Stockholm Waterfront 19-20 november 2018

Välja domän ur SEO-perspektiv

Välj rätt toppdomän
För Sverige är .SE att föredra, .NU och .COM andrahandsval. I övrigt spelar det inte så stor roll även om många tror att domäner man själv förknippar med mindre seriositet får svårare att ta positioner.  Toppdomän spelar en viss roll men inte så stor som många tror. Det var viktigare förr.

Sökordet i domänen
Ju exaktare din domän matchar ditt huvudsökord desto bättre (ex: sokordet.se är kanon). Naturligtvis kan det vara svårt att hitta dessa domäner och då väljer många att arbeta med prefix eller suffix.

Håll dig kortfattad
Google blir allt bättre på att känna igen domäner som är fullproppade med sökord (ex: bilarbåtarflyochresorbilligt.se eller buy-cheap-boats-online-now.com).

IDN (icke-latinska tecken)
Å, Ä och Ö ger stora möjligheter men se till att ha varianten med A, A och O också (sökord.se kanske är ledig men se till att ha alternativet sokord.se också för en del CMS (Content Management System) har svårt att länka med svenska tecken och en del gamla browsers har också problem).

Domänens historia
Kontrollera om domänen varit registrerad tidigare (det är vanligare än man tror) och se så att den inte använts till spam eller liknande, kan ge rejält med problem. Ett bra ställe att börja titta på är Internet Archive.

Bindestreck eller ej
En av de riktigt vanliga frågorna när man pratar om domäner och SEO är om det är bra med bindestreck i domänen. Frågan är alltså ska man välja brabilar.se eller bra-bilar.se. Ur renodlad SEO-synpunkt är det hugget som stucket, Google klarar av att hantera båda och förstår vad som är vad.

Internationella domäner vid internationell satsning
För Sverige är det som sagt bäst med .SE men vad händer om du vill satsa i fler länder? Ska du gå på en .COM för samtliga eller välja att ha en domän för varje marknad? Frågan är lite komplex för det beror också på dina möjligheter till länkar, unikt content etc men i nästan alla fall är det bättre att ha en domän för varje marknad. Satsar du i Danmark och Finland så se till att ha .DK och .FI.

Väg SEO-aspekter mot andra aspekter
Bara för att det är bra att ha huvudsökordet i domänen innebär det inte att man måste, om det är din företagspresentation som ska finnas på siten vill du förstås ha ditt varumärke. Visserligen skulle SJtåg.se fungera bättre än SJ.se för sökordet Tåg men det är ju inte anledning att välja den domänen i alla fall. Dessutom finns det ju inget som hindrar dig från att ta båda.

Ta en titt på Googles Keyword Tool
Innan du registrerar så ta en snabb titt på vad Googles verktyg för sökord säger. Du kanske helt misstolkat vad folk som vill hitta din produkt eller tjänst söker efter eller så kan du få andra bra uppslag eftersom Google föreslår sökord.

När du väl bestämt dig för vilket domännamn, under vilken/vilka toppdomäner och eventuella skyddsregistreringar.

– Stå då fast för dessa! (Meddela även anställda om beslutet).

Utan detta uttalade beslut, finns det annars risk för att ni låter er luras av Domänskojare som kontaktar er per telefon.

Peter Forsman driver bloggen Internetsweden och extra cred till Magnus Bråth på Sökmotorkonsult.se, som delat med sig av sina tips till inlägget.