.FILE

Stockholm Waterfront 23-24 november 2020

Sociala medier funkar helt enkelt inte för alla

Idag surrar det om sociala medier överallt. Många av oss använder de moderna verktygen och producerar bloggtexter, twitterinlägg och kommenterar varandra och berättar om vad vi gör och vad vi tycker. Det är en oerhörd aktivitet. Det handlar om trivialiteter, det handlar om tips och hjälp, det handlar om nyheter, det handlar om kontakt.

Ibland så låter det som om den som inte deltar i detta är helt ute. Konsulter tjänar pengar på att tala för sociala mediers fantastiska möjligheter. Visst finns dessa möjligheter – men de gäller inte för alla och det har inget med rättvisa och jämlikhet att göra. Ty vi människor är olika. Väldigt olika. Man brukar tala om introverta och extroverta personligheter. De extroverta gillar att stå på scenen, de introverta gör det inte, de hovrar heller i bakgrunden och deltar på sitt sätt. Det är sällan man talar utifrån den vinkeln. Det är viktigt att påvisa detta. Man är inte ute från IT-världen om man tillhör den introverta delen av mänskligheten. Det kan till och med vara tvärtom. (introvert-extrovert)

Jag har varit i IT-branschen i evigheter och levt i en nästan extrem IT-värld sedan tidigt 80-tal. Min egen användning av datorer hör mer till just användandet, jag funderar över vad det gör med oss som människor, att vi är uppkopplade med hela världen och kan kommunicera på alla sätt med vem som helst, när som helst. En beteendevetenskaplig aspekt som jag som den extroverte personlighet jag representerar tar del av med stor glädje. Jag själv tillhör ett gäng där vi ständigt i grupp förflyttar oss till olika nya kommunkationsplattformar. Det är e-postlistor, det var Orkut, det är Xing, det är LinkedIn, Facebook och allt möjligt. Just nu är det Twitter, andra microbloggar med mera. Jag kommunicerar hela tiden… oavbrutet. Jag vill ha input, utveckla mina egen kunskap och dela med mig av mina tankar. Personligt men inte privat är min melodi. Andra tycker på annat sätt.

Den introverte pingpongar inte med sina åsikter

Vi tar min man som exempel på den introverte användaren. Han pingpongar inte med åsikter. Han tänker länge innan han formulerar sig och då blir det oftast mycket bra. Han har inga konton på Facebook eller twitter. Det är inte hans grej. Ändå är han mer erfaren vad gäller IT än de flesta. Han vet hur det fungerar, kan tala med datorer och hör på fläktljudet om det är under kontroll kan man säga och det gäller alla plattformar. Han är med på Forum som intresserar honom. Han lägger upp utbildningsfilmer på forum där de intresserade kan ta del. Han blir publicerad i nischade tidskrifter som man inte visste fanns men som är stora på sitt område. Det är en helt annan nätlivsstil än den vi som gillar sociala medier förespråkar.

Han köper massor av grejor över nätet, posten kommer hit varje dag med paket innehållande prylar som är inköpta för en spottstyver. Exempel på en affärsmöjlighet. Det finns nämligen en handel som pågår på internet som kanske inte är känd för så många. Det handlar om NOS, New Old Stock-prylar. I min närhet handlar det om cykel- och kameradelar som inte längre tillverkas eller finns till försäljning på traditionellt sätt i handeln. Genom att delta i speciella forum på internet kan du hitta helt nya cykelpedaler till din cykel från 70-talet, du kan hitta reservdelar till din kamera. I ett och samma internetforum diskuteras och tipsas det och handel uppstår. Ofta för en spottstyver. Men i takt med att efterfrågan ökar så ökar priserna förstås. Tack vare den handel som uppstått i detta Internetforum. En driftig person har tagit kontakt med kineser som nu nytillverkar en manuell kamera som gått ur marknaden för länge sedan. Det uppstår heller inga kvalitetsproblem ty alla medlemmar i forumet deltar livfullt i testningen och påtalar felaktigheter och föreslår finesser. Flera personers små kunskaper läggs till varandra och en helhet uppstår. Kunskapsdelning kanske man kan kalla det. En ny marknad har uppstått. Utöver att affärer görs så är kundkretsen global och vänskap frodas över nätet, gemenskapen finns i intresset som man delar med andra. Socioekonomiska, nationella tillhörigheter spelar ingen roll. En världsmarknad öppnar sig på ett helt autonomt sätt utan planering från någon slags huvudman. Det kan tyckas vara skrämmande för den som vill ha kontrollen förstås. Men det är Internet när det är som bäst. Det handlar om så mycket mer än illegal fildelning, sociala medier som bloggar, FB med mera.

Vi använder datorer och internet på så många olika sätt. det handlar inte bara om att stå på en scen och tala om sig själv. Anders Mildner har tagit en intressant vinkel på sociala medier och twitterflöden. Vi talar mest ur ett informationsperspektiv menar han. Läs gärna den artikeln men ha också i åtanke vad jag skrev ovan. Vi människor är olika och använder Internet på olika sätt. Den ena sättet behöver inte vara bättre än det andra. Det känns viktigt att slå fast det.

När man twittrar behöver man inte ta hänsyn till andra

Twitter är en informationskanal där man både interagerar och upplyser… På senare tid har jag märkt att många nyheter kommer fram tidigare på Twitter än de kommer i tidningarna. Det är ett tidens tecken. Det går snabbt. På Twitter krävs inga pressläggningstider och man behöver inte ta hänsyn till andra. Det är bara att köra och länka direkt. Det går snabbt. På 140 tkn kan man få fram mycket innehåll, mer än man tror vid första tanken.

Det är spännande. Jag skrev själv om en twitterhändelse i samband med att Gunnar Hökmark twittrade om telekompaketet direkt från EU-parlamentet, vilket blev en nyhet på Aftonbladet innan någon annan tidning fått fatt på det hela. Under EU-valet dök fler politiker upp på twitter och en av de som använde redskapet bäst var Gudrun Schyman. Hon deltog i samtalet och kommenterade inlägg regelbundet. Aldrig hade jag trott att jag skulle byta trädgårdstips med henne. Hon blev plötsligt en personlig person och inte bara en gammal vänsterpolitiker. Trevlig person dessutom, även om vi inte delar politisk inriktning. Sociala medier kan bryta ner murar som tidigare fanns, man får en människa att föra dialog med. På så sätt kan många missförstånd redas ut och kanske även en och annan fördom ta en annan form.

Det är inte självklart för en introvert person att delta i pladdret

Som beteendevetare och journalist har jag alltid vurmat för dialogen och interaktiviteten. Tvåvägssamtal. Det är viktigt. Men man ska som sagt inte glömma att det inte är självklart för den introverte personen att delta i det allmänna ”pladdret”, som de brukar tycka att det är. De söker kunskaper och kontakt på annat sätt. Hänsyn ska tas till detta anser jag. Att sedan vi som har den extroverta läggningen somnar i sällskap med de där långsamma introverta typerna är en annan sak. (jag generaliserar väldigt grovt här som ni kanske förstår, många i min familj är introverta och jag älskar dem högt för att de är dom de är).

Vad jag vill säga är att vi är olika. Sociala medier funkar inte för alla – men det gör Internet. Där finns det hur många möjligheter som helst. Nåt för alla.

Mary X Jensen – MinaModerataKarameller


Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn