Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

SLUTSÅLT | Framtidens sociala medier

Arrangeras av Digitalsnack, 25 november 2019

Det här spåret är slutsålt. Sociala medier är här, men förändras snabbt. Hur ska företag och organisationer tackla framtidens sociala medielandskap?

84 procent av svenska internetanvändare använder sociala medier varje vecka. Kraften och förmågan att kunna inspirera, motivera och beröra människor har aldrig varit större.

Men med varje förändring i algoritmer, funktioner och beteende ändras även våra förutsättningarna att lyckas. Hur ska företag och organisationer tackla framtidens sociala medielandskap? Kan vi redan nu förbereda oss inför nästa transformation?

Häng med på en dag med fördjupande kunskaper kring analys och data – hur alla digitala kanaler idag hänger samman och hur företags moral, etik och CSR-ansvar, lyhördhet för målgrupp och transparens är något att dra nytta av för att vinna i sociala medier. Under den här dagen kommer du få ta del av flera nordiska case från organisationer som ligger i framkant med sitt sätt att nyttja sociala medier för att lyckas nu och även i framtiden!

 

A1 Språk engelska

Keynote-sessions

  • danah boyd

    danah boyd   Sociala medier-expert

    danah boyd är expert på nätbaserad ungdomskultur och hur vi använder sociala medier, hon forskar i skärningspunkten mellan teknik, samhälle och politik. Läs mer

Fika

Hur skapar man effekt i sociala medier 2019?

Jenni och Cecilia från Digitalsnack – Social Mediebyrå och Podcast – inleder dagen med ett uppvaknande om vad som faktiskt krävs för att lyckas få effekt i sociala medier nu och i framtiden.
  • Cecilia Victoria Kärrberg

    Vd, Digitalsnack Social Mediebyrå

    Cecilia Victoria Kärrberg är grundare till en av Sveriges mest uppskattade sociala mediepodd Digitalsnack. Tillsammans med Jenni Laapotti driver de Digitalsnack Social Mediebyrå och är moderatorer för årets social mediespår.

  • Jenni Laapotti

    Marknadschef Digitalsnack Social Mediebyrå

    Jenni Laapotti driver tillsammans med Cecilia Victoria Kärrberg en av Sveriges mest uppskattade sociala mediepodd Digitalsnack samt Digitalsnack Social Mediebyrå. I år är de arrangörer och moderatorer för årets social mediespår på Internetdagarna.

Så jobbar Adidas med målstyrd kommunikation via sociala medier

När den organiska räckvidden ständigt sjunker och det är allt fler som annonserar i sociala medier, blir det viktigt att satsa rätt med sina betalda medel för att få effekt. Hur jobbar ett av världens största varumärken strategiskt med sin betalda kommunikation i sociala medier? Under detta seminariepass får ni ta del av hur Adidas jobbar i Norden med målsättning, målgrupper, kampanjsekvensering och analys via sociala medier.

  • Redwaan Hossain

    Digital Manager, adidas

    Redwaan Hossain har en mångårig erfarenhet från olika social mediespecialist-roller. Idag jobbar han som digital manager på adidas med ansvar för alla betalda marknadsföringsaktiviteter i Norden.

Från redogörande hållbarhetskommunikation till modern aktivism?

#flygångest, #klimatångest, #maketheworldgretaagain och #fridaysforfuture är exempel på innehåll som under 2019 har florerat i våra kanaler. Det blir allt viktigare för företag att visa och ta ställning i viktiga frågor för att nå ut på ett genuint sätt. Hur kan sociala medier användas för att bygga varumärken med relevans genom att tydliggöra vad din verksamhet tror på, gör för att förändra genom att våga ta ställning i viktiga frågor och inspirera andra att haka på? Lyssna till ett ärligt case från Löfbergs som är just på denna resa.

  • Sofia Svahn

    Kommunikationsdirektör på Löfbergs

    Sofia Svahn har flerårig erfarenhet från ledande roller inom kommunikation och hållbarhet, inte minst från familjeägda värderingsstyrda bolag inom livsmedel och FMCG. Idag arbetar hon som kommunikationsdirektör på Löfbergs med övergripande ansvar för intern och extern kommunikation.

Lunch

A1 Språk engelska

Keynote-sessions

  • David Rowan

    David Rowan   Teknologiguru

    David Rowan har varit chefredaktör för den brittiska upplagan av teknikmagasinet Wired, och är expert på tekniktrender och företagsinnovation. Läs mer

Att göra innehåll på sociala medier för barn och med barn

88 procent av 10-åringarna i Sverige har en egen mobiltelefon. Också barn har rätt till information om sin värld, men hur når man barn i sociala medier nu och i framtiden? Är barn ointresserade av nyheter eller är det för att nyheterna helt enkelt inte anpassats till barn? Hör hur Svenska Yle jobbar med barnnyheter på Instagram Stories och hur de själva lyfter barnen som nyhetsförmedlare.

