Innovation i samhällets tjänst
Hur kan myndigheter arbeta innovativt för att underlätta medborgarnas vardag och agera ansvarsfullt med den data de har?
Sveriges myndigheter har massor av potential för att skapa värden. Men för att det ska komma invånare och företag till nytta måste myndigheterna arbeta innovativt – men hur ska det gå till? Kan en myndighet ens vara innovativ, och ska den vara det?
Den här heldagen vänder sig till både medborgare och andra aktörer inom privat och offentlig sektor. Den rekommenderas för dig som vill veta mer om hur Sveriges myndigheter arbetar och hur den offentliga sektorn kan skapa mer värde för befolkningen.
Dagen kommer att handla bland annat om hur myndigheter kan samarbeta med privata aktörer, och samtidigt skydda medborgarnas rättigheter. Ska privata aktörer få tillgång till myndigheters data, och vilka praktiska problem finns förknippat med detta? Vi kommer att ta upp praktiska exempel från både myndighetsvärlden och den privata sfären.
Dagen arrangeras av Arbetsförmedlingens innovationscenter i samarbete med JobTech, som arbetar med de här frågorna dagligen. Vårt mål är att stärka individens rättigheter samtidigt som vi effektivt och ansvarsfullt använder den data vi har, för att på olika sätt underlätta individens vardag.