Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Måndag 19 Nov
Sociala medier efter buzzwords, hype och backlash LIVE Arrangörer Deeped Strandh & Sarah Larsson Bernhardt

Är sociala medier egentligen dåtidens eller framtidens kommunikation? Vi tittar på ett år av backlash, Facebooks tapp av användare men också många nya möjligheter. Influencer marketing, growth hacking, vardagskommunikation vs kampanjer, paid social och att göra socialt på riktigt. Vi tittar på trender i B2C och B2B och bland organisationer och ger hands on-tips för senaste från framgångsrika marknadsförare.

Plats A1 kongresshallen, auditorium, vån 4 Språk English Permalänk

Keynote-sessions

Talare

  • Ed Cooke   Minnesmästare

    Ed Cooke är en minnesexpert av rang och grundare till den kritikerrosade och prisvinnande minnesappen Memrise. Med stor entusiasm och humor visar Cooke att minnestekniker är långt ifrån tråkiga, istället uppmuntrar de till lekfullhet, fantasi och kreativitet. Appen Memrise har för närvarande över 25 miljoner användare. Läs mer

  • Cathryn Posey

    Med mycket hjärta och skärpa pratar Cathryn Posey om att skapa en mer inkluderande teknikbransch. Hon är grundare till Tech by Superwomen som jobbar för att förändra kulturen inom teknikvärlden så att den blir lika mångfacetterad som resten av världen. För närvarande är Posey teknisk chef och huvudansvarig för framväxande teknik hos Capital One. Läs mer

Förmiddagsfika

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Introduktion och spaning: Alla är ett sociala mediehus Läs mer

Anton Johansson myntade för många år sen: alla företag är mediaföretag. Och idag ser vi det på riktigt. Dagens curatorer Deeped Strandh och Sarah Larsson Bernhardt kommer att titta på hur företag och influencers idag arbetar med ett omnikanalstänkande och vad det innebär för alla som arbetar inom en organisation som fortfarande satsar på några få enstaka kanaler.

Talare

  • Deeped Strandh   Digital brand planner

    Digital planner och sociala medie-strateg på JMWGolin. Driver podcasten Social by default tillsammans med Sarah. Är fortfarande barnsligt förtjust i digitala saker och sociala medier. Läs mer

  • Sarah Larsson Bernhardt   Head of social på SKF

    Head of social på SKF, Corporate communication. Passionerad sociala mediernerd och en äkta nomofob. Är nyfiken på allt digitalt och älskar allt som kommunicerar. Har ett &-tecken intatuerat i nacken och ett RFID-chip i min vänstra hand. Driver podcasten Social by Default tillsammans med Deeped Niclas Strandh sedan tre år tillbaka. Och går under nic:et @sanasilb i alla sociala kanaler. Läs mer

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Svenskarna och internet 2018: vad är annorlunda och vad är samma? Läs mer

Pamela Davidsson som ansvarar för rapporten Svenskarna och internet gör en djupdykning i undersökningen som har blivit en bibel för alla som arbetar med sociala medier. Självklart är frågan ständigt: har Facebook dött än?

Talare

  • Pamela Davidsson   Statistikchef på IIS

    Pamela Davidsson är chef för området statistik och fakta på Internetstiftelsen. Hon ansvarar bland annat för studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.
    Läs mer

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

KRIS i sociala medier: hur jobbar man som ideell organisation för att medvetandegöra? Läs mer

Årets och förra årets och flera år tidigare har sociala medier i samband med Almedalen lyfts av närvaron från KRIS. Varför är sociala medier viktigt för en ideell organisation och hur arbetar de under övriga året? Joakim Berndes, kommunikatör i organisationen berättar om ett alldeles unikt case i svenska sociala medier.

