Stockholm Waterfront 23-24 november 2020

Paradigmskifte

Reklambranschen är som ett lackmuspapper över tidens anda. Det som händer i världen återspeglas direkt i den mest kommersiella av alla verksamheter. Och i år har det hänt. För första gången är Internet nummer ett. I slutet av juni varje år, precis efter den stora filmfestivalen, utspelade sig den stora reklamfilmsfestivalen i Cannes. Inte längre. Nu är det den stora reklamfestivalen.

Filmpriset går till en webbyrå

För det som tidigare år hade vinnaren i reklamfilm som det stora huvudnumret och annonsering och utomhusreklam som klara nummer två har i år sett en helt annan typ av kandidater kliva upp på scen. Två kampanjer har belönats med flest priser. En integrerad kampanj,med huvudparten PR/Sociala media som drivkraft. Och en annan kampanj som egentligen saknar såväl reklamkoncept som byrå. Den australienska byrån CumminsNitro fick Grand Prix i såväl PR, Direkt och Cyber för kampanjen ”the best job in the world”. Barack Obamas valkampanj fick det finaste priset i Titan (framtidens kommunikation) och Integrerat. Det som markerar skiftet tydligast är filmpriset som går till en webbyrå för en film med nätet som utgångspunkt.

Sociala medier och webben har gått om i Cannes

För de flesta (och förmodligen för de flesta läsarna av Internetdagarna) är den stora reklamfilmsfestivalen, förlåt reklamfestivalen, en helt okänd och förmodligen helt ointressant intern branschmässa. Kom då bara ihåg detta; i år, 2009, har sociala medier och webben på riktigt gått om i Cannes. Och det är en mycket tydlig signal om att det har hänt även i resten av vår värld.