Stockholm Waterfront 19-20 november 2018

Köp nu – 1250 kr/dag

Tisdag 22 Nov
Baksidan av den digitala vardagen Arrangörer Sarah Larsson Bernhardt & Deeped Strandh

Kriserna, hatet, trollen, juridiken, hotet och möjligheterna att vända på det hela. Arrangörernas approach är som alltid: nyfiket iaktta för att förstå.

På så sätt lära sig mer. Utifrån det förstå att göra bättre strategiska val för att undvika, minska riskerna och skapa en bättre digital värld.

Hashtagg: #digidark

Plats M1  Permalänk

Fika

Plats A2   Permalänk

Näthat – myt eller verklighet Läs mer

Det pratas om näthat men vad är det egentligen och vad finns det att göra. Elza Dunkels är specialist på ämnet och kommer att ge oss en bild av vad näthat är och vad som kanske inte är näthat. Johnny Lindqvist med gäster kommer att prata om vad man som företag, kommun och myndighet kan göra åt det. Johnny Lindqvist tar med sig två gäster: Pia Lindhe, kommunikationschef Telenor och Lars Axelsson, marknadschef Telia som kommer att diskutera deras kampanjer och vad de som internetleverantörer och inte minst mobildata-leverantörer gör och kan göra för att minska näthatet.

Talare

  • Elza Dunkels   Forskare vid Umeå universitet

    Forskar om barn och internet ur ett pedagogiskt perspektiv; ungas kollektiva lärandemodeller, kränkande behandling av barn, sexuell exploatering av unga och ungas personliga säkerhet på nätet är hennes främsta områden. Läs mer

  • Johnny Lindqvist   Kommunikationschef

    Gillar sci-fi, synth och internet. Jobbat med ungdomskommunikation på bland annat DIST, SurfaLugnt. Tog en sväng i mediabranschen som CD på MEC. Idag kommunikationschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Läs mer

Plats A2   Permalänk

Att vara utsatt och att ha rättigheter Läs mer

Många har blivit utsatta för näthat, troll och mobbar, drev och hot. Vi får träffa några som berättar om hur det är att leva mitt i detta men också en debatt mellan Mårten Schultz och Nils Funcke runt vilka rättigheter som gäller var: hur långt går yttrandefriheten och hur långt borde juridiken gå. Panelen berättar dels om hur det känns att utsättas för drev på sociala medier men också hur man hanterar det som person.

Talare

  • Mårten Schultz   Professor i civilrätt, Stockholms universitet

    Mårten Schultz är professor i civilrätt, och arbetar som forskare och lärare vid Stockholms universitet. Han utsågs till Årets Jurist 2012 och Årets lärare vid Stockholms universitet, samma år. Han är även ordförande och grundare av organisationen Institutet för Juridik och Internet, en expertorganisation som driver frågor om digitala integritetsfrågor.
    Läs mer

  • Nils Funcke   Journalist

    Nils Funcke är journalist, författare, publicist och expert i yttrandefrihetsfrågor. År 2006 belönades han med Stora journalistpriset. Läs mer

  • Anna Gullberg   Chefredaktör för Gefle Dagblad, Mittmedia.

    Chefredaktör och ansvarig utgivare för Gefle Dagblad och utgivare för Mitt Gävle. Sitter i Mittmedias koncernledning. Styrelseledamot i branschorganisationen Utgivarna. Driver sen 2014 mediepodden #GullbergNordström om medieutveckling och journalistik tillsammans med utgivarkollegan Daniel Nordström, VLT. Bor i Falun, född 1970. Läs mer

  • Anna Erlandsson   Journalist

    En peppig frilansande blåhårig journalist som alltid har minst ett projekt igång och som är sjukt trevlig att jobba med på alla plan. Bäst av alla! Stor erfarenhet från både radio och tidning, bloggar regelbundet om allt möjligt och vaknar med twitter. Älskar även babydrakar och mintchoklad. Läs mer

Plats M1  Permalänk

Lunch

Plats A2  Permalänk

När det krisar på nätet är det fara och färde Läs mer

Företag och organisationer har senaste åren fått lära sig att det krisarbete som man förut hade behöver förändras i och med internet. Allt går blixtsnabbt, vågen av aversion är stor och stark. Jeanette Fors-Andrée är specialist på krishantering och ger en bra grund för att arbeta med nästa kris i organisationen. En panel med personer som arbetat genom stora kriser online kommer ge sina erfarenheter och tips.

Talare

  • Jeanette Fors-Andrée   Krishanterare och medierådgivare

    Jeanette Fors-Andrée, kriskommunikationsexpert och en av landets främsta krishanterare, ger dig sina absolut bästa tips. Deltagarna får med sig en rad olika rekommendationer som underlättar strategiska val i den egna organisationen, med fokus på att så långt det är möjligt minimera faran och använda de sociala mediernas fulla potential i en kris. Du får också möjlighet att köpa Jeanettes senaste bok "När drevet går" till rabatterat pris. Läs mer

Panel

  • Linda Nordgren   Kommunikatör

    Linda Nordgren är ansvarig för den strategiska planeringen och utvecklingen av Malmö stads kriskommunikationsarbete och går i krishändelser in som funktionsansvarig för kriskommunikationsfunktionen i den centrala krisledningen. Hon har erfarenhet av att leda, driva och planera kommunikationsarbete i hårt pressade situationer.

    Läs mer

  • Susanne Gorne   samordnare sociala medier

    Susanne Gorne har sedan 2013 byggt upp det framgångsrika arbete i sociala medier som Svenska kyrkan bedriver på nationell nivå, en närvaro som kännetecknas av mottagarfokus, snabbhet och en varm tonalitet. Susanne har genomfört ett förändringsarbete där en komplex och traditionsrik organisation flyttat ut till sociala medier för att kunna erbjuda ett digitalt möte och nå målet - att vara kyrka på nätet.
    Läs mer

  • Niklas Jendeby   Kommunikations- och Insamlingsledare

    Niklas Jendeby är kommunikations- och insamlingsledare på ideella Sjöräddningssällskapet. När organisationen under 2015 snabbt responderade på flyktingkrisen genom att skicka två båtar till Egeiska Havet, ställdes också organisationens förmåga att kommunicera i kris på prov. Positiv respons och nyfikna frågor blandades med rent näthat, allt ovanpå den ordinarie verksamhet som också pågick. Det ställde nya och höga krav på både medarbetarna och arbetsledningen på kommunikationsavdelningen och arbetsledningen. Läs mer

Plats M1  Permalänk

Fika

Plats C1  Permalänk

Faktaresistens, virala sanningar och trollskola Läs mer

Viralgranskaren står som en fyr mot myterna och försöker hitta sanningen i de sanningar som delas på nätet. Åsa Larsson och Anton Säll berättar om hur de arbetar och hur de tacklar att fakta ibland anses vara mindre värt än hörsägen. Dagen avslutar med en trollskola: Jesper Åström har iakttagit, analyserat och lärt sig hur trollande fungerar. Nu får du lära dig.

Talare

  • Åsa Larsson   Redaktör och viralgranskare

    Åsa Larsson är en av grundarna av Metros Viralgranskaren och tilldelades 2014, tillsammans med Jack Werner och Linnéa Jonjons, Stora journalistpriset i kategorin "Årets förnyare". Jobbar nu som redaktör för Viralgranskaren. Läs mer

  • Anton Säll   Utvecklingsredaktör, Metro

    Anton Säll är utvecklingsredaktör på Metro och jobbar med att göra journalistik roligt. Läs mer

  • Jesper Åström   Digital taktiker

    34 000 timmars erfarenhet av digital taktik. Startat fem företag, levererat över 400 kampanjer i mer än 25 olika länder. Vanligtvis jobbar han med lanseringar av produkter, tjänster, medieprodukter och innehåll. På YouTube har han levererat flera hundra miljoner visningar till filmer för sina kunder och hans stoltaste moment var när han skapade över 25 miljoner visningar av soundtracket till Kickstartern Kung Fury, utan att spendera en enda krona. Läs mer

Plats M1  Permalänk

Mingel