Talare

  • Joakim Berndes   kommunikatör KRIS

    Joakim Berndes arbetar på KRIS Riksförbund som "lite it-ansvarig" som han brukar säga. Där arbetar han som kommunikatör, Sharepoint utvecklare/administratör, layoutare, webbansvarig och när han får lite ledig tid sitter han med utbildning och utveckling för att effektivisera organisationen. KRIS närvaro på sociala medier kom tidigt tack vare Joakim som själv använt Facebook sedan 2007. Idag är det självklara kanaler för att nå ut med organisationens arbete. Det är också ett sätt för många KRIS:are att via rörliga medier visa vad som händer när man muckat och få information på ett enkelt sätt eftersom dyslexi är väldigt vanligt bland KRIS:arna. Läs mer

Plats C3, vån 2  Permalänk

Är sociala medier till för alla? Läs mer

Vi har samlat en panel med gamla och nya sociala medie-experter diskuterar om sociala medier verkligen är för alla, och hur man behöver tänka framöver runt att arbeta med sociala medier. En utmanande fråga för Sara Öhman, Judith Wolst, Hans Kullin och Johannes Gustavsson.

Moderator(er)

  • Sarah Larsson Bernhardt   Head of social på SKF

    Head of social på SKF, Corporate communication. Passionerad sociala mediernerd och en äkta nomofob. Är nyfiken på allt digitalt och älskar allt som kommunicerar. Har ett &-tecken intatuerat i nacken och ett RFID-chip i min vänstra hand. Driver podcasten Social by Default tillsammans med Deeped Niclas Strandh sedan tre år tillbaka. Och går under nic:et @sanasilb i alla sociala kanaler. Läs mer

Panel

  • Sara Öhman   Frilansare

    Med fokus på att skapa lönsamhet i digitala kanaler arbetar Sara Öhman med att hjälpa såväl stora som små organisationer bli bättre på att skapa och sprida innehåll i digitala kanaler, både strategiskt och operativt. Läs mer

  • Johannes Gustavsson

    Johannes Gustavsson är 21-åringen som brinner för att hjälpa näringslivet att förstå vad unga gör på nätet. Jobbar med digital kommunikation från den sociala generationen i eget bolag. En av personerna bakom projekt som den rikstäckande influencer-turnén Tubecon, sociala medier-tidningen Oh My Vlog och Visma-podcasten Drömpodden. Läs mer

  • Susanna Serenban   Berghs

    Susanna jobbar som ansvarig för digitalt innehåll på en av världens bästa kommunikationsskolor - Berghs School of Communication. Hon har tidigare jobbat som ansvarig för sociala medier på ICA Sverige, men också som innehållsskapare på SVT och TV4. Intresset är extra stort för beteenden och "The Power of Storytelling". Hon älskar att hitta nya sätt och format för att kommunicera kring ett ämne eller en berättelse. Specialiserad inom och som bäst på sociala medier och content marketing. Läs mer

Lunch

Plats A1 kongresshallen, auditorium, vån 4 Språk English Permalänk

Keynote-sessions

Talare

  • Max Tegmark

    När Max Tegmark talar om sam- och framtiden är det lätt att tro att han förväxlat verkligheten med någon obskyr science fiction-litteratur. Han är känd för sina kontroversiella teorier om parallella universum och artificiell intelligens. Han är professor i astrofysik och sedan 1990 är han verksam i USA, där han för närvarande arbetar på MIT, Massachusetts Intitute of Technology i Boston. Läs mer

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Läkarförbundet: fackförbundet i sociala medier. Behövs det? Läs mer

Ulrica Törning som är kommunikationschef på Läkarförbundet och ansvarig för bland annat deras närvaro i sociala medier tar oss med in i hur de tänker för att nå ut effektivt med sina budskap runt både vårdfrågor och läkarnas frågor.

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Snacka om B2B! Läs mer

Vi har samlat en panel med personer som innehar rollen Head of social från några av de största svenska företagen med internationell närvaro, och de kommer att få ge sin syn på att arbeta med sociala medier i företag där konsumenten inte alltid är slutanvändaren, och där katalogen fortfarande kan vara en verklighet. Deltar gör Sarah Larsson Bernhardt, SKF; Peter Aspengren, Volvo Group; Niklas Wistedt, GSK och Catriona O'Connor, Skanska.

