Stockholm Waterfront 19-20 november 2018

Tisdag 20 Nov
Engagera mera – bakom kulisserna hos SVT Arrangör SVT

SVT bjuder in till en heldag där de berättar hur de jobbar med engagemang online, både i sociala medier och på egna plattformar.

Dagen leds av ”Fab Freddie”, känd från Melodifestivalen och Barnkanalen. Exemplen handlar om allt från hur SVT möter den lokala nyhetspubliken i nyhetsappen till hur de engagerat barn och unga i appen Mixat. De berättar hur de gör för att nå dem som har en svag relation till public service idag och hur vilken typ av dramaturgi som fungerar för video online. Dessutom bjuder de på lärdomar från valbevakningen och en spaning in i framtidens digitala medielandskap.

Plats A1 kongresshallen, auditorium, vån 4 Språk English Permalänk

Keynote-sessions

Talare

  • Zeynep Tufekci   Tekniksociolog

    Tekniksociologen Zeynep Tufekci verkar precis där tekniken möter samhället och de aktivister som vill förändra det. Hennes bok Twitter and Tear Gas handlar om hur internet gjorde protesterna under den arabiska våren lättare att organisera men svåra att hålla igång. Hon har flera TED-föredrag i bagaget, en återkommande kolumn i New York Times och är en profilerad kritiker av hur Facebook och Googles plattformar utnyttjades för att välja både Trump och Obama. Läs mer

  • Ben Hammersley   Futurist, journalist mm.

    Ben Hammersley har många strängar på sin lyra och kan titulera sig som skapare av ordet podcast, teknikexpert, författare, programledare, futurist, journalist med mera. Med sitt charmiga och kvicka sätt trollbinder Ben publiken när han pratar om effekterna av den digitala tidsåldern vi lever i och maktskiftet det inneburit. Läs mer

Förmiddagsfika

Plats BAR5, vån 5 Språk Svenska Permalänk

Dagens moderator Fab Freddie hälsar välkomna Läs mer

Talare

  • Fab Freddie

    Dagens moderator "Fab Freddie", eller Freddie Svensson, är känd från Barnkanalen och Melodifestivalen. Freddie har stor erfarenhet av sociala medier genom sitt arbete på YouTube-nätverket Splay och har bland annat arbetat med Random Mix, ett program för äldre barn som sänds på Barnkanalens webb. Mest känd för den breda allmänheten är han kanske som sidekick i Melodifestivalen 2018. Läs mer

Plats BAR5, vån 5 Språk Svenska Permalänk

Ska vi göra slut med Facebook? Läs mer

SVT om hur de agerar i sociala medier samt om dialogsatsningen #pratamedoss som är ett sätt för de lokala nyhetsredaktionerna att ha en dialog direkt med publiken. Dessutom om valsatsningen #dinröst där SVT Nyheter tillsammans med publiken uppmärksammar de viktigaste valfrågorna. Förra valet utspelade sig #dinröst till stor del i sociala medier men det här valet satsade redaktionen på att hämta hem dialogen och gjorde en crowdsource där publikens berättelser samlades in på egna plattformar.

Talare

  • Kristian Lindquist   Programchef SVT Nyheter

    Kristian Lindquist är digital programchef för SVT Nyheter och Sport sedan 2016. Han har arbetat på SVT sedan 2014 och då kom han närmast från Svenska Dagbladet där han var chef för nyhetsredaktionen. Kristian har även skrivit en lärobok i digital journalistik och föreläser om digital, redaktionell utveckling. Läs mer

  • Karin Ekman   Chef för SVT Nyheters sociala medier

    Karin Ekman är chef för SVT nyheters sociala medier och ansvarig för dialogprojektet #dinröst. Hon har arbetat med att utveckla SVT Nyheters dialogjournalistik och sociala strategi sedan 2013 och innan dess var hon projektledare för SVT:s Debatt. Läs mer

Plats BAR5, vån 5 Språk Svenska Permalänk

Dialog på barnens villkor Läs mer

Appen Mixat – så har SVT gjort för att få till en personlig och engagerande dialog med barn i åldrarna 10 -12 år. Redaktionen delar med sig av lärdomar och berättar om hur de lärde känna sin målgrupp och hur de testat sig fram.
Lilla Aktuellt berättar om hur de arbetat för att engagera unga väljare i sin valbevakning.

