Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Interoperabilitet håller ihop Internet – även vad gäller IP-telefoni

Innan Internet-tekniken dök upp så fanns många olika typer av nätverk. På den tiden handlade nätverk mest om att dela dyra typer av utrustningar, som hårddiskar och laserskrivare. Därför gick det att sälja nätverk som bara stödde en leverantörs utrustning. IBM hade sitt SNA, Digital DECnet, Novell sitt IPx och Microsoft Lan Manager – för att nämna några exempel. Ville man låta en dator på en typ av nätverk kommunicera med en tjänst på annat nätverk så fick man köpa en gateway, ett system som gjorde sitt bästa för att koppla ihop värdarna. Få gateways skapade full kontakt, det fanns alltid någon typ av begränsning.

Innan TCP/IP var nätverk isolerade öar

Internets nätverksteknik heter TCP/IP. Det nya med TCP/IP var att man satte en standard MELLAN systemen från olika leverantörer. Genom att definiera standarden först, sedan implementera den i en rad olika system så kunde man få en PC att använda en laserskrivare på ett Apple-nätverk. En användare på UNIX-systemet kunde koppla upp sig som en IBM-terminal mot en stordator på SNA-nätet. Bara alla följde samma standard, definierad i en rad olika dokument, så gick kommunikationen bra. När flera system från olika leverantörer kan prata med varandra, eftersom man följer samma standard, så uppnås interoperabilitet.

Leverantörsoberoende – en självklarhet på Internet

I datakommunikationsvärlden skedde revolutionen i början av 90-talet. TCP/IP förenade företagsnätverken och öppnade för kommunikation över leverantörsgränserna. Sedan kom Internets explosionsartade framgång och alla användare förutsätter interoperabilitet. Det spelar ingen roll vilken e-postprogramvara du använder, du kan alltid läsa e-post. Det spelar ingen roll vilken webbläsare du använder, du ska kunna läsa nyheterna och komma åt dina sidor på Facebook. Det är en självklarhet.

Telefonivärlden börjar förstå kraven på öppna standarder för IP-telefoni

Så har det inte varit i telefonivärlden. Där finns en tradition motsvarande den som fanns i datavärlden tidigare. Många leverantörer har gjort olika lösningar för IP-telefoni eller helt enkelt ”telefoni över ethernet-kablar”. Det har inte varit självklart att det ska fungera över leverantörsgränserna. Och det är så fortfarande, trots att många köper lösningar baserade på TCP/IP-protokollet SIP. Man har fokuserat på att få sina telefoner att fungera med sin växel som fungerar mot ISDN-nätet. En privat lycklig värld utan främmande inslag. Som exempel använder Microsofts IP-telefoniplattform privata codecs, något som inte öppnar för kommunikation med det stora utbudet av IP-telefoner och program som finns på marknaden. På det offentliga telenätet har man kommit överens om standarder i ITU, men dessa gäller inte för företagets kommunikation. En stor brist som vi försöker rätta till med SIP.

Interoperabilitet kräver tester och tydliga krav från kunder

Interoperabilitet är alltså inte en självklarhet, även om man som utvecklare tror att man följer specifikationen. Interoperabilitet måste testas. Både av kund och leverantör. I SIP-världen har vi testat i 13 år och fortsätter glatt testa. Det är så man bygger Internet, det är så standarderna växer fram, testas, korrigeras och leder till bra implementationer. SIP Forum, som grundades i Sverige av Hotsip, har organiserat 26 stycken test-tillfällen kallade SIPit, det senaste i Kista i Maj.

Mitt företag Edvina var organisatör för SIPit26 tillsammans med flera sponsorer, däribland TANDBERG, Ingate, Intertex och .SE. 70 personer från många olika leverantörer och Open Source-projekt träffades i Electrum och testade. Den här gången var fokus mycket på TLS och på IPv6. Standarder står inte stilla, det finns alltid nya saker att testa. Det kommer många nya leverantörer hela tiden, som behöver testa sina implementationer. Testerna pågick i fem dagar och handlade om allt från grundläggande samtalsuppkoppling till avancerade stresstester av växlar och proxys. Man testar två och två eller deltar i grupptester. Testresultaten är konfidentiella, vilket gör att det blir en öppen miljö där många sitter och ändrar i sin källkod och testar tills det fungerar. Man utbildar varandra och argumenterar över ordalydelsen i IETFs standarddokument (RFC) och förslag (draft). Genom att stöta och blöta varandras program mot varandra så fungerar allt bättre till slut. Efter en lång vecka tar man sig hem med en lång lista med ändringar, fel och förslag till förbättringar. Dessutom har man med sig en bättre förståelse för protokollet och nya förslag och förändringar från IETF.

Testa mera, testa flera och testa interoperabilitet

När du ska implementera IP-telefoni i ditt företag, se till att du köper telefoner och programvaror från flera håll för att testa interoperabilitet. Ladda ner open source-program och kontrollera att man följer specifikationerna så att din investering inte blir låst till ett företags implementation och behöver dyra gateways för att kunna prata med resten av världen.

Många leverantörer är regelbundet på SIPit, men inte alla som säljer SIP-utrustning. När du köper IP-telefoniprogram, telefoner eller laddar ner fria från nätet – fråga om dom är testade på SIPit. Om leverantören är aktiv och testar i öppna forum, så finns intresse av interoperabilitet. Det hjälper dig och det hjälper Internet.

Tack vare stödet från .SE kunde vi genomföra testerna här i Sverige även under trycket från finanskrisen och än en gång sätta fokus på ett Internet som bygger på öppna standarder.

länkar:

* http://sipit.edvina.se – SIPit 26

* http://www.sipit.net – SIPit global site

* http://www.sipforum.org – The SIP Forum