Stockholm Waterfront 19-20 november 2018

Internetdagarna 2009 – Joakim Jardenberg

Joakim Jardenberg är en verklig Internetveteran i den svenska mediebranschen. Han var med om att starta den första servern på aftonbladet.se för femton år sedan och har alltsedan dess tagit aktiv del i mediebranschens utveckling på Internet. Numera är han chef för utvecklingsbolaget Mindpark och hoppas bidra till att hjälpa branschen anpassa sig till en ny verklighet. Det är därför han vill vara med och skapa mediespåret under årets Internetdagar.

– Jag tror det är viktigt att få mediefolket och hardcore-teknikerna att prata mer med varandra. Det dåliga tonläget och den bristande förståelsen dem emellan gör att vi missar många chanser kring vad Internet skulle kunna göra för medierna, säger han.

Se möjligheter, inte problem

Mediernas gamla affärsmodeller bygger i hög utsträckning på att det finns begränsningar vad gäller distributionen av nyheterna. Så länge papperstidningen kunnat behålla sin dominerande position har det fungerat hyggligt att fortsätta i gamla hjulspår och låta webbplatsen mest spegla pappersupplagan. Nu finns dock en ny generation, uppvuxen med Internet, som medierna måste locka på nya sätt. Joakim Jardenberg efterlyser en anpassning till det faktum att vem som helst i dag kan distribuera sina alster via nätet, till ingen eller liten kostnad.

– Framför allt måste vi sluta se Internet som ett problem och i stället börja se möjligheterna, för de finns där om man är villig att tänka konstruktivt. Det bästa exemplet på detta i dag är engelska The Guardian, som har gjort allt innehåll på sin sajt – och annan information som deras journalister samlar på sig – öppet tillgängligt att använda för programmering och vidarepublicering. Vem som helst kan alltså bygga upp tjänster utifrån deras nyheter och data. Som The Guardian själva säger har de lyckats väva in sin tidning i Internets tyg.

En ödmjukare bransch

På Internetdagarna är Joakim Jardenberg moderator för seminariet Distribution – från tryckeri till API. Där medverkar bland annat Chris Thorpe från The Guardian och berättar mer om tidningens tänkande och erfarenheter.

– Inget medieföretag i Skandinavien ligger ens i närheten av det här. På The Guardian har man satt sig ned och kommit fram till att det enda vettiga är att bli en del av Internet. Det är den tanken som är det svåra, inte tekniken. I branschen måste vi bli ödmjukare och inse att vi inte kan dominera som tidigare. Och det kommer att gå att tjäna pengar på detta, mediebranschen har egentligen aldrig gett annonsintäkterna på nätet en ärlig chans. Men pengar är inte det vi ska koncentrera oss på nu. I dag handlar det om att förbli relevanta genom att börja utnyttja nätets möjligheter fullt ut, avslutar Joakim Jardenberg.

Missa inte! Seminariet ”Distribution – från tryckeri till API” kl. 15.30 den 3 november, Internetdagarna 2009. Anmäl dig här. Gå till programmet.