Stockholm Waterfront 20-21 november 2017

Keynote: Netanel Jacobsson

En av öppningstalarna på Internetdagarna är entreprenören Netanel ”Net” Jacobsson som har varit djupt delaktig i de sociala mediernas erövring av nätet, bland annat som affärsutvecklare på Facebook. Hans inledningsanförande kommer att handla om vilka konsekvenser det får att webben nu alltmer lever i realtid.

Efter att ha avslutat sin fil mag i psykologi på Lunds universitet arbetade Net ett år på Ericsson Radio Systems innan han lämnade Sverige. Internetboomen kring millennieskiftet tillbringade han i London, där han arbetade med affärsutveckling för en leverantör av mobila tillämpningar. Sedan bar det av till Tel Aviv 2001, där Net i tre års tid arbetade med internationell affärsutveckling på ICQ, företaget bakom en av de första populära inloggade chattjänsterna, om nu någon glömt det.

– I dag har jag ett mycket passionerat intresse för konsumenternas Internet, sociala medier, realtidswebben, mobila plattformar, Iphone, sociala spel, innovation och entreprenörskap i allmänhet. Jag hoppas få tillfälle att träffa svenska entreprenörer, investerare och företagsledare när jag är i Stockholm, säger Net.

Nu-webben är här

Via delägarskapet i det kinesiska webbläsarföretaget Maxthon hamnade Net i Silicon Valley på jakt efter riskkapital och lockade bland annat Google att investera i Maxthon. Kontakterna i Kalifornien ledde till ett jobb som internationell affärsutvecklare på Facebook i september 2007. Net ledde sedan företagets enorma globala expansion. I april i år lämnade han dock det jobbet och nu ägnar han främst sin tid åt rollen som aktiv rådgivare till ett par startups – Aurora Feint, CrowdStar och Veodia/ScreenJelly.

– I Stockholm tänker jag prata om den sociala webbens uppgång och hur den har lett till en webb som lever i realtid. Realtidsinnehållet på webben ligger bakom en viktig ny utvecklingsfas på Internet, där vi har gått från en ”då”-webb till en ”nu”-webb. Sociala medietjänster som Facebook och Twitter är omedelbara, bygger på konversation och är inriktade på social utforskning. Jag vill titta på vad detta betyder för nyhetsförmedling, marknadsföring och konsumtionsmönster, avslutar han.

Missa inte! ”Keynotes – Netanel Jacobsson” 4 nov, klockan 09.00 på Internetdagarna 2009, Anmäl dig här Gå till programmet.