Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Köp nu – 1000 kr/dag

Hett tips: Het vad du är

Att ha rätt portfölj av domäner är i dag väldigt viktigt för företag och organisationer som vill lyckas bra med sin sökmotoroptimering. SEO-experten Nikke Lindqvist framhåller att man bör satsa på både kvalitet och bredd.

– Det är ingen slump att vi som jobbar med sökmotoroptimering hamstrar domännamn i massor. Eftersom domännamnen prioriteras vid sökningar på nätet är det viktigaste för att komma högt upp i resultatlistan att heta det man handlar om. Säljer jag till exempel möbler är det självklart att försöka registrera domänen möbler.se. Samtidigt bör man bredda sig och säkra upp så att ingen annan kan sätta käppar i hjulen, säger han.

Ett aktuellt exempel på det senare är den kampanj mot Sverigedemokraterna som i valrörelsen bedrivs via bloggen sverigedemokraterna.de (vilken Nikke för övrigt hyllar på sin egen blogg).

Utbredd osäkerhet
Även om domänportföljens betydelse börjar sjunka in, finns det på många håll fortfarande en stor osäkerhet kring ämnet.

– Man inser nog i allmänhet att man bör registrera en bra uppsättning domännamn för att lyckas komma högt upp i sökningar, men många vet inte vad de ska göra med dem. Och det finns otaliga exempel på att folk gör helt fel, säger Nikke.

Ska man flytta sin sajt till en ny, mer uppenbar domän? Eller ska man bevara sitt varumärke och bara peka vidare till den etablerade adressen? Eller kanske jobba med kampanjsajter? De möjliga frågorna är många och under seminariet Domännamn för sökmotoroptimering hoppas Nikke Lindqvist tillsammans med .SE:s Peter Forsman och Pineberrys Magnus Bråth kunna besvara en hel del av dem.

– Man måste inse att det inte räcker med att bara shoppa loss på domäner, utan att det krävs en plan för hur dessa ska användas. Min förhoppning är att kunna dela med mig av det strategiska tänket för att uppnå bästa sökmotoroptimering, förklarar Nikke.

Ålder går före
En viktig princip är att hålla fast vid det man har, eftersom Google nu har ändrat sina regler så att en domäns ålder och förtroende i dag betyder mer än någonsin förut.

– Sitter du på en gammal domän ska du aldrig överge den. Att hålla på att byta domän vartannat år, som vissa aktörer gör, skulle inte kunna vara mer fel, avslutar Nikke, som utlovar fler visdomsord under seminariet.