Stockholm Waterfront 19-20 november 2018

Lärare måste sluta skylla på Internet när de inte klarar av konflikthantering

Hur för lärare samtal omkring Internet och konflikter? Det är en fråga som jag har grubblat över de senaste dagarna, i synnerhet då media här eller här tar upp exempel med lärare och skolor som inte tar sitt ansvar, inte agerar i de skolkonflikter som har flyttat till eller från Internet.

Jag bestämmer mig för att undersöka frågan genom en intervju med bildlärare Linda SvanbergSamgymnasiet i Järfälla, som aktivt valt att använda Internet i skolan genom att delta i .SE:s tävling Webbstjärnan. Det blir ett samtal som kommer att handla om hur hon hanterar konflikter samt vilken roll internet har i de konflikter som uppstår mellan elever.

Det är inte Internet som skapar konflikten

I början av samtalet slår Linda fast att konflikter mellan elever uppstår även utan Internet. Det är inte Internet som skapar konflikten, men konflikter har en tendens att eskalera, eller ”komma ur elevernas kontroll med hjälp av Internet, och mobiltelefoner”. Vi är båda överens om att de konflikter, som förekommer i skolan är i stort sett desamma som de konflikter som vi upplevde, när vi själva gick i skolan ”pre-Internet”.

Viktigt att i samtalet inte glömma bort Internet

Linda menar att många konflikter förvärras av att eleverna inte klarar av att kommunicera med varandra, och då blir det en del av mentorns uppgift att hjälpa eleverna med ett samtal. På senare tid har det även blivit viktigt att i samtalet inte glömma bort Internet och bloggar eftersom det inte är helt ovanligt att eleverna skrivit ner både det ena och andra om den jobbiga situationen.

Jag uppmanar mina elever att ta bort texter som kan uppfattas som kränkande eller sårande. För mig har det varit viktigt att inte falla undan för ”Det är min blogg, där jag skriver vad jag vill”, säger Linda.

I samtalet är det viktigt att vi vuxna lyssnar:

  • Våga ta del
  • Våga konfrontera
  • Våga ställa krav
  • Våga vara tydliga

Men, undrar jag. Hur vet du att det förekommer en konflikt bland dina elever? Läser du dina elevers bloggar, chattar du med dina elever, eller är du kompis med dem på Facebook?

Linda skrattar, och svarar:

– Nej, jag är inte med i Facebook, och jag läser inte mina elevers bloggar annat än då de länkar till vår gemensamma projektblogg, men jag är tillgänglig i mitt klassrum. Och när de förekommer konflikter i gruppen så går det ett snack som man ganska snabbt snappar upp. Vi arbetar med små grupper och har ganska långa lektioner så det brukar märkas om någon är arg eller ledsen. Har jag elevens förtroende så söker de upp mig och jag har möjlighet att följa de till kurator eller ta hjälp av skolans elevhälsoteam. För att få mer förståelse för deras ”liv” online och inte lämna de i sticket att försöka reda upp eller förvärra en konflikt själva på nätet är det viktigt att vi vuxna inte ställer oss utanför Internet.

Vi har en skyldighet att ha kunskap om Internet

– Det räcker inte med en föreläsning, det räcker inte med att titta, vi måste delta, och använda internet för att förstå. Vi måste också vara på nätet. Ska vi i skolan diskutera och ha åsikter om Internet och ungdomars Internetvanor har vi en skyldighet att ha kunskap om Internet. Det är dessutom lättare att prata om bloggar, Facebook, chatt e.t.c. om man själv har erfarenheter av det, avslutar Linda.