Kan AI vara en bra pluggkompis?
SkolaDen snabba teknikutvecklingen har förändrat förutsättningarna för lärande. I det här fokuspasset pratar vi om hur AI påverkar lärandet för dig som lärare, för dina elever och för skolan i stort. Var med och lyssna till Mikael Kring och Erik Winerö som berättar hur digitala verktyg kan vara ett stöd i lärandet. Men också hur de blir en distraktion. De reflekterar också kring hur skolan kan förhålla sig till digitaliseringen för att förbättra lärandet. Välkommen!
Talare
Moderator: Johanna Koljonen, Författare och programledare
Johanna Koljonen är medieanalytiker, författare och upplevelsedesigner med bakgrund i radio och TV. Hon föreläser internationellt om film- och TV-branschens framtid på basen av den årliga Nostradamus-rapporten hon skriver för Nordic Film Market samt om narrativ deltagardesign för VR, teater och lajv.
Mikael Kring, Projektledare, RISE
Mikael King arbetar med skolans digitalisering. På RISE – Research Institutes of Sweden är han projektledare på enheten för livslångt lärande och deltar i projekt som främjar kunskaper kring hur digitala tjänster och verktyg kan användas i skolan.
Erik Winerö, Lärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap
Erik Winerö forskar kring frågor som handlar om att förstå och utveckla hur digital teknik och system påverkar bedömning och examinationer i skolan. Erik är utbildad gymnasielärare i svenska och religion, och har arbetat med digitalisering i skolan i drygt 10 år.