Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

The Swedish Startup Mafia

”Nu kommer det att rocka”. Så inledde Joakim Jardenberg sessionen The Swedish Startup Mafia med några av Sveriges vassaste Internetentreprenörer i panelen. Och visst gjorde det det, både bildligt och bokstavligt talat.

Det första som hände var nämligen att Jin Moen, grundare av Movinto Fun, dansande demonstrerade sin produkt Oriboo, en rörelsebaserad spelprodukt som ska få hela världen att dansa. Det är den allra första svenska spelkonsolen och någonting helt nytt. Hennes svar på vad det är som driver henne och hur hon vågar kan nog många entreprenörer känna igen sig i.

–   Man har en idé och ett driv för att åstadkomma något. Min drivkraft har varit att sprida rörelseglädje. Att få folk att ha kul. Jag gillar att få saker gjorda och att påverka, säger Jin som har den ganska unika bakgrunden som dansare och interaktionsdesigner.

Sverige – ett av världens mest innovativa länder

Sverige har i en rad mätningar rankats som ett av världens mest innovativa länder och de senaste åren har vi fått se en rad framgångsrika företag växa upp till stora internationella bolag; Skype, Spotify och Stardoll för att nämna några. Värd och moderator för sessionen var svenska startup-oraklet Annika Lidne som ledde panelen genom en diskussion kring det svenska startup-undret. Varför har vi så många framgångsrika startups i Sverige och vad kan vi göra för att stimulera att det ska bli ännu fler?

– Vi har en bra mix av lång ingenjörskultur och skola som premierar mycket självständigt tänkande, i alla fall jämfört med många andra länder, säger Andreas Ehn som driver den framgångsrika startup-företaget Wrapp.

– Sverige är världens bästa land att starta och driva företag i, bortsett från ett par punkter, säger Stardollgrundaren Mattias Mischke

En av de punkterna han tog upp var beskattningen av personaloptioner, att det i dag inte går att dela med sig av värdeskapandet till sina anställda.

–  Skulle man ta bort det skulle det kunna göra oerhört mycket för startup-kulturen.

Det behövs fler affärsänglar

Det saknas också människor med möjlighet och vilja att investera tidigt i nystartade bolag, så kallade affärsänglar (som panelen var överens om skulle kunna komma fram om ovannämnda skatt tog bort). När riskkapitalister kommer in har företagen ofta kommit en bit på vägen.

–  I många amerikanska bolag är det till exempel vanligt att anställda går in och investerar i polares bolag, säger Annika.

–  Att få fler att investera, att få den spridningen av kapital är viktig, säger Andreas.

Måste man sticka till Sillicon Valley?

Startupbolagens Mecka är så klart Sillicon Valley och det blev en diskussion kring huruvida man måste finnas i USA i allmänhet och Sillicon Valley i synnerhet om man vill skala upp.

–  Så länge man är i utvecklingsfasen är Sverige bra, men när man ska skala måste man kunna marknaden och ha lokalt folk på plats. Men bolaget i sig behöver dock inte sitta där, säger Jin.

–   Amerikanska bolag gillar att köpa amerikanska bolag. Det är därför viktigt med närvaro där, säger Andreas.

Vad kan vi då lära av våra likar i väst och hur ska vi göra för att kunna konkurera med dem?

–  De är bra på att verkligen våga ”think big”. Att kunna sälja en vision, känsla och upplevelse. Svenskar fokuserar ofta på nyttan och tekniska features, men man glömmer varför folk faktiskt köper produkten – ofta för att få upplevelsen eller imagen den ger, säger Jin.

–      Jobba hårdare! Veckan har mer än 40 timmar, avslutar Andreas.