Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Blogg i skolan – kräver genomförande med precision

Som en del i att bli bäst på IT introducerar Sollentuna kommun en kommunal bloggosfär – ett slående skräckexempel på hur fel det kan bli.

”I kommunen har man nu beslutat att Sollentuna ska bli bäst på IT”, inleder NO-läraren lektionen med. Vi ska som en del i det använda bloggar, för att… Ja, varför då, egentligen? Jag tror på att det går att blogga i skolan, men efter det smaklöst korkade genomförande man gjort på min skola känns det tveksamt – för att bloggar i skolan ska ge något krävs ett väldigt precist tillvägagångssätt.

Framförallt tror jag att man bör skilja på när bloggar ger något eller inte, och när en uppsats ska vara just en sådan. Den uppgift min NO-grupp fick av vår lärare var just en uppsats, och jag kan inte se att den vunnit något på att inte paketeras som en sedvanlig sådan. Det var ett NO-arbete i bio- och fossila bränslen, som inkluderade en fördjupning i ett bränsle tillsammans med lite generell fakta. Utmärkt exempel på något som paketeras bäst i form av ett Word-, eller om man så vill, Google Docs-dokument. En av anledningarna till att vi skulle använda bloggar var att ”möjlighet finns till att länka till YouTube-klipp och sådant.” Suck. Till och med Word XP från 2002 kan hantera hyperlänkar.

Det finns ett fåtal gånger bloggar i skolan skulle kunna passa utmärkt

Till att börja med var upplägget här helt fel. Varje elev får en egen blogg på en WordPress MU, som tillsammans med tilläggsplattformen Buddypress låter lärare och elever registrera och sätta upp sina bloggar själva. Ibland frågar jag mig vem som är mest teknisk – mina klasskompisar eller mormor på hemmet. Det tog minst två lektioner innan alla registrerat sig, förstått någorlunda hur WordPress fungerar, samt gjort det perfekta valet bland de 120 teman som fanns att välja på.

Det finns ett fåtal gånger bloggar i skolan skulle kunna passa utmärkt, men i mitt fall, och säkerligen många andra liknande är upplägget makalöst fel. Det handlar om prioritering, och alla elever hade här huvudet tillräckligt på skaft för att inse att det som bör prioriteras är så klart uppsatsen i sig.

”Hej skolan, dags att Internetta!” kommer jag ta upp och prata mer om det här, och hoppas då på att kunna ge en lite utförligare bild.

Vad tycker ni? Blogg i skolan – när funkar det, när funkar det inte?

Hej skolan, dags att Internetta! sänds live idag på internetdagarna.se(startsidan), sändningen börjar kl.15.45 och håller på till kl.18.00, man kan också följa oss i twitterflödet via #indpres