Stockholm Waterfront 19-20 november 2018

Måndag 20 Nov
10 år med sociala medier – då, nu och sen? Arrangörer Deeped Strandh & Sarah Larsson Bernhardt

För tio år sen var det Facebook-feber i Sverige. Flera av oss har dagligen använt sociala medier i mer än tio år. Vad har vi lärt oss? Var det en revolution eller är det bara ett avancerat sätt att koka te?

Sändningen från ”10 år med sociala medier – då, nu och sen?” kan du se här ovan den 20 november.

Skapade det värde eller är det bara samma gamla idéer i nya förpackningar? Vad innebär sociala medier idag och vad behöver vi förstå inför imorgon och kommande tio år?

Spåret kommer dels innehåll tillbakablickar med syfte att försöka förstå mer av sociala medier som fenomen. En sorts knyta-ihop-säcken för gångna tio år som landar i en analys av vad vi vet nu. Resultatet tar vi vidare under dagen för att titta på lång sikt – vad är det som kommer att hända de kommande tio åren, och för att kunna klara av den närmaste tiden. Ett antal pusselbitar för dagens och närmaste morgondagens arbete med sociala medier.

Hashtagg: #Ind17SoMe

Plats A1 Språk English Permalänk

Keynote-sessions

Talare

  • Cathy O'Neil

    Cathy O’Neil driver den populära bloggen Mathbabe och är författare till den bästsäljande Weapons of Math Destruction: How Big Data Increases Inequality and Threatens Democracy. Läs mer

  • Molly Wright Steenson

    Molly Wright Steenson är designer, författare och internationell föredragshållare. Hennes arbete är inriktat på skärningspunkten mellan design, arkitektur och artificiell intelligens. Läs mer

Plats A4 Språk Svenska Permalänk

Blev det som vi ville? Läs mer

  • Intro av Social by default. Sarah Larsson Bernhardt, Deeped Niclas Strandh och special guest Joakim Jardenberg
  • Sociala medier - från KOM till Snapchat. Jörgen Löwenfeldt.
  • Blev det som vi tänkt oss. Jerry Silfwer, Judith Wolst, Karin Zingmark, Magnus Höij

Talare

  • Deeped Strandh   Digital brand planner

    Digital brand planner och sociala medie-guru. Arbetar som digital brand planner på JMWGolin. Föreläser och utbildar i sociala medier på Berghs. Andra halvan av dynamic duo #socialbydefault tillsammans med @sanasilb. Podcast: Social by default.

    Läs mer

  • Sarah Larsson Bernhardt   Digital PR & sociala mediestrateg

    Digital pr & sociala medie-guru. Arbetar som global social media business partner på SKF corporate communication. Föreläser o utbildar i sociala medier på Berghs. Ena halvan av dynamic duo #socialbydefault tillsammans med @deeped. Podcast: Social by default.
    Läs mer

  • Karin Zingmark   Founder Zingmark Consulting

    Karin Zingmark har omkring 20 års erfarenhet av att driva förändring inom kommunikation och ledarskap, senast som i rollen som marknadschef på Microsoft. Idag är hon en efterfrågad föreläsare och strategisk rådgivare på temat, och lanserar i höst en bok med titeln “Maxa Snacket - så når du framgång genom digital kommunikation". Läs mer

  • Judith Wolst   Founder of Changers.se

    Judith Wolst är digital strateg, entreprenör och föreläsare. Tidigare har hon bland annat startat och varit VD för den digitala kommunikationsbyrån For Sure och idag driver hon företaget Changers.se. Läs mer

  • Jerry Silfwer   Communications Advisor

    Senior rådgivare specialiserad på företagskommunikation via digitala medier. År 2016 vann han "Cision PR Influencer Award”, ett pris som uppmärksammar Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier.
    Läs mer

  • Magnus Höij   VD

    Magnus Höij är vd för Svenska Teknik&Designföretagen, en branschorganisation för arkitektföretag och ingenjörsföretag inom samhällsbyggnad. Tidigare har han varit chefredaktör för Internetworld, moderator och innehållsansvarig på Webbdagarna och en flitigt anlitad moderator och föredragshållare kring allt som har med digitalisering och internet att göra.
    Läs mer

  • Jörgen Löwenfeldt   Verksamhetsansvarig Internetmuseum

    Jörgen Löwenfeldt är verksamhetsansvarig på Internetmuseum, som drivs av Internetstiftelsen i Sverige. Han är journalist och författare, och aktuell med romanen Ensamma tillsammans som behandlar relationer i det uppkopplade samhället.
    Läs mer

Plats A4  Permalänk

Och nu då? Läs mer

  • Svenskarna och Sociala medier. Hur ser det ut 2017. Pamela Davidsson
  • Om att arbeta på systembolaget med sociala medier. Nenne Nestius
  • Att konvertera med sociala medier. Sarah Öhman

