När ska tidningarna tänka om? – Internetdagarna .FILE
Köp nu

23-24 november 2020

Köp nu

Endast 500 kr/dag (exkl. moms)

När ska tidningarna tänka om?

I slutet av januari lanserade Apple sin omtalade läsplatta, Ipad. Bara en vecka senare berättar Dagens Nyheter att man planerar en version av tidningen just för läsplattor.

”Utmaningen blir att få med sig läsupplevelsen från papperstidningen till den digitala världen”, förklarar DN:s Nils Öhman för Medievärlden. Som av en händelse berättar han detta samma dag som hans chefredaktör Gunilla Herlitz varslar över 100 DN-anställda.

Det låter bra DN, men det är så fel tänkt

Perfekt tajmat av Dagens Nyheter, eller hur? Avveckla det gamla och satsa på det nyaste nya! I ny, slimmad kostym rider tidningen mot en ljusnande digital framtid! Och på köpet får man med sig ”unga läsare”, som ju självklart föredrar en blank och fin läsplatta framför vanligt papper. Det låter bra. Men det är så fel tänkt.

För att förstå hur fel tänkt läsplatte-DN är behöver man inte gå längre än till en drygt ett år gammal artikel i Dagens Nyheter (!). Den 10 december 2008 kunde man läsa på DN Debatt, att ”Tidigare var artikeln som trycktes i tidningen slutprodukten i det journalistiska arbetet. Nu är den i stället början i en dialog med läsekretsen.”

Läs artikeln – den är lång men det är den värd. Och gör det nu, jag kan vänta. I den texten finns insikten att nyhetsmediernas sekelgamla affärsmodell, att investera i produktion av nyheter och sedan tjäna tillbaka pengarna på att kontrollera distributionen och ”läsupplevelsen” (Nils Öhmans uttryck) inte kan fungera längre. Skribenterna Arne Ruth, tidigare chefredaktör för DN, och frilansjournalisten Bjarne Stenquist, luftar idén att låta Google ta över tidningarnas annonsförsäljning och distribution, och även om det inte behöver vara den ideala lösningen talar ändå allt för att det är i den riktningen utvecklingen kommer att gå.

Man har bara ersatt tryckplåten med ett ”Spara som HTML”…

Om mediehusen vill fortsätta vara relevanta måste de släppa föreställningen att de kan kontrollera hur deras material sprids och hur mottagarna tar del av det. Dagens Nyheter som läsplatta är samma förlegade affärsmodell som i dag, man har bara ersatt tryckplåten med ett ”Spara som HTML …” och hoppas att framtiden därmed infinner sig. Det gör den inte.

Dagstidningsbranschens ständige revolutionsförespråkare Joakim Jardenberg har FÖRSTÅS också resonerat kring detta. Jag lämnar sista ordet till honom, för jag tror inte att det kan sägas bättre:

”Vi såg oss som slutproducenter, och vi köpte distributionen för dyra pengar. Nu är varje läsare ett potentiellt tidningsbud (om vi gör materialet spridbart) och en medarbetare (om vi aktivt gör vår produkt till ett arbetsmaterial).”