Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Startups – hur Internet förändrar nyföretagandet

“Startup” är ett relativt nytt begrepp i Sverige. Det smög sig in i det svenska språket under börsbubblan 1999-2000, glömdes bort under några år men är nu tillbaka med full kraft, vilket följande bild från Google News visar.

Vad är då en ”startup”?

En startup är ett företag eller projekt som befinner sig i startfasen, oftast med hög risk och stor potential. Inriktningen är högteknologi och affärsidéen är gärna disruptiv och ny. Begreppet har ändrat betydelse något sedan börsbubblans dagar, en ändring som följer Internets utveckling. Internet har nämligen själv hjälpt till att ändra förutsättningarna för nystartade företag.

Internets existens och utvecklingsfas går att dela in i fyra faser

Fas 0: den förkommersiella fasen, fram till 1995. Få företag som ägnade sig åt nätet.

Fas 1: 1995-2000. Experimentfasen. Det kostade 10-tals miljoner att starta Internetföretag. Ledorden för startups var snabb expansion och time to market.

Fas 2: 2000-2005. Efter kraschen sjönk priset och man kunde bygga en webbsajt för 1- 10 miljoner. Ledorden för startups var kostnadskontroll och kundanpassning.

Fas 3: 2005-. Tack vare open source, Moores lag, cloud computing, crowdsourcing, user-driven innovations etc., är det i dag möjligt att bygga en webbsajt för så lite som 100’000 kr. Ledorden för startups idag är sansad expansion och bootstrapping. På sätt och vis de bästa bitarna från de föregående faserna.

Exemplen på denna prissänkning är flera. Populära tjänster som Twitter eller Digg byggdes på ett par veckor i sin första version. Det krävs fortfarande något större summor för att skala upp verksamheten (hajpade Twitter är faktiskt bara drygt 80 anställda och de flesta av dessa har anställts senaste halvåret) men det faktum att man snabbt och billigt kan bygga en första version gör att man kan experimentera sig fram tillsammans med sina kunder på ett sätt som inte var möjligt tidigare.

I Sverige har vi en liten men växande startup-sfär

Nya stjärnor på himlen är företag som Spotify, Twingly och Stardoll men än mer intressant är egentligen alla de mikro-startups som poppar upp bl.a. i kölvattnet av 24 Hour Business Camp. Här har man pressat filosofin kring en startup till det yttersta då man bygger och lanserar en första version av en webbsajt på 24 timmar! Ibland hinner man med att sova också.

Det återstår att se vad fas 4 av internets utveckling för med sig. Kanske pressas kostnaden än mer för att bygga disruptiva företag och kanske är 24hbc en försmak av detta. Jag är i alla fall övertygad om att alla företag kan lära av startup-kulturen. Denna delar punk- och hiphoprörelsernas tro på att vem som helst kan och att det är viktigare att experimentera och testa nya marker än att stå still.
Så släpp fram startup:en i dig. I en tid av accelererande förändring är nämligen att stå stilla det sista man ska ägna sig åt.

Erik Starck befinner sig just nu ute på Hasseluddens Yasuragi och deltar i 24hbc med ett projekt vid namn Startup Garage. Han bloggar på Opportunity Cloud och Skiften.