Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Tiden mogen för hårda frågor om lönsamhet

Den kanske största frågan för mediebranschen i dag är hur man ska finna en affärsmodell som fungerar på Internet. På seminariet Intäkterna: Bli en del av affären ska moderatorn Anna Serner från TU diskutera detta brännande spörsmål med Patrik Wikström från mmtcentre.se, Elsa Falk från Aftonbladet samt entreprenören Anna Omstedt Lindgren som vi nu har talat lite närmare med.

Anna Omstedt Lindgren har bland annat varit med och grundat Tasteline, men är nu vd för Meduniverse, ett webbaserat nätverk för läkare som lanserades i december i fjol.

– Jag tycker att det här är ett otroligt spännande ämne att diskutera i detta forum. Det kan bli mycket givande eftersom tiden har mognat tillräckligt för att en hel del modeller ska ha prövats. Vi borde börja få lite svar nu. Jag hoppas att saker drivs till sin spets och det ställs lite hårda frågor om lönsamhet under seminariet, säger hon.

Lönsamhet ett måste
Trots att hon ser många undermåliga affärsmodeller på Internet, framhåller Anna Omstedt Lindgren att det redan i dag faktiskt finns innehåll som går att ta betalt för.

– Mediehusen har definitivt en viktig analys att göra här. I längden går det inte att tillhandahålla produkter som inte är lönsamma. Sedan kan det i och för sig finnas olika vägar till denna lönsamhet. För vissa kan annonser funka, se bara på ett företag som Google.

Annas senaste satsning bygger dock på idén att det går att ta betalt från användare förutsatt att det handlar om nödvändig information för nischade målgrupper och innehåll som inte går att få gratis någon annanstans.

– Det måste finnas någon sorts vinst direkt kopplad till att ta del av just det innehåll du har att erbjuda. Exempel kan vara unik och tidig finansiell information, eller kanske hjälpmedel för att gå ned i vikt, förklarar hon.

Professionella nätverk
För Meduniverse är målgruppen läkare som erbjuds att delta i ett nätverk där de får möjlighet att utbyta rapporter, kunskap och erfarenheter. Än så länge sker all finansiering via annonsering, men Meduniverse utvärderar hela tiden möjligheten att ta betalt av användarna, eftersom det finns en stor nytta att hämta ut i form av högre kvalitet på den sjukvård som levereras. Men Anna tror att det då blir arbetsgivarna, snarare än läkarna som privatpersoner, som i så fall står för medlemskapet.

– Min teori är att breda sociala sajter som Facebook, och även dem som är mer kopplade till arbetslivet som Linkedin, har svårt att med någon större trovärdighet nå en nischad grupp som läkare. Snarare än sociala nätverk behövs här professionella. Är det redaktionella materialet unikt och av tillräckligt hög kvalitet så går det också att ta betalt.

Indirekt värdebyggande
Det kan dessutom finnas mycket indirekt värdebyggande som sker som en följd av nätverket snarare än på nätplattformen, förklarar hon:

– Möten på nätet kan till exempel leda vidare till fysiskt nätverkande eller olika former av samarbeten mellan läkare, exempelvis om att ge ut en gemensam bok med sina forskningsresultat.

På Internetdagarna ska Anna berätta mer om affärsmodellen – och förhoppningsvis också själv få några tuffa frågor.