Stockholm Waterfront 20-21 november 2017

Köp nu med rabatt!

Tisdag 22 Nov
Svenskarna och internet 2016 Arrangör IIS

Välkommen till en heldag där vi djupdyker i den nya statistiken från rapporten "Svenskarna och internet 2016", årets viktigaste rapport om digitala trender och hur vi använder internet! Journalisten och digitala superexperten Emanuel Karlsten kommer tillsammans med en rad spännande gäster att analysera årets siffror och lyfta trender och tendenser.

Under dagen fokuserar vi bland annat på barn och ungas användning samt en mediebransch i förändring. Vad är ett medie idag? Vi djupdyker i statistiken om hur mycket Youtube stjäl från tablålagd tv, hur radio står sig mot podd och hur snabbt böcker blir digitaliserade. Vad händer med mediebegreppet när konturerna är så lösa?

Internetstiftelsen IIS rapport ”Svenskarna och internet 2016” släpptes den 10 november och finns att tillgå på soi2016.se.

Hashtagg: #soi2016

Plats A1  Permalänk

Keynote-sessions

Talare

  • Daniela Rus

    Som professor och chef för MIT:s laboratorium för datavetenskap och artificiell intelligens är Daniela Rus ett välkänt namn inom forskning kring robotar och drönare. Hennes forskningsintressen kretsar framförallt kring områdena robotteknik, mobil datoranvändning samt datavetenskap. Ta chansen att på Waterfront lyssna på en av de främsta auktoriteterna inom kontemporär robotforskning. Läs mer

  • Darius Kazemi

    Darius Kazemi är botmakare och konstnär med internet som sin huvudplattform. Han har även varit medgrundare till Feel Train, ett kreativt tech-kooperativ i Portland, Oregon. Enligt egen utsago gör han bottar, generatorer och “other weird internet stuff”. Han är bland annat känd för att ha skrivit programmet Amazon Random Shopper som varje månad skickade slumpmässigt utvalda saker från nätjätten till hans hemadress. Läs mer

Plats M1  Permalänk

Fika

Plats C3  Permalänk

Hur svensken använder internet Läs mer

Det senaste från ”Svenskarna och internet 2016” kring hur svensken ändrar användandet av internet. Vilka sociala plattformar växer, minskar, vad använder vi för att surfa och vad är våra beteenden på nätet.

Moderator(er)

  • Emanuel Karlsten   Journalist, konsult

    Emanuel Karlsten är journalist, föreläser om sociala medier och driver ett konsultföretag för att hjälpa medier och organisationer att förstå och använda internet. Han har en bakgrund som sociala medier-redaktör på Expressen, fast krönikör på Dagens nyheter och webbredaktör på tidningen Dagen. Läs mer

Talare

  • Pamela Davidsson   Statistikchef på IIS

    Pamela Davidsson är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar bland annat för studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.
    Läs mer

  • Katarina Graffman   Digital antropolog och forskare på Inculture

    Katarina Graffman är doktor i antropologi och en erfaren medie- och konsumentantropolog. Sedan 2007 driver hon Inculture. Katarina har de senaste 15 åren kontinuerligt studerat hur ny medieteknik förändrar våra beteenden, främst med fokus på yngre användare. Uppdrag har genomförts till DN, TU, SR, Medierådet, Bonniers, UR, BBC Alba, Finlandssvenska medier m fl. Katarina skriver om sina studier i bland annat Medievärlden Premium.
    Läs mer

  • Joakim Jardenberg   Internetveteran, evangelist och debattör

    Senior rådgivare åt väldigt stora och några mindre företag, affärsängel och global föreläsare - allt med internet som gemensam nämnare. Old timer som jobbat i branschen sedan 1993, men som fortsätter vara precis lika nyfiken och fascinerad av utvecklingen. På uppdrag av SKL arbetar Joakim Jardenberg just nu även med programmet ”LEDA för smartare välfärd”. Läs mer

  • Irena Pozar   chefredaktör veckorevyn.com och social media manager, Bonnier Magazines & Brands

    Irena Pozar är chefredaktör på veckorevyn.com och har i flera år varit drabbad av nätrelaterat hot och hat. I en över två år lång rättprocess har Irena tillsammans med Juridikinsitutet drivit ett fall som nu hamnat hos JK. Irena Pozar är också ansvarig på sociala medier på Bonnier Magazines & Brands och har stor insyn i hur näthat påverkar och drabbar andra, inte minst journalister. Läs mer

Plats M1  Permalänk

Lunch

Plats A1  Permalänk

Keynote-session

Talare

  • Erica Baker

    Erica Baker är Build and Release Engineer på Slack Technologies men hennes karriär inom tech började långt tidigare, när hon för 15 år sedan fick sköta den tekniska supporten för University of Alaska. 2006 gick hon vidare och blev en "Googler", det vill säga heltidsanställd på Google. Fram tills det att hon med hjälp av ett spreadsheet sammanställde en lista över oegentliga löneskillnader inom företaget och fick lämna Googleplex på 1600 Amphitheatre Pkwy. Läs mer

Plats C3  Permalänk

Barn och ungas användning Läs mer

Hur förändras ungas användning av internet? Vad gör de, vad har de slutat göra och hur ser det ut i familjer - och vad innebär allt detta för hur framtidens internet kommer att se ut?

Moderator(er)

  • Emanuel Karlsten   Journalist, konsult

    Emanuel Karlsten är journalist, föreläser om sociala medier och driver ett konsultföretag för att hjälpa medier och organisationer att förstå och använda internet. Han har en bakgrund som sociala medier-redaktör på Expressen, fast krönikör på Dagens nyheter och webbredaktör på tidningen Dagen. Läs mer

Panel

  • Kristina Alexanderson   Chef för Internet i skolan på IIS

    Kristina Alexanderson arbetar som ansvarig för IIS satsning mot skolan. I huvudsak handlar det om att hon ansvarar för skolsatsningen Webbstjärnan, som går ut på att skapa skolarbeten på webben. Inom ramen för sitt arbete har hon även skrivit internetguiden Källkritik på internet. Hon är därtill aktiv som projektledare för Creative Commons Sverige. Läs mer

  • Elza Dunkels   Forskare vid Umeå universitet

    Forskar om barn och internet ur ett pedagogiskt perspektiv; ungas kollektiva lärandemodeller, kränkande behandling av barn, sexuell exploatering av unga och ungas personliga säkerhet på nätet är hennes främsta områden. Läs mer

  • Anneli Tisell   Förlagschef

    Anneli Tisell driver Hatten Förlag som arbetar med ett flertal varumärken som särskilt vänder sig till barn och ungdomar med svårigheter i sin språkutveckling. Anneli är mest känd för allmänheten som författare och kreativt nav i Babblarnas värld. Babblarna riktar sig till barn 1-5 år och är Sveriges mest populära figurer för små barn - både på Youtube och i barnbokshyllan. Läs mer

  • Maurice Hill   Youtuber

    Maurice Hill driver en av Sveriges största gamingkanaler på Youtube under namnet L22 och har på sina sociala kanaler sammanlagt flera hundratusentals visningar per månad. Han har medverkat på SVT:s Morgonshowen och pratat om ämnet gaming bland unga vid två tillfällen. Han är även en del av mediahuset Splay. Läs mer

Plats M1  Permalänk

Fika

Plats C3  Permalänk

Media, medier och internet Läs mer

Vad är ett medie idag? Vi djupdyker i statistiken om hur mycket Youtube stjäl från tablålagd tv, hur radio står sig mot podd och hur snabbt böcker blir digitaliserade. Vad händer med mediebegreppet när konturerna är så lösa? Nya och gamla tidens makthavare möts.

Moderator(er)

  • Emanuel Karlsten   Journalist, konsult

    Emanuel Karlsten är journalist, föreläser om sociala medier och driver ett konsultföretag för att hjälpa medier och organisationer att förstå och använda internet. Han har en bakgrund som sociala medier-redaktör på Expressen, fast krönikör på Dagens nyheter och webbredaktör på tidningen Dagen. Läs mer

Talare

  • Pamela Davidsson   Statistikchef på IIS

    Pamela Davidsson är chef för området statistik och fakta på IIS. Hon ansvarar bland annat för studien Svenskarna och Internet. Tidigare har Pamela jobbat med marknadsstatistik på PTS och har en lång bakgrund inom telekommunikation från bland annat Ericsson och Televerket.
    Läs mer

  • Joel Adolphson   Komiker/YouTuber

    Joel Adolphson ingår i den svenska humortrion IJustWantToBeCool tillsammans med hans kusiner Victor och Emil Beer. Trion har gjort sig känd genom att sedan 2011 publicera humoristiska videor på Youtube som genererar miljontals visningar varje månad. Humortrion IJustWantToBeCool ingår i nätverket Splay. Läs mer

  • Ulrika Facht   Forskningsinformatör, NORDICOM

    Ulrika Facht arbetar på NORDICOM vid Göteborgs universitet, med uppdraget att dokumentera och sprida information om medieutvecklingen i Sverige. Det innebär bland annat att följa mediernas struktur, villkor, marknad och förändring. En viktig del är intervjuundersökningen Mediebarometern som följer befolkningens användning av medier.
    Läs mer

  • Anna Settman   Founding Partner och vd, The Springfield Project

    Anna är en handlingskraftig och förändringsorienterad mediaexpert. Som före detta vd på Aftonbladet och innan dess viktig del av Aftonbladets ledning i mer än tio år var Anna med och tog tidningen från papperstidning till digitalt mediahus. Läs mer

  • Maria Groop Russel   Divisionschef, SVT

    Divisionschef för SVT:s program- och produktionsverksamhet för drama, barn, underhållning, fakta, dokumentär, kultur samt chef för SVT-interaktiv som utvecklar SVT:s publika plattformar: Play, SVT-nyheter/sport, samt SVT:s olika barntjänster. Journalistbakgrund men chef sedan många år tillbaka. Envis, driven förändringsledare med stort hjärta för människors relation till och behov av innehåll och berättelser. Läs mer

Plats M1  Permalänk

Mingel