.FILE

23-24 november 2020

Kommer .com tappa mark och höja priset 2010?

Nej, jag sitter inte på “inside information”, men jag gillar siffror, trender och tendenser. Det handlar om att Verisign sedan Augusti 2006 presenterar kvartalsrapporter på: http://alturl.com/c6×9. Och följer man förloppet så slås jag lite över hur vissa saker som presenterats detaljrikt i tidigare rapporter inte längre omnämns alls, vilket även resulterat i att den senaste rapporten numera bantats ner till 4 sidor (istället för 6 sidor som rapporten varit sedan starten 2006).

Tittar man på tillväxten för för .com och .net genom åren:

Kvartalstillväxten som ser ut så här:
Q3 2006 7%
Q4 2006 6%
Q1 2007 6%
Q2 2007 6%
Q3 2007 5%
Q4 2007 4%
Q1 2008 5%
Q2 2008 3%
Q3 2008 2%
Q4 2008 1%
Q1 2009 2%
Q2 2009 1%
Q3 2009 1,5%

och ger en rullande årstillväxt som pekar neråt:
Q3 2006 31%
Q4 2006 30%
Q1 2007 28%
Q2 2007 27%
Q3 2007 25%
Q4 2007 24%
Q1 2008 22%
Q2 2008 20%
Q3 2008 16%
Q4 2008 12%
Q1 2009 9%
Q2 2009 7%
Q3 2009 6%

Men som kanske blir mest tydlig så här:

Och även om tillväxten inte helt stannat ännu, så finns det en intressant ingrediens att titta på vid nästa rapport – nämligen “tastingens död“.

På så sätt “kitade” hundratals ICANN-ackrediterade registrarer tastingdomäner under flera år

ICANN satte hösten 2008 stopp för tasting (successivit från Juli 2008, men med en defenitiv slutlig lösning 17 dec 2008) Hur berör det Verisigns .com och .net-domäner då? Jo, tasting innebar att miljontals (Bob Parsons, GoDaddy´s grundare ansåg att det var så mycket som 32 miljoner .com och .net-domäner i Juni 2006) som låg i sk add/drop-scheman.

En registrar kunde alltså “kidnappa” eller “testa” en domän i upp till 5 dygn, utan att betala en cent för domänen. Under dessa 5 dagar kunde domänen läggas i ett parkeringsprogram och utvärderas. Om domänen genererade trafik som ledde till klick på annonser (som översteg kostnaden för att registrera domänen i ett år) så gjorde man det, annars så fiskade man efter nya “guldfiskar” (domäner).

På så sätt “kitade” hundratals ICANN-ackrediterade registrarer tastingdomäner under flera år. Men efter hösten 2008 är det alltså inte möjligt längre – varvid det inte längre går att uppskatta om domänen är “värd” registreringskostnaden eller inte – utan det vet man först efter ett år.

Det ser ut som att brytpunkten kommer under 2010

Det är här det blir intressant – Hur och i vilken omfattning det har/haft för tillväxten av .com och .net ser vi nog först i nästa kvartalsrapport. Själv misstänker jag att “tastingen” stått för större del av .com och .net´s tillväxt än vi kanske trott. I den senaste rapporten kan vi se att .com och .net under 3:e kvartalet växte till 94,9 miljoner (från 93,5 miljoner kvartalet innan och 92,5 miljoner kvartalet innan det), men att förnyelsegraden av .com och .net tillsammans sjunkit från 76% (Q1 2007) till 70,5% (Q3 2009). Det ser alltså ut som att brytpunkten kommer under 2010.

Men vad betyder det (enligt mig)?

-VeriSign är ett Nasdaq-noterat bolag.
– Ett noterat bolag som inte uppvisar tillväxt tappar tilltro.
– VeriSign är drivande i frågan om nya TLDer och har även uttryckt att de avser ansöka om egna nya TLDer, men för närvarande är körschemat för nya TLDer lagt på is av ICANN.
-Verisign “kan” sänka priset för .com och .net, men det är knappast troligt, då det inte gynnar förnyelsegraden av domänerna i samma takt som det drar till sig nyregistreringar – kortsiktigt skulle det säkra tillväxten, men skulle slå hårdare året/åren efter.

Så jag ser det därför som sannolikt att Verisign kommer att höja priset för att säkra den ekonomiska tillväxten för bolaget och aktiekursen(Sen kanske den officiella orsaken kommer att vara “fördyrande” drift, säkerhetsåtgärder mm).

15:e oktober 2007 höjde Verisign priset på .com och .net-domäner sist och om du tittar igen på aktiekursen ovan så hade det en kort gynnsam effekt. Läs mer (där det även står om kommande prisökningar). Då var även konjunkturen en annan än idag, likaså Verisigns aktievärde, men framförallt så såg konkurrensen ut på ett annat sätt än idag. Nationellt växer sig ccTLDer sig starkare varje månad som går och en annan brytpunkt 2010 ser även ut att bli året då ccTLDerna (samlat) når upp i samma nivå som gTLDerna.

Så.. “har jag inte alla pommes frites på tallriken” eller kan vi förvänta oss att .com och .net “plötsligt” kommer att kosta mer under 2010? Vad tror du? Jag tippar i alla fall på att vi 2010 får reda på “hur stor en internationell TLD kan bli”!

Peter Forsman driver sajten Internetsweden.se. Peter hälsar att han redan nu vet att priser höjs och att det tappas mark, frågan är hur mycket?

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn