.FILE

23-24 november 2020

Internetdagarna 2009 – Andreas Liffgarden

Den ständigt omtalade musiktjänsten Spotify har precis hunnit fylla ett år och lyckas fortfarande skapa rubriker i media var och varannan vecka. I september släpptes mobilklienter för Apples iPhone och Googles Android och i dagarna presenterade man ett långtgående samarbete med Telia i Sverige som ska ge Telias kunder tillgång till Spotify i digitalboxar och genom andra Teliatjänster.

-Nyligen blev det möjligt att i Spotifys egna klient välja att spara ner spellistor för offlinelyssning, och gränsen mellan nedladdning och strömmande media har om möjligt blivit ännu luddigare. Kan strömmad musik med offlineläge som Spotify nu erbjuder helt ta över den gamla modellen med nedladdad musik?

– Offlinesynk är den tjänst som våra användare har önskat mest. De vill vara säkra på att de kan lyssna även när de har dålig mobiltäckning eller när de sitter på ett flygplan. Osäkerhet kring kostnaderna för dataöverföring är så klart också en dimension av detta. För mobiloperatörerna är offline-lyssning också ett sätt att inte belasta deras nät onödigt mycket, säger Andreas Liffgarden, affärsutvecklare på Spotify.

Genom åren har flera mobiloperatörer och tillverkare slagit på stora trumman för sina egna  mobila musiktjänster. Nokia har till exempel sitt ”Comes With Music” och Telia har redan tjänsten ”Telia Music Player”. Hur framtiden ser ut när det gäller operatörernas makt kontra tjänsteleverantörer och mobiltillverkare kan vi bara sia om.

– Vi glömmer ofta bort att Internet fortfarande är ungt och att mobiloperatörers datanät bara funnits i cirka 10 år och då med låga hastigheter. Mycket kan hända och kommer att hända de närmsta åren.  Samtidigt är det många som idag krigar om kundernas tid och plånböcker. Vår syn på detta är att användarupplevelsen är det enda som du på sikt kan konkurrera med. Teknik- distribution- och spektrumlicensfördelar tenderar att brytas upp av Internet och då är det bara nöjda kunder som räknas, fortsätter Andreas Liffgarden.

Mobilklienterna för Spotify har fått många att konvertera till ett betalt abonnemang eftersom det är ett krav för att lyssna på musiken i mobilen. Hur ser ni på framtiden för desktopapplikationen – kan mobilklienterna helt ta över?

– Spotify tror på att musik är en livsnödvändig del av människors liv, och precis som vatten och luft så vill vi att musik ska finnas tillgängligt överallt där vi som konsumenter vill lyssna. Det innebär att vi jobbar på att få ut musik till t.ex datorer, mobiltelefoner, TV-apparater och så vidare, så att man kan lyssna i vardagsrummet, på jobbet och när man är ute på stan, säger Andreas Liffgarden.

Och hur ser ni på möjligheten till vidareutveckling av mobiltjänsterna till att innefatta mer media som radio, tv, film?

– Musik är ett stort område och det så mycket kvar att göra inom detta område att vi inte har tänkt mer på andra typer av media, avslutar Andreas Liffgarden.

Missa inte! Seminariet ”Mobilen som mediakanal” kl. 15.30 den 3 november, Internetdagarna 2009. Anmäl dig här. Gå till programmet.

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn