Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Nya möjligheter för tidningsbranschen(?)

Ska nya läsplattor med Ipad i förgrunden ge tidningsproducenterna chansen att frigöra sig från dyr distribution? Seminariet Distributionen: Många vägar till publiken vid höstens konferens kommer bland annat att ta upp hur denna utveckling kan öppna nya möjligheter för gamla medier.

Undersökningar visar att ungefär var femte person i Sverige använde Internet i mobilen minst en gång i veckan under 2009 – nästan en fördubbling jämfört med föregående år. En viktig förklaring till detta är framväxten av användarvänliga applikationer i smarta mobiltelefoner.

Utvecklingen har tagit ytterligare fart efter lanseringen av Apples pekskärmsdator Ipad. Jämfört med mobiltelefoner kan man jobba mer med bilder och grafik. Ipad ger möjlighet till att skapa en läsupplevelse som påminner om papperstidningens, men med de fördelar som ett digitalt medium ger.

Stark redaktionell röst
Dagstidningar som Wall Street Journal och New York Times liksom magasin som Time var snabba med att lansera appar för Ipad. För att bygga upp sin omtalade Ipad-app valde magasinet Popular Science att använda plattformen Mag+, utvecklad av Bonnier Tidskrifter.

– Vi i tidningsbranschen har ägnat för mycket tid åt att rationalisera och utveckla distributionen av papperstidningar. Samtidigt har webbeditionerna i allt för stor grad utgått från teknikutvecklingen. Med Ipad måste vi återgå till en stark redaktionell röst och fundera på vad det är läsarna vill ha och vilka beteendemönster som finns både hos nya läsare och dem som tidigare läst papperstidningar, säger Fredrik Strömberg på Bonnier, en av talarna vid seminariet.

Jakten på affärsmodellen
En utmaning är att hitta en fungerande affärsmodell för tidningsapparna. Iphone har visat att det finns en betalningsvilja hos kunderna. Frågan är om denna går att föra över till läsplattan?

– Vi ser redan flera olika sätt att ta betalt, det handlar om prenumerationer, lösnummerförsäljning och sponsrade appar. Och förstås nya annonsformat. Annonser uppskattas ju i stor utsträckning av papperstidningarnas läsare, medan de ses som ett störningsmoment på nätet, säger Jon Goland, ansvarig för innovation och utveckling hos branschorganisationen Tidningsutgivarna.