Talare

  • Pamela Davidsson   Statistikchef på IIS

    Pamela Davidsson är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar bland annat för studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.
    Läs mer

Plats A1 Språk English Permalänk

Keynote-session

Talare

  • Matt Mason

    Matt Mason är en kreativ företagsledare och författare som nyligen utnämndes till nummer elva på Fast Companys lista över de 100 mest kreativa personerna i affärsvärlden. Möt den före detta piratradio-DJ:n och BitTorrent-förespråkaren på Waterfronts scen. Läs mer

Plats A4 Språk Svenska Permalänk

Sociala medier och framtiden Läs mer

  • Att bygga digital rekrytering. Oscar Rydman
  • Att ta hand om kunder i sociala medier. Karin Eriksson
  • Att arbeta med Influencers. Linda Hörnfeldt

Talare

  • Karin Eriksson   Social Media Manager, Ving

    Karin Eriksson har arbetat med sociala medier i mer än 5+ år. Hon är vass på kommunikation i sociala medier, digital innovation och har stor erfarenhet av att både arbeta strategiskt och operativt. Karin har hamnat på listan "Sveriges hetaste personer inom sociala medier 2017" samt blivit nominerad till Cision PR Influencer Award 2014. Läs mer

  • Oscar Rydman   Affärsutveckling Linkedin

    Oscar representerar världens största professionella nätverk, Linkedin. Den fula ankungen inom sociala medier har under det senaste året genomgått stor förändring och har nu mer än 500 miljoner medlemmar. Oscar delar med sig av perspektiv på det professionella nätverkets utveckling samt best practice inom rekrytering och employer branding i sociala medier.
    Läs mer

  • Linda Hörnfeldt   Grundare Influencers of Sweden

    Linda Hörnfeldt är grundare av Influencers of Sweden, Sveriges branschorganisation för social media influencers. Organisationen verkar för en professionell och transparent bransch och även för att utbilda företag i hur man bäst jobbar med influencers. Linda har själv bloggat i 16 år och arbetat med digital marknadsföring och PR sedan 2007.
    Läs mer

Plats A4 Språk Svenska Permalänk

Sociala medier plain and dirty Läs mer

  • Influencers det nya heta – Panel – Miranda Jansson, Johan Hedberg, Nina Starco,
  • Att köpa synlighet i sociala medier – idag och i morgon. Liza Mellwing
  • Den digitala draken reser sig - sociala mediers nästa steg lär vi oss österut – Tom Xiong och Jacob Lovén
  • Avslutning. Social by default

Talare

  • Miranda Jansson   Konsult inom digital PR och marknadsföring

    En kommunikationsninja som tror på vikten av att samarbeta. Driver och äger bolaget JustCreate sedan 2012 som verkar inom PR och influensmarknadsföring. En kreativ länk mellan influensers och företag med kunder som Replay, Bjertorp slott, DeMoycollection, Limitato, och Workoutispassion. Läs mer

  • Liza Mellwing   Junior Paid Social Media Specialist, Searchmint

    Gamer och djupt passionerad i att skapa affärs- och värdedrivande marknadsföring via sociala medier. Hjälper företag i Norden och globalt att lyckas med paid social som en del av superteamet på den digitala tillväxtbyrån Searchmint. Är obesegrad i Tekken 4.
    Läs mer

  • Nina Starco   Influencer Marketing Specialist

    Specialist inom Influencer Marketing och Senior projektledare på kommunikationsbyrån JMWGolin med 15 års erfarenhet från byråvärlden. En nyhetsjunkie som älskar populärkultur och vad den egentligen säger om oss och vår samtid. Läs mer

  • Jacob Lovén

    Jacob Lovén är sedan tidigare i år Head of Innovation på OMD, en nyinrättad roll som ska accelerera innovationsarbetet hos deras kunder. Han är en av grundarna av "Den Digitala Draken" – en podcast om hur Kina, världens största internetpopulation, föder innovation och en helt ny generation företag som på rekordtid har gått från att kopiera till att snart ha gått om Silicon Valley i storlek, innovation och ambitioner. Läs mer

  • Tom Xiong

    Tom Xiong är en grundare av Move Shanghai, en ledande tränings- och hälsoplattform i Kina, bland annat backat av flera kända svenska investerare. Han är en av grundarna av "Den Digitala Draken" – en podcast om hur Kina, världens största internetpopulation, föder innovation och en helt ny generation företag som på rekordtid har gått från att kopiera till att snart ha gått om Silicon Valley i storlek, innovation och ambitioner. Läs mer

Plats A1  Permalänk

Keynote-session

Talare

  • Andreas Antonopoulos

    Andreas Antonopoulos är en Kalifornienbaserad säkerhetsexpert och techentreprenör. Han är bland annat hjärnan bakom podcasten Let's Talk Bitcoin och har även författat boken Mastering Bitcoin. Läs mer