.FILE

23-24 november 2020

Fattigdom och hunger på DreamHack

Platsen är Elmia arena i Jönköping. Evenemanget är DreamHack. På plats finns för första gången vi, ActionAid. Så vad gör en internationell organisation som arbetar för att bekämpa fattigdom och hunger, med fokus på kvinnor och flickor, på DreamHack? Jo, vi är på jakt efter digitala aktivister som ska hjälpa oss att förändra världen.

Vi testar hela tiden nya sätt att mobilisera människor på

I takt med att mer och mer samhällsengagemang och påverkansarbete sker på webben vill vi som kampanjorganisation hitta nya sätt att mobilisera och engagera människor att agera. DreamHack var för oss en alternativ arena till traditionella musikfestivaler där organisationer står uppradade för att få unga människor att ta till sig just deras information. DreamHack samlar istället en målgrupp med en väldigt specifik kompetens och kreativitet. En kompetens och kreativitet vi vill att de ska använda för att vara med och påverka. Det skulle alltså inte handla om passiv informationsspridning utan om aktivt skapande och deltagande. Vi vill visa att man med egna medel och uttryckssätt kan påverka och förändra.

Klimatförändringarna drabbar fattiga kvinnor i syd

Sagt och gjort. På plats på DreamHack uppmanade vi till att skicka ett mail till Fredrik Reinfeldt om klimatförändringarna samt att sedan vara med och tävla om att hitta på det bästa sättet att sprida protesten och budskapet vidare. Strategin var att vi skulle prata med de som passerande förbi vår monter samtidigt som vi lockade med gratisgodis, tygarmband och sackosäckar att slänga sig i. I montern kunde man från våra datorer skicka mailet till Reinfeldt och anmäla sig till tävlingen.

Efter en första dag i montern hade vi dragit följande lärdomar:
1) Sackosäckar var grejen i de flesta montrar, liksom gratisgodis, gratisdrickor, gratisspel etc etc… Det var inte alltid nog för att fånga flackande blickar och intresset i tillräckligt många sekunder för att förklara hur klimatförändringarna drabbar fattiga kvinnor i Syd.
2) Antalet förbipasserande var inte i närheten av det vid musikfestivaler
3) Tygarmband och t-shirts verkar av någon oförklarlig anledning fungera som hårdvaluta i de flesta festivalsammanhang…

Vi provade olika strategier – det finns alltid olika vägar att gå

Väl på plats dag två lärde vi oss också att man inte bör lämna t-shirts ens undangömda i montern, om man inte är beredd att offra dem som gratisreklam. I efterhand var vi i och för sig beredda att göra just det. Vi bestämde oss för att betrakta det som pepp att våra t-shirts är så snygga att man vill sno dem.

Med fler kollegor på plats för att hjälpa till på lördagen, utvecklade vi vår strategi till att röra oss mer utanför montern för att få ut vårt budskap. Vi började gå runt i raderna av spelare och la våra röda flyers på varenda stol som lämnats tom för en paus. Vi uppsökte sovsalarna där varenda kudde fick sig en flyer. (Och förlåt till den sovande person som fick en flyer placerad på sig det var inte meningen, såg dig inte där i sovsäcken.) Vi satte upp röda flyers i formen av utropstecken som vår logga och fick upp nya budskap på storbildskärmarna.

Efter en andra dag på DreamHack började vi fråga oss om arenan och sammanhanget verkligen var det rätta för oss. Var målgruppen verkligen mottaglig för vårt budskap och fanns den kreativitet och kompetensen vi föreställt oss verkligen där? Efter att i timmar gått omkring i Elmia arena, pratat med tonårskillar och sett datorskärm efter datorskärm med krigsspel, började vi onekligen att tvivla. Och tvivlen växte sig allt starkare i takt med den allt mer påträngande lukten från hall D… En lukt som tillslut var nog för att övertyga mig att jag i alla fall aldrig skulle dit igen.

Vår jakt efter digitala aktivister fortsätter

Väl hemma igen, efter tre intensiva dagar som inte liknat någonting jag tidigare varit med om sjönk jag ner i min soffa sent måndag natt. Satte igång min dator för att kolla min mail. Det första mail jag öppnade var ett tävlingsbidrag! Ett hemsnickrat spel, nog för att få mig rörd till tårar. Tvivlen var som bortblåsta. Plötsligt mindes jag bara alla de givande samtalen med välinsatta engagerade unga killar och tjejer, våra flyers uppklistrade på hårddiskar, armar fyllda med ActionAidarmband, kön till datorerna för att få skriva till Reinfeldt. Tävlingen rullar på fram till 26 juli så resultatet återstår att se, är DreamHack i Elmia arena i Jönköping arenan för att hitta de världsförbättrande digitala aktivisterna?

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn