Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Rödhårig snubbe med skägg tog publiken med storm

Stora mängder data var nyckeln när Harper Reed arbetade som teknikchef för Obamas återvalskampanj 2012. Det och ett oerhört intensivt mejlande.

– De flesta som tar upp Big Data pratar mest om BIG men det är ju data som är det intressanta. Det är där du hittar svaren på dina frågor, berättade Chicagobon som 2011-2012 ledde en kampanjstab på 120 medarbetare.

Det fanns åtminstone två syften med det myckna mejlandet – att få folk att skänka pengar till kampanjen och att få fler demokrater att gå och rösta. Men teknikstaben byggde också en imponerande teknisk infrastruktur – ”vi hade aldrig klarat det utan molntjänster” – och verktyg för dem som administrerade och arbetade med kampanjen.

– Ska jag säga något som jag är stolt över så är det att vi byggde alla digitala kampanjverktyg med responsiv design. Vi var tvungna, vi hade fyra miljoner frivilligarbetare där ute men ingen aning om vilken utrustning de hade så det måste fungera på allt.

– Men så var vi också såvitt jag vet den första politiska kampanjen som anlitade gränssnittsdesigner.

Följt av fråga till publiken – ”Hur många av er arbetar med användarupplevelsen?” Ett fåtal händer i luften. ”Jaha. Hur många av er har användare?”. Många fler händer i luften. ”Hmm, vi får jobba lite med det här.”

Och det var inte enda gången Harper Reed fick publiken att skratta; han levererade en mycket underhållande och uppskattad presentation om sina två favoritämnen. Sig själv (”a red-haired dude with a beard”) och hur man bygger team.

– Några bra tumregler när du bygger upp ett team är att lita på människor och att inte dra sig för att anställa någon som är smartare än du själv, men det svåraste skulle jag säga är att rensa på ett bra sätt. Du kan behöva säga upp människor för att det inte fungerar just där och då men det gäller att göra det på ett sådant sätt att du inte bränner några broar. Det kan mycket väl visa sig att samma person skulle passa utmärkt i en annan roll några veckor eller ett par år senare.

– Viktigast är ändå att tänka på mångfalden. Det är enkelt att anställa någon som ser ut som en själv men då missar man möjligheten att utveckla teamet med andra bakgrunder och referensramar.

– Och det är inget som stärker teamet så mycket som att faktiskt leverera en produkt. Till alla er som sitter här och lyssnar och som har någonting hemma som inte är ”riktigt klart” vill jag bara säga: skeppa nu!

Internetdagarna 2014