Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

internetstatistik.se släppt

I fredags lanserade vi internetstatistik.se. Sajten ska underlätta och tillgängliggöra tillförlitligt statistik kring Internet, framförallt i Sverige. Min förhoppning är att vi ska hjälpa till och minska andelen felaktig ”fakta”. Som det är nu är det inte ovanligt att media när de behöver snabb fakta, googlar och tar det som kommer upp. De här leder ofta till att felaktig fakta lyfts fram. Fakta som kanske är gammal eller som är helt ryckt ur sitt sammanhang. Det här har vi velat förändra.

.SE har under 2 år bidragit till en förbättring av den här faktainsamlingen kring Internet. Det började faktiskt med att vi förstod att SCB fick pengar av Näringsdepartementet för datainsamlingen, men att pengarna inte räckte till publikationen. Då gick vi in med pengar så att rapporterna ”Företagets användning av IT 2008” och ”Privatpersoners användning IT 2008” kunde komma ut. Vi har också förbättrat statistiken genom att lägga till fakta kring företagets användning av IT, då pratar vi om företag med mindre än 10 anställda. Något som aldrig funnits tidigare.

Samma problem (att pengarna inte räckte till för rapporter) har vi avhjälpt hos World Internet Institute. Rapporten Svenskarna och Internet har blivit en uppskattad faktabok. Den senaste månaden skickades hela 2000 rapporter ut.

Vad är då så bra med portalen internetstatistik.se?

Varje år kommer olika institut fram till sina nyckeltal. Men det är svårt att veta vilket nyckeltal man ska välja eller utgå ifrån(Mediabaromerer, PTS eller kanske SCB?). Med internetstatistik.se har vi nu en sammanvägning av allas resultat och de som publiceras kan SCB, PTS, Nordicom och WII ställa sig bakom.

Det betyder att Media inte längre behöver oroa sig för att de publicerar rätt information. På internetstatistik.se kan de varje vecka läsa om de senaste trenderna kring utvecklingen på nätet och se uppdaterad statistik.

Först ut är fildelningsstatistik. Resultaten är tydliga. Fildelning är inte bara för unga utan har blivit en populär aktivitet för en stor del av Internetanvändarna i Sverige. Kanske en extra knuff för skiv- och filmbranschen att satsa på enkla och rimliga betalningslösningar på nätet?