Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Konsten att bygga ett community

Jono Bacon (i mitten) med sitt team på Ubuntu.
Foto: "Community Wranglers" av Jono Bacon
Jono Bacon (i mitten) med sitt team på Ubuntu.

Keynote-talare i fokus > På sätt och vis låter ”community manager” som en självmotsägelse. Ett community är en grupp individer som går samman som jämlikar för att diskutera eller driva på ett gemensamt intresse, eller hur? Men i verkligheten behöver stora communityn både strukturer, processer och ledning, och ingen har beskrivit detta bättre än Jono Bacon som organiserar ett community kring Canonicals Unixdistribution.

jonobacon4

Jono Bacon.

Jono Bacon har skrivit en bok om hur man leder ett community. Han arrangerar en årlig konferens i samma ämne. I sitt dagliga arbete har han hand om ett community med flera hundra tusen medlemmar. Och han kommer till Internetdagarna i november.

– Jag ska tala om hur communityn har utvecklats, hur man bäst driver ett community och hur utvecklingen har lett till både tekniska och sociala förändringar i samhället, säger han.

– Jag kommer att dra många exempel och historier om hur communityn har lyckats, och ibland misslyckats.

Fler och fler företag inser fördelarna med att bygga communityn

Ubuntu är den typen av produkt som man spontant förknippar med en livaktig community – en gratis Linuxdistribution som ”tillhör” användarna i lika hög grad som företaget bakom den. Situationen ser annorlunda ut i den kommersiella världen, där pengarna som flyter från användarna till företaget vanligen ses som den viktigaste relationen, men även företagen har börjat inse fördelarna med att bygga användarcommunityn. Jono Bacon har gjort konsultuppdrag för ett antal stora företag, som till exempel IBM, Intel och Deutsche Bank.

– Det är alltid en balansgång att bygga ett community för en kommersiell aktör. I grunden bygger alla communityn på samarbete och att alla parter har samma förväntningar, och om den kommersiella aktören bara har tydliga avsikter kan det fungera alldeles utmärkt att ha en relation också till icke-kommersiella aktörer.

Bra ledning viktigt

Men, konstaterar han också, en sådan relation kräver mycket omsorg. Förväntningarna kommer att ändras över tiden, i synnerhet om den kommersiella parten växer och tjänar pengar eller om det kommer in helt nya grupper av användare.

– Det är i sådana situationer som det blir nödvändigt med bra ledning av ett community. Det gäller att balansera förändringarna och hitta ett nytt läge där alla parter känner att de är med.

Vi är glada att kunna hälsa Jono Bacon välkommen tillbaka till Sverige – Internetdagarna kommer inte bli hans första besök i landet.

– Jag hade turen att få besöka Lund och bo i det vackra Malmö i samband med ett konsultuppdrag en gång. Det tog bara några timmar innan jag hade förälskat mig i Sverige: det var underbart att se och uppleva människorna, arkitekturen, maten och kulturen.

FAKTA

Namn: Jono Bacon

Talar: 26 november, 9.00

Ämne: Community Collaboration

Webb: www.jonobacon.org

Arbete: Ubuntu Community Manager hos Canonical

Bok: The Art of Community