Moderator(er)

  • Deeped Strandh   Digital brand planner

    Digital planner och sociala medie-strateg på JMWGolin. Driver podcasten Social by default tillsammans med Sarah. Är fortfarande barnsligt förtjust i digitala saker och sociala medier. Läs mer

Panel

  • Sarah Larsson Bernhardt   Head of social på SKF

    Head of social på SKF, Corporate communication. Passionerad sociala mediernerd och en äkta nomofob. Är nyfiken på allt digitalt och älskar allt som kommunicerar. Har ett &-tecken intatuerat i nacken och ett RFID-chip i min vänstra hand. Driver podcasten Social by Default tillsammans med Deeped Niclas Strandh sedan tre år tillbaka. Och går under nic:et @sanasilb i alla sociala kanaler. Läs mer

  • Peter Aspengren   Volvo Group

    Online Manager med fokus på Volvokoncernens globala närvaro i digitala plattformar. Älskar allt som gör livet enklare och delar gärna med mig av min erfarenhet. Läs mer

  • Niklas Wistedt   GSK

    Niklas är digital manager för GSK Consumer Healthcare i Norden, och har flera års erfarenhet av digital marknadsföring och kommunikation inom läkemedelsindustrin, både inom ramen för B2C och B2B. Han har tidigare haft roller inom digital marknadsföring på företag som Pfizer och Meda, och har även bakgrund från byråsidan. Läs mer

  • Caitriona O'Connor   Ansvarig för byggkoncernen Skanskas innehållstrategi och kommunikationsutveckling

    Caitriona har arbetat med sociala medier på ledningsnivå med flera av Sveriges största B2B-företag. Från startgroparna i triathlonrörelsens marknadsföring gick hon till att som head of social på JG Communications utveckla bl.a Ericssons närvaro på sociala medier. Läs mer

Eftermiddagsfika

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Poddarna är den nya bloggen Läs mer

Alla ska plötsligt göra en podcast. Varför är podcasten så bra som komplement till sociala medier och vad bör man tänka på? Det kommer Matti Palm, Greenhill Relations och Gabriella Lathi, Gabriella Lahti Media att svara på utifrån sina respektive unika och långa erfarenheter av att arbeta med formatet.

Talare

  • Matti Palm   Greenhill Relations

    Matti Palm är poddälskare och mediestrateg på Greenhill Relations. Han har producerat egna och andras poddar under fem år och har en bakgrund som journalist, författare och digital opinionsbildare. Läs mer

  • Gabriella Lahti   Gabriella Lahti Media

    Producenten Gabriella Lahti har åtta år av podcastproduktion bakom sig och arbetar i dag med kunder såsom Aller Media, Nordic Entertainment Group och The World Economic Forum. Innan poddar blev en stor del av hennes liv jobbade hon som reporter på nyhetsredaktioner både inom radio och print, i Australien och i Sverige. Läs mer

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Allt är rörligt och hur undviker man att det blir rörigt Läs mer

KIT har revolutionerat social video - hur tänkte de? Vi får en genomgång av Jonna Ekman som tar oss med både i idé och i taktiska tankar runt att göra video mer socialt och effektivt.

Talare

  • Jonna Ekman   KIT

    Jonna är djupt rotad i berättandet och journalistiken. Via reporter-, redaktörs- och projektledarroller på bl a Ålandstidningen, Expressen, TV3 och Aftonbladet har hon fått bekräftat att bra innehåll är bra innehåll, oavsett avsändare. Läs mer

Plats C3, vån 2 Språk Svenska Permalänk

Det här med sociala medier: hur ser framtiden ut? Läs mer

Judith Wolst är aktuell med boken “Digital panik” och tillhör dem som följt sociala medier från Myspace till nu. Hon kommer att titta på vad vi kan förvänta oss av sociala medier kommande år och spana in i framtiden av digital kommunikation. Helt enkelt ger hon oss lite koll på läget.

Talare

  • Judith Wolst   Founder of Changers.se

    Judith Wolst är digital strateg, entreprenör och föreläsare. Hon har en bakgrund som civilekonom, har jobbat med internet sedan 2005 och sedan dess fascinerats av digitaliseringens förmåga att ständigt förändra spelreglerna. Läs mer

Mingel