Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Vilka föreställningar har lärare om bloggare?

I Skövde hade Webbstjärnan igår en workshop för en grupp nyfikna och glada lärare. De var alla förväntansfulla på att få lära sig mer, om hur de kan använda bloggar som pedagogiska verktyg i undervisningen.

Lärarna i gruppen hade olika erfarenheter av bloggar. Allt från nollkoll ”jag kollade lite igår”, till andra som läser ”modebloggar och kommenterar dem aktivt”. En av lärarna hade bloggat tidigare i samband med en utbildning han hade gått, men ingen av dem beskrev sig som en bloggare.

Som en gemensam utgångspunkt för dagen fick lärarna reflektera kring sin bild av bloggare och bloggosfären utifrån Mathias Klangs inlägg Who are we

Deras funderingar var både spännande och vitt skilda

Agneta (vårdlärare som undervisar i socialomsorg och global klass) skriver att hon trodde ”det var ungdomar, framför allt tjejer som bloggar om mode. Även resebloggar trodde jag var det populäraste. Att man sen kan tjäna pengar på att blogga är ju helt suveränt, ska allvarligt fundera över ny karriär.”

Sickan (lärare på hantverksprogrammet, undervisar i mode och design) var också ”förvånad över den statistik som Klang presenterar”.

Lotta (karaktärsämneslärare för frisörelever) ”Jag blev förvånad över att det var så många ”vuxna” som verkligen bloggar, har väl fått för mig att det skulle vara en ungdomlig grej.”

Per Ola (lärare i data, matematik) var inte förvånad över statistiken eftersom ”många bloggar tilltalar nog ungefär samma personer som deltar i diskussionsgrupper och har ett specialintresse för olika ämnen, många bloggar är ju ämnesspecifika. Att man använder bloggen för att dela med sig av sin kunskap och träffa likasinnade blir då en naturlig följd.”

Ulrika (IKT-strateg i Skövde) funderande kring ”Var är kvinnorna? Det är kvinnorna som bär upp kulturen och läsandet, varför dominerar inte kvinnorna som bloggare?”

Marie (lärare i svenska, religion, filosofi och historia) skrev ”Jag tror inte att ungdomar bloggar i någon större utsträckning, men jag tror däremot att de läser bloggar skrivna av jämnåriga som kanske har blivit kända just på grund av sina bloggar.”

Andra reflektioner kring statistiken rörde hur bloggarna hinner, som Tina (lärare i samhällskunskap, religion och filosofi) skriver ”Mest män, gifta och dessutom föräldrar – jösses, hur hinner de? Eller är det så att det är då man behöver lite spänning i livet? En överraskning var att det går att tjäna pengar på sitt tyckande – men kan verkligen alla det?”

Ingela (lärare i multimedia) funderade över ” Skolans roll på bloggosfären? Vara där ungdomarna kan tänkas vara för att möta dem i deras verklighet.”

Lärarna i Skövde visar att det finns många föreställningar om bloggare, och bloggosfären, som inte alla är kopplade till den statistik som State of the bloggosphere redovisar, som visar att ungdomar och skolelever är underrepresenterade som bloggare. Men efter Webbstjärnans workshop kan jag åtminstone säga att lärarna i Skövde kommer att förgylla den svenska bloggosfären med fler unga och nyfikna skolbloggare, som bloggar som en del av sin skolgång och som har aktivt bloggande lärare som handledare, och det gör mig både glad och stolt!

Och om 7-åringar kan blogga så tror jag att det kommer gå lysande även för de här lärarna och deras elever.