Lug Radios nätforum, där de även hämtade material till innehållet i programmet – e-post från lyssnare, roliga postningar och en massa annat som gjorde att lyssnarna tyckte att de var en viktig del av showen.

En gemenskap på 200 000

Jono Bacon menar att grundläggande principerna för välfungerande kreativa nätsamhällen är universella oavsett om det gäller öppen källkod eller spela in ett album med det egna hårdrocksbandet via crowdfunding.

– När människor samlas i ett gemensamt uppdrag och är engagerade blir det möjligt att åstadkomma fantastiska saker, sa Jono Bacon.

Bacon I sitt nuvarande arbete som Ubuntu Community Manager jobbar Bacon med en av de största teknikinriktade nätgemenskaperna i världen. 200 000 användare bidrar aktivt till operativsystemets community varje vecka. Det nya projektet med att via en community på nätet producera en version av Ubuntu för mobiltelefoner har satt hans färdigheter på prov.

– Förutom att visa folk hur de kan bidra till projektet och dela på arbetsuppgifterna gäller det att ha en plattform för att ge människor positiv feedback och hejarop. Det är många som glömmer det när det jobbar med communties, avslutade Jono Bacon.