.FILE

Stockholm Waterfront 23-24 november 2020

Vem står för tjänsterna i framtidens mobiler?

Från att ha levererat egna tjänster för mobilt Internet har Telia gjort en tvärvändning. Nu säger denna stora svenska operatör att man endast ska vara en bitpipe som levererar data. Tjänsterna får partners stå för. Detta är bakgrunden till seminariet Kan operatörerna konkurrera på tjänstemarknaden? som ingår i Mobilitetsspåret.

– Vad Telia har gjort är faktiskt världsrevolutionerande. Det är den första mobiloperatören i världen som helt ger upp konkurrensen med de Internetbaserade tjänstebolagen. Syftet med seminariet är att diskutera vad Telia tjänar på detta och vart branschen är på väg nu när mobilerna på allvar kopplas upp till Internet. Kommer Telias agerande att bli den nya modellen för operatörerna? säger Mats Sjödin, redaktör för Telekomnyheterna och moderator för seminariet.

Samarbete med Spotify

För att klargöra Telias strategi deltar Erik Hallberg, chef för mobiltjänster på Teliasonera, vid seminariet. Som en del av denna strategi har Telia lagt ned sin egen musiktjänst och satsar i stället stenhårt på samarbetet med Spotify. Andreas Liffgarden, affärsutvecklare på Spotify, är också med och ger sin syn på utvecklingen.

Slutligen kommer den seniora analytikern Bengt Nordström från Northstream att skärskåda utmaningen som mobiloperatörerna står inför när de tvingas möta Internets tjänsteleverantörer som Spotify, Apple och Google. Han ska ge sin bild av vilken position operatörerna bör inta för att lyckas på framtidens marknad.

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn