Stockholm Waterfront 21-22 november 2016

Köp biljett nu!

Vad är en domän värd egentligen?

domanvarden

Det här inlägget kommer att handla om två saker som har ganska lite med varandra att göra, men ändå har en sak gemensamt: Värden i domännamn.

Ganska nyligen offentliggjordes den hittills största försäljningen av en .se-domän; [spel.se] som bytte innehavare för det nätta priset av ca 2 miljoner svenska kronor. En summa som denna vecka tar Sverige upp till förstaplatsen över domänförsäljningar. En domänförsäljning av [TheStudio.se] på samma lista för över 52 000 Svenska kronor är ju knappt att man höjer ögonbrynen över, men det är lite av huvudet på spiken – det sker fler och fler domänförsäljningar av .se-domäner för XX XXX – XXX XXX kronor.

Och även om det förhållandevis är få domännamn som lockar till sig den storleken på köpesummor, så har denna marknad växt sig allt starkare i Sverige de senaste 3-4 åren, med en lång rad offentliga större försäljningar som man bland andra kan hitta här, men som vanligt i dessa sammanhang, så syns inte den största parten.

Det är helt ok att handla med domäner och trenden pekar uppåt

Det finns naturligtvis ogillande åsikter om fenomenet om att spekulera och handla med unika tjänsteprodukter som domäner faktiskt är, men personer med dessa övertygelser gör bäst i att uppdatera sig och anpassa sig till det faktum att detta är tillåtet och trenden pekar uppåt.

Sanningen är även den att de redan är ifrånsprungna och kommer snart att bli varvade, om och om igen, av en lukrativ marknad som drar till sig tusentals svenska aktörer (Skatteverkets uppgifter) varje år som registrerar en avsevärd mängd domännamn av varierande art.

Domänvillkoren för vem som kan registrera en domän under .SE reformerades 2003, sedan dessa är det fritt för alla enligt fört-till-kvarn, utan förprövning. Sedan dess har det registrerats i spekulativt syfte, med samma drivkraft som till exempel inom aktie- eller fastighetsbranschen – I hopp om att den satsade kronan ska generera två eller flera för innehavaren. Det som dessutom gör mödan värd för dessa spekulanter är möjligheten att placera domänerna i så kallade parkeringsprogram, som gör det möjligt för innehavaren att tjäna på besökares eventuella klick på textannonser (som parkeringsprogrammet tillhandahåller).

Få av parkeringprogrammen vill berätta vad deras kunder tjänar

På så sätt hålls de flesta domäner inkomstbringande och för att återspegla en av knapphändiga uppgifter som finns (det är få av parkeringsprogrammen som vill gå ut med information om vad deras kunder verkligen tjänar på detta) så citerar jag Sverigechefen på NameDrive Martin Andersson, från hans presentation från Internetdagarna 2008, där han berättar att en snittdomän i deras system varje år genererar $40,22 US dollar för innehavaren. Läs sidan 12 i pdf:en.

Vi använder snabbt Google som en valutakonverterare, så ser vi snart att det innebär lite drygt 320 Svenska kronor per år. Det ska naturligtvis inte tas som någon garanti för enstaka domännamn – vissa genererar naturligtvis mer än andra, men det ger nog ändå en liten idé om att detta är en inkomstbringande företeelse.

Kommer vi då ihåg från mitt tidigare inlägg om typos där jag skrev att domäninnehavaren ibland får så lite som 1% av vad annonsören en gång betalat, så förstår vi snart att detta är något som flera stora aktörer skär ut sin del av kakan. Så det här inlägget får väl ses lite som en del två av mitt förra, med ett litet förtydligande om hur och varför domännamn registreras för andra saker än vad vi traditionellt sett dem användas till och för, som webbsidor, bloggar, DNSer, e-mail, skyddsregistreringar med mera.

Skatteverket verkar inte riktigt förstå vad en toppdomän är

Men allt sånt här är inte lätt att förstå sig på, om man inte är insatt eller intresserad, det visar om inte annat Skatteverket prov på med följande text under ” Fakta om Internethandel”.

” Det finns flera tusen svenskar som innehar stora mängder domäner. Många köper och säljer domäner och domännamn med syfte att tjäna pengar och flera av dessa är yngre personer. Priset för toppdomäner med få bokstäver i domännamnet, så kallade 2-bokstavsdomäner, ligger generellt på mer än 100 000 kronor. Det verkar som att de inte riktigt förstått vad en ”toppdomän” är.

Fakta: .SE är toppdomänen för Sverige!