Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Inspirerande tjuvstart för skolvärlden 25 oktober

Eftermiddagen innan Internetdagarna anordnar .SE ett kostnadsfritt seminarium om ungdomar, Internet och skolan (som man dock behöver föranmäla sig till senast den 18 oktober).

Seminariet riktar sig till såväl skolledare som lärare. Dels handlar det om hur Internet kommer in i den nya skola som ska förverkligas genom den nya läroplanen nästa läsår. Dels anläggs ett konkret lärarperspektiv med tips om hur man kan utnyttja Internet bättre i undervisningen. Bland annat delar gymnasieläraren Peter Ellwe från John Bauer-gymnasiet i Örebro med sig av sina erfarenheter.

– Internet är så mycket mer än bara en resursbank för att hitta information. Det finns enormt spännande möjligheter att använda tekniken som ett pedagogiskt verktyg i sin undervisning. Det vill vi lyfta fram, förklarar Kristina Alexanderson, projektledare för .SE:s projekt Internet i skolan.

Medierådet släpper rapport
Ann Katrin Agebäck, kanslichef på Medierådet, kommer även att medverka och för första gången presentera den nya rapporten Ungar och Medier 2010 som bland annat kartlägger vad 9- till 16-åringar gör på nätet. Veckan innan seminariet släpps dessutom rapporten Småungar och Medier 2010 som handlar om barn i åldrarna 2-9 år.

– Här finns verkligen en enorm utmaning för skolan att anta. Man får inte sticka huvudet i sanden, utan måste inse att den digitala revolution vi genomlever påverkar den unga generationen på många sätt. Inte minst förändrar den deras uppfattning av världen och hur de skaffar kunskaper om den. Detta måste skolan ta till sig, säger hon.

Statistik ger faktabas
Ann Katrin framhåller att Medierådets rapporter kan fungera som en faktabas när skolan ska hitta vägar att förhålla sig till ungdomarnas frekventa användning av nya medier.

– Vi visar hur det ser ut i dag. Det bör fungera som inspiration för lärare att ta tag i frågan. Inte minst tror jag att det handlar om att anpassa lärarutbildning och fortbildning till den nya situation där till exempel hälften av landets fyraåringar är ute på nätet, forsätter Ann Katrin Agebäck.

– Skolan har beskrivits som ett digitalt ödeland, vilket kan låta lite hårt men inte är helt missvisande. Jag har svårt att se en framtid där Internet inte är en naturlig del av arbetslivet och då måste det också vara en naturlig del i dagens skolarbete, inte bara något barnen ägnar sig åt på fritiden, avslutar Kristina.

Här kan du läsa mer om seminariet och anmäla dig.