  • Sandra Wikstrand

    Executive producer, Svenska Yle

    Sandra är executive producer på Yle, som är Finlands public service-bolag. Hon ansvarar för Yles svenskspråkiga innehåll för 8-12-åringar, bland annat Svenskfinlands största Instagramkonto för målgruppen, @hajbooo. Hon har jobbat med video-, webb- och socialmedieinnehåll för barn sedan 1999.

  • Mira Myllyniemi

    Redaktör, Svenska Yle

    Som tidigare nyhetsreporter på Svenska Yle i Finland blev Mira 2017 ansvarig redaktör för programmet Hajbo Nytt, ett aktualitetsprogram för 8-12-åringar. Hon förnyade med framgång programmets format och gör tillsammans med juniorprogramledare målgruppsanpassade nyheter för barn i sociala medier.

Den digitala sjuksköterskan på Snapchat

Sjuksköterskan Tale Maria Krohn Engvik öppnade snapchatkontot "Helsesista" 2016 för att kunna vara mer tillgänglig för sina elever även utanför skoltid. Idag är hon hela Norges Sjuksköterska på sociala medier. Hör hur hon når ut till 150 000 unga tittare dagligen med en blandning av allvarlig kunskap, humor och personlighet.

  • Tale Maria Krohn Engvik

    Helsesista

    Tale Maria Krohn Engvik "Helsesista" är hela Norges sjuksköterska på Snapchat. Med en blandning av allvarlig kunskap, humor och personlighet når hon ut till 150 000 unga tittare dagligen.

Fika

Video tar över sociala medier – så berättar du alla historier med video

KIT revolutionerade social video och fick hela Sverige att vilja göra “KIT-film”. Men hur ska man tänka kring video på sociala plattformar egentligen? Här tar Jonna Ekman, marknadschef på Storykit, med oss i de idéer och den taktik som behövs för att göra video mer socialt och effektivt. Hon både inspirerar och ger handfasta råd för att alla ska kunna dra nytta av den kraft som ligger i social video.

  • Jonna Ekman

    Marknadschef, Storykit

    Jonna Ekman är expert på videomarknadsföring med lång erfarenhet av berättande journalistik från bl a Expressen, TV3 och Aftonbladet. Idag är hon marknadschef på Storykit som skapar de berömda "KIT"-filmerna.

Framtidspanelen

Hör experter sia om framtidens sociala medier från fyra helt olika vinklar:

- Varför AI kommer forma allt vi gör i framtiden och spela en central roll i de upplevelser och appliceringar vi kan göra. 
- Med kraften av sociala medier kommer även ett ansvar. Vem ska uppfostra vem i sociala medievärlden? 
- Varför communities online är det nya sättet att umgås på, och hur detta påverkar ditt varumärke.
- Det talade medielandskapet växer explosionsartat, hur kan företag hålla koll på talande kanaler som podcast, YouTube mm?

  • Joakim Åström

    Cloud Solution Architect, Data & AI Microsoft

    Joakim Åström startade sin analytiska resa för över 13 år sedan och har en lång bakgrund inom programmering, Machine Learning och Deep Learning. Idag är han Cloud Solution Architect och expert på data & AI på Microsoft Customer Success Unit.

  • Natalie Eriksson

    Kommunikationskonsult

    Natalie är kommunikatören som driver ett nätverk på uppdrag av Facebook, som skriver om sociala medier för Resumé och som är medgrundare av två stora sociala medie-communites. Hon är också författare samt utsedd som en av Årets uppstickare.

  • Tor Rauden Källstigen

    CEO & co-founder på All Ears

    Tor Rauden Källstigen har en lång historik av välrennomérade appar inom ljud- och startupvärlden. Erfarenheterna av gränslandet där big data och talad media möts, skapade en unik position att ta sig an mediebevakning av talat ljud i stor skala. Idag är han VD och grundare av All Ears.

  • Ängla Eklund

    Mannheimer Swartling Advokatbyrå

    Ängla Eklund jobbar som IT-jurist på Mannheimer Swartling Advokatbyrå. Hon har även under flera år drivit organisationen Institutet för Juridik och Internet som är en ideell expertorganisation som arbetar med internetrelaterade integritetsfrågor.

A1 Språk engelska

Keynote-sessions

  • Max Schrems

    Max Schrems   Integritetsaktivist

    Max Schrems har utmanat nätjätten Facebook och ifrågasatt deras insamling av data från sina användare bland annat genom initiativ som "None of Your Business". Läs mer