.FILE

23-24 november 2020

Mobilt Internet för alla: mot en öppen värld av digitala nomader i flödenas väv?

När detta publiceras är det dagen före FN-dagen.

I veckan besökte Stowe Boyd, Internetfilosof, Stockholm på Disruptive Media-konferensen och beskrev The Web of Flow, ”flödenas väv” – en (informations)värld där media, innehåll och budskap kommer till oss utifrån eget val av informationsflöden. Inte en webb av sidor, utan en webb av vad en annan gäst på samma konferens, Jyri Engeström, brukar omnämna ”sociala objekt”. Denna utveckling har funnits där med den främsta påverkansfaktorn – från färdigpaketerad media för massorna till media vi styr och ställer med själv, på egna villkor. Från produktion till distribution. Det Stowe har predikat i åratal – grundidéerna finns sammanställt här.

Och är det någon annan av våra medmänniskor som skapat något, så är vi helt klart pigga på att dela med oss, som en annan Internetfilosof, Clay Shirky, påpekade på en annan konferens i våras. Från ”konsumera”, till ”konsumera, producera, dela med sig” – med en punchline där det berättades om en fyraårig tjej som letade efter musen bakom TV-n när hon tittade på en DVD. Varför? Hon ville dela med sig en scen till en kompis!

Från passiv konsumtion till aktiv (sam)produktion: Reklam eller Wikipedia?

Där noterade han även att hundra miljoner timmar av mänskliga tankar och noteringar har lett till hela Wikipedia. Ja. Hela Wikipedia! I USA, enbart, konsumeras TV med 200 miljarder (obs, miljarder!) timmar. Per år. Det är i tid räknat 2 000 projekt av Wikipedias storlek! Annonstiden som bevittnas blir då c:a 100 miljoner timmar. Presto! Om USA:s hela reklamkonsumtionstid med ett media – från en till många – ersätts med frivillig mediaproduktionstid – från många till många – så har vi ett projekt av Wikipedias karaktär per år. Slutdiskuterat avseende ”vad får de tiden ifrån?”, de som undrar varför vi frivilligt petar ihop artiklar med en kult skapad av ”amatörer”. Med den enkla definitionen – de som inte får ”betalt” för sitt arbete. I pengar alltså. Ungefär minst nittionio andra möjliga valutor är därmed ej medräknade. Jag är själv skyldig mig själv ekonomiskt i åratal i effektiv tid det som lett till ”Sustainopreneurship”, hållbarhetsentreprenörskap, sett med det perspektivet i så fall: med beforskande via handling till grund för den artikeln. Men jag säger: Varsågod, Världen! Jag gav dig det förra året! Varsågod :).

