.FILE

23-24 november 2020

Iphone, Blackberry, Facebook och en patriotisk mobileffekt

Apple har släppt nya Iphone och i USA köade folk på midsommarafton utanför Apples butiker, som vanligt när Apple släpper lurar. Idag kom också kvartalssiffrorna från kanadensiska mobiltillverkaren RIM, som gör Blackberry-telefonerna (de första riktigt populära e-postmobilerna med tangentbord) – och Blackberry gör ännu ett succéresultat.

Blackberry ökar mest av alla mobiler – men i Sverige väljer vi lokala tillverkare

Blackberry är ett riktigt fenomen i mobilvärlden. Inget annat mobilmärke ökar så mycket just nu. Det senaste kvartalet (mars-maj) såldes 7,8 miljoner Blackberry-telefoner. Det innebär en ökning med hela 50 procent från kvartalet innan. Och redan det kvartalet ökade Blackberryförsäljnigen med det dubbla jämfört med kvartalet innan. Med andra ord har försäljningen tredubblats på ett halvår. Och detta samtidigt som de flesta mobiltillverkare har extremt tuffa tider.

Så varför ser vi nästan aldrig folk med Blackberry här i Sverige? Mobilvärlden har länge dominerats av lokala tillverkare. Än idag är NEC och Panasonic självklara val i Japan, liksom Motorola är i USA, Samsung dominerar fullständigt i Korea och Sony Ericsson i Sverige. I Europa som helhet är Nokia den självklara giganten (för att inte tala om i Finland, till och med på Åland där min sambo härstammar från är alla andra mobiler än Nokia mer eller mindre kriminellt att inneha).

Nu när Internet tar plats i mobilen får det här en väldigt speciell mobileffekt. De flesta globala Internetjättar sitter i USA. Det gäller såväl Facebook som Twitter, Google, Microsoft… Ja ni vet, hela det där gänget. Och när man talar smarta mobiler med jänkare är det Iphone och Blackberry som gäller. Därför fanns det redan för ett år sedan bra Facebook-applikationer till Iphone och Blackberry. Nokia däremot lever med en märkligt undanskymd roll på den amerikanska mobilmarknaden – och därmed har Facebook helt struntat i att fixa en Facebook-applikation som funkar på mobiler från världens största mobiltillverkare (tills nu när N97 börjar släppas, och åtminstone en enda Nokia-lur i varje fall kan få en liten Facebook-widget på startskärmen).

Vad kommer att hända när Huawei tar upp kampen med Ericsson?

Patriotismen lever alltså och frodas i mobilvärlden. Men det händer saker nu. Amerikanska mobilnät byggdes länge av amerikanska nätleverantörer, medan europeerna höll sig till Alcatel, Siemens, Nokia och Ericsson. Men vad händer nu när kinesiska Huawei tar upp kampen med svenska Ericsson på världsmarknaden? Och vad kommer jänkarna att göra om Huawei köper upp Motorolas krisande mobildivision? Den mobila patriotismen får det svårt i en globaliserad värld. Frågan är vad som kommer i stället…

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn