.FILE

23-24 november 2020

UD:s resa ut i sociala medier

För drygt ett år sedan sjösatte UD satsningen på sociala medier. De visste att prövningen skulle komma vid en internationell kris med svenskar i knipa. Med omvälvningarna i Nordafrika och naturkatastrofen i Japan hade de en lång period av skarpt läge.

För drygt ett år sedan sjösatte UD satsningen på sociala medier. De visste att prövningen skulle komma vid en internationell kris med svenskar i knipa. Med omvälvningarna i Nordafrika och naturkatastrofen i Japan hade de en lång period av skarpt läge. Och de landade på fötterna. Ta del av UD:s resa, bilden av UD, erfarenheter och problem som sociala medier bidrar till att lösa i ”fredstid” och kris. Bland annat.

”vi erbjuder en närhet till vår verksamhet. Och vi kan involvera mycket större grupper i vårt arbete än tidigare.”

”på bloggen kunde vi publicera saker som inte hade varit möjligt på ud.se”

UD:s tjänstemän bloggar, och gör det fritt. Det enda de behöver frhålla sig till är att de gör det i tjänsten: ”Kräver att ansvariga vågar släppa lite på kontrollen”

Fler anser att UD är öppet och kompetent nu än vid tidigare mätningar – troligen ett resultat av bland annat deras bloggande och närvaro i sociala medier.

UD på Twitter: http://twitter.com/#!/Utrikesdep

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn