Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Internet flyttar in i TV-soffan

TV är inte enbart TV längre. För egen del är det inte TV-sändningen i sig som är det viktigaste, utan kombinationen Internet och TV. Under de stora direktsändningarna från OS och Melodifestivalen som vi är mitt inne i, är det kommentarerna på Twitter som lyfter mitt TV-tittande. Kolla till exempel in #vinterOS nu under OS-sändningarna eller spana in #mel2010 nu på lördag när Melodifestivalen sänds. Full fart!

Men även under ”vanliga” kvällar ser vi att Internet tar allt större plats bland svenskarna. I Nordicoms undersökning Internetbarometern har man jämfört hur Internetanvändningen och TV-tittande förändrats under kvällstid mellan 2003 och 2008.

Fler kombinerar Internet och TV

Internet tar en allt större del av svenskarnas kvällar. Under primetime, mellan klockan 19.00 och 22.00 är TV fortfarande störst. Men det har skett en hel del sedan 2003. Andelen som enbart tittar på TV har minskat från 66 procent till 49 procent. Samtidigt har andelen som enbart använder Internet ökat från 2 procent till 9 procent. Och kombinationen, de som säger att de använder både Internet och TV, har ökat från 6 procent till 18 procent.

Trenden blir tydligare när vi tittar på personer i åldern 15-24 år. Mellan klockan 19-22 är det hela 17 procent som enbart använder internet, 2003 var det endast 2 procent av ungdomarna som använde internet vi denna tidpunkt. År 2003 såg 55 procent på tv, men använde inte internet. Fem år senare har motsvarande siffra sjunkit till 33 procent. Och andelen som konsumerar både Internet och TV under primetime har mer än tredubblats, från 7 procent till 24 procent.