Talare

Lunch

Plats A1 kongresshallen, auditorium, vån 4 Språk English Permalänk

Keynote-sessions

Talare

  • Tricia Wang   Tekniketnolog

    Termen ”Big Data” har under senare år seglat upp som ett riktigt buzzword och utmålas som räddningen för alla företag. Tricia Wang menar att detta inte är hela sanningen och har därför myntat begreppet Thick Data, eller tät data, det vill säga mänskliga erfarenheter och kunskap som inte går att kvantifiera. Tricia Wang är en etnolog som har specialiserat sig i det tekniska landskapet och är medgrundare till både Sudden Compass och Magpie Kingdom. Läs mer

Plats BAR5, vån 5 Språk Svenska Permalänk

Framtidsspaning med Jan Helin Läs mer

Framtidsspaning om digitala trender och engagemang. Är engagemang alltid bra?

Talare

Plats BAR5, vån 5 Språk Svenska Permalänk

Publikdialog Läs mer

Så jobbar SVT Kommunikation med publikens frågor och synpunkter i sociala medier. Så pratar de med arga och glada tittare, så håller de en god ton i kommentarsfälten. De presenterar SVT:s mål med dialog och hur de jobbar för att uppfylla dem.

Talare

  • Ruby Rinman   Arbetsledare Publikdialog

    Ruby Rinman är arbetsledare för teamet Publikdialog på SVT Kommunikation. Teamets uppdrag är att hålla dialogen levande och se till att stämningen är god på SVT:s konton i sociala medier. De ansvarar även för de frågor och synpunkter som kommer in via mail, och de återkopplar varje dag publikens åsikter till övriga anställda. Ruby Rinman kommer att berätta om hur de hanterar kritikstormar, påhopp och falska profiler men även om all den kärlek som varje dag strömmar in i form av hjärtan och beröm. Läs mer

Eftermiddagsfika

Plats BAR5, vån 5 Språk Svenska Permalänk

Videoberättande i fokus Läs mer

Mateusz Piekut chef för Videodesken på SVT Nyheter berättar hur de paketerar om ett nyhetsinslag från Rapport till kort nyhetsvideo och hur SVT jobbar med särskilda format online som ska fungerar för en publik i både app och TV.

Talare

  • Mateusz Piekut   Chef för videodesken, SVT Nyheter

    Mateusz Piekut har jobbat på SVT sedan september 2017 som gruppchef för videodesken. Han har tidigare arbetat på Aftonbladet TV som producent och utvecklingschef. Han har även många år bakom sig som frilansare på MTG, Affärsvärlden, Titan Television, Dagens Media, Expressen och TV4 i många olika roller. Läs mer

Plats BAR5, vån 5 Språk Svenska Permalänk

Skapa relation med unga vuxna Läs mer

Så jobbar SVT för att få förtjänad räckvidd hos unga vuxna som i dag har en svag relation till public service. Marknadslabbet arbetar för att upprätthålla en relation till unga vuxna och att bygga kännedom kring SVT:s utbud. De har tagit fram processer för att analysera och löpande lära hur man bäst marknadsför public service utbud genom att väcka nyfikenhet, informera, skapa igenkänning och locka till skratt.

Talare

  • Nadra Mechouk   Arbetsledare Marknadslabbet, SVT Kommunikation

    Nadra Mechouk är strateg och marknadsförare som jobbat med kommunikation på SVT sedan 2012. Tidigare har hon bland annat arbetat som redaktör, marknadschef och drivit både produktionsbolag och e-handel. Idag är hon teamleader för Marknadslabbet som använder SVT:s utbud för att skapa relation och öka kännedomen om SVT och public service hos en målgrupp vi har svag relation till. Läs mer

Plats BAR5, vån 5 Språk Svenska Permalänk

SVT-Quiz : vem sa vad (om vad)? Läs mer

Dagen avslutas med en frågesport, med citat ur alla de publiksynpunkter som kommer in till SVT varje dag. Vad handlar de egentligen om? Självklart med fint pris till vinnaren.

Moderator(er)

  • Fab Freddie

    Dagens moderator "Fab Freddie", eller Freddie Svensson, är känd från Barnkanalen och Melodifestivalen. Freddie har stor erfarenhet av sociala medier genom sitt arbete på YouTube-nätverket Splay och har bland annat arbetat med Random Mix, ett program för äldre barn som sänds på Barnkanalens webb. Mest känd för den breda allmänheten är han kanske som sidekick i Melodifestivalen 2018. Läs mer