Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Nya medievanor ställer nya krav

Utvecklingen av bredband och mobilt internet har gjort att allt fler användare ständigt är uppkopplade och i kontakt med vänner och kollegor. Givetvis påverkar utvecklingen även vår mediekonsumtion. Uttrycket att framtiden inte är vad den brukade vara känns synnerligen träffande.

Medieforskaren Jeff Cole, som är en av huvudtalarna vid Internetdagarna, menar att varje gång en läsare av papperstidningar dör så ersätts han eller hon inte av en ny, yngre läsare. I ett tal nyligen förutspådde han att tryckta tidningar såsom vi känner dem är borta inom fem år. Samtidigt menar han att suget efter nyhetsrapportering bland unga är större i dag än någonsin tidigare. Skillnaden är att man söker efter nyheter på andra ställen – på nätet och via de sociala nätverken.

Lär från de sociala medierna
Facebook har enligt vissa undersökningar dubbelt så många unika besökare varje dag än vår största kvällstidnings sajt. 75 procent av amerikanerna hävdar att de fick veta via nätet att Michael Jackson avlidit. Det ställer frågor kring hur de traditionella mediebolagen ska kunna vara relevanta framöver, säger Joakim Jardenberg, vd för Mindpark och mediedebatör.

Han ansvarar för seminariet Publiken: Nya aktörer och nya medievanor den 26 oktober på Internetdagarna. På seminariet diskuteras just hur Internet i dag påverkar traditionella medier som tv, radio och tidningar. Och inte minst hur medieföretagen ska anpassa sig till publikens nya vanor.

– Tidigare satt svensken på jobbets morgonfika och diskuterade vad som stått på första sidan i den lokala dagstidningen eller vad som var på tv i går kväll. Så är det kanske inte längre och då måste man hitta ett nytt förhållningssätt till vad publiken vill ha, samtidigt som man definierar kärnan i sin publicistiska gärning, säger Joakim Jardenberg och fortsätter:

– Problemet är att mediehusen betraktar de nya aktörerna som hot och hinder, i stället för att lära och knyta ihop sig med dem så att man blir en del av det nya sociala ekosystemet. En nyckel är att inte fastna i den traditionella distributionen eftersom publiken vill konsumera när som helst, var som helst och hur som helst.

Måste engagera publiken
Joakim Jardenberg lyfter fram The Guardian som ett bra exempel på nytänkande. Genom ett så kallat öppet API får läsarna tillgång till data och kan göra sin egen version av tidningen på nätet.

– The Guardian producerar stories som läsarna sen kan använda som de vill. På så sätt skapar man engagemang och knyter läsarna närmare till sig. Det är ett intressant sätt att skruva till distributionen som svenska mediehus och inte minst public service kan lära av.

På seminariet kommer Lena Victorin från Tidningsutgivarna vara moderator. Medverkar gör också Mattias Miksche från Stardoll, ett företag som tagit klippdockan till nätet, journalisten och internetdebattören Anders Mildner, PR-konsulten och bloggaren Jerry Silfwer samt Lotta Kjellin från Sveriges Radio.