Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Tidningarna som vågar öppna sina dörrar

Innan du fortsätter läsa: ta gärna en titt på den här Google-kartan. Lek med den, zooma i bilden och gör vad du vill. När du är klar är du välkommen tillbaka hit för att läsa vidare.

Och varför ska du bry dig om en karta som visar hur stora reseutlägg brittiska parlamentsledamöter har? Du betalar ju skatt i Sverige, eller hur? Det stämmer, men det intressanta med kartan är dess tillkomst. Den brittiska dagstidningen Guardian har fått fram data på ledamöternas reseutlägg men istället för att på klassiskt papperstidningsvis trycka hela tabellen på sidan 5 och göra en löpsedel om ”lyxresor” har man publicerat siffrorna i sin Data Store och uppmanat läsekretsen att leka med dem.

Åtminstone en läsare, Tony Hirst, hörsammade uppmaningen och skapade det hopkok (svenska för ”mashup”, för er Web 2.0-människor där ute) du kan se på kartan. Hur han gjorde, och vilka andra hopkok han åstadkom, framgår av hans blogg.

När tidningarna inte längre behöver trycka allting öppnas ju möjligheten att dela med sig av mycket mer information än idag, och på nya sätt. Och det behöver inte bara gälla datalager -Guardian har också ett programmeringsgränssnitt för sina artiklar där hugade läsare kan hämta material och publicera det på sina egna webbplatser.

Guardian är inte den enda tidning, eller ens den första, som öppnar dörrarna och släpper in omvärlden. Amerikanska New York Times var tidigare ute med en liknande satsning. Tillsammans visar de på en väg framåt för dagstidningarna som definitivt verkar roligare än den tidningsdöd som annars förutspås på alla möjliga håll.