Stockholm Waterfront 19-20 november 2018

Köp nu – 1250 kr/dag

Måndag 19 Nov
Sociala medier efter buzzwords, hype och backlash Arrangörer Deeped Strandh & Sarah Larsson Bernhardt

Är sociala medier egentligen dåtidens eller framtidens kommunikation? Vi tittar på ett år av backlash, Facebooks tapp av användare men också många nya möjligheter. Influencer marketing, growth hacking, vardagskommunikation vs kampanjer, paid social och att göra socialt på riktigt. Vi tittar på trender i B2C och B2B och bland organisationer och ger hands on-tips för senaste från framgångsrika marknadsförare.

Plats A1 kongresshallen, auditorium, vån 4 Språk English Permalänk

Keynote-sessions

Talare

Förmiddagsfika

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Introduktion och spaning: Alla är ett sociala mediehus Läs mer

Anton Johansson myntade för många år sen: alla företag är mediaföretag. Och idag ser vi det på riktigt. Dagens curatorer Deeped Strandh och Sarah Larsson Bernhardt kommer att titta på hur företag och influencers idag arbetar med ett omnikanalstänkande och vad det innebär för alla som arbetar inom en organisation som fortfarande satsar på några få enstaka kanaler.

Talare

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Svenskarna och internet 2018: vad är annorlunda och vad är samma? Läs mer

Pamela Davidsson som ansvarar för rapporten Svenskarna och internet gör en djupdykning i undersökningen som har blivit en bibel för alla som arbetar med sociala medier. Självklart är frågan ständigt: har Facebook dött än?

Talare

  • Pamela Davidsson   Statistikchef på IIS

    Pamela Davidsson är chef för området statistik och fakta på Internetstiftelsen. Hon ansvarar bland annat för studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.
    Läs mer

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

KRIS i sociala medier: hur jobbar man som ideell organisation för att medvetandegöra? Läs mer

Årets och förra årets och flera år tidigare har sociala medier i samband med Almedalen lyfts av närvaron från KRIS. Varför är sociala medier viktigt för en ideell organisation och hur arbetar de under övriga året? Joakim Berndes, kommunikatör i organisationen berättar om ett alldeles unikt case i svenska sociala medier.

Talare

  • Joakim Berndes   kommunikatör KRIS

    Joakim Berndes arbetar på KRIS Riksförbund som "lite it-ansvarig" som han brukar säga. Där arbetar han som kommunikatör, Sharepoint utvecklare/administratör, layoutare, webbansvarig och när han får lite ledig tid sitter han med utbildning och utveckling för att effektivisera organisationen. KRIS närvaro på sociala medier kom tidigt tack vare Joakim som själv använt Facebook sedan 2007. Idag är det självklara kanaler för att nå ut med organisationens arbete. Det är också ett sätt för många KRIS:are att via rörliga medier visa vad som händer när man muckat och få information på ett enkelt sätt eftersom dyslexi är väldigt vanligt bland KRIS:arna. Läs mer

Plats C3, vån 2  Permalänk

Är sociala medier till för alla? Läs mer

Vi har samlat en panel med gamla och nya sociala medie-experter diskuterar om sociala medier verkligen är för alla, och hur man behöver tänka framöver runt att arbeta med sociala medier. En utmanande fråga för Sara Öhman, Judith Wolst, Hans Kullin och Johannes Gustavsson.

Moderator(er)

Panel

Lunch

Plats A1 kongresshallen, auditorium, vån 4 Språk English Permalänk

Keynote-sessions

Talare

  • Max Tegmark

    När Max Tegmark talar om sam- och framtiden är det lätt att tro att han förväxlat verkligheten med någon obskyr science fiction-litteratur. Han är känd för sina kontroversiella teorier om parallella universum och artificiell intelligens. Han är professor i astrofysik och sedan 1990 är han verksam i USA, där han för närvarande arbetar på MIT, Massachusetts Intitute of Technology i Boston. Läs mer

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Läkarförbundet: fackförbundet i sociala medier. Behövs det? Läs mer

Ulrica Törning som är kommunikationschef på Läkarförbundet och ansvarig för bland annat deras närvaro i sociala medier tar oss med in i hur de tänker för att nå ut effektivt med sina budskap runt både vårdfrågor och läkarnas frågor.

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Snacka om B2B! Läs mer

Vi har samlat en panel med personer som innehar rollen Head of social från några av de största svenska företagen med internationell närvaro, och de kommer att få ge sin syn på att arbeta med sociala medier i företag där konsumenten inte alltid är slutanvändaren, och där katalogen fortfarande kan vara en verklighet. Deltar gör Sarah Larsson Bernhardt, SKF; Peter Aspengren, Volvo Group; Niklas Wistedt, GSK och Catriona O'Connor, Skanska.

Moderator(er)

Panel

Eftermiddagsfika

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Poddarna är den nya bloggen Läs mer

Alla ska plötsligt göra en podcast. Varför är podcasten så bra som komplement till sociala medier och vad bör man tänka på? Det kommer Matti Palm, Greenhill Relations och Gabriella Lathi, Gabriella Lahti Media att svara på utifrån sina respektive unika och långa erfarenheter av att arbeta med formatet.

Talare

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Allt är rörligt och hur undviker man att det blir rörigt Läs mer

KIT har revolutionerat social video - hur tänkte de? Vi får en genomgång av Johanna Ekman som tar oss med både i idé och i taktiska tankar runt att göra video mer socialt och effektivt.

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Det här med sociala medier: hur ser framtiden ut? Läs mer

Judith Wolst är aktuell med boken “Digital panik” och tillhör dem som följt sociala medier från Myspace till nu. Hon kommer att titta på vad vi kan förvänta oss av sociala medier kommande år och spana in i framtiden av digital kommunikation. Helt enkelt ger hon oss lite koll på läget.

Talare

  • Judith Wolst   Founder of Changers.se

    Judith Wolst är digital strateg, entreprenör och föreläsare. Hon har en bakgrund som civilekonom, har jobbat med internet sedan 2005 och sedan dess fascinerats av digitaliseringens förmåga att ständigt förändra spelreglerna. Läs mer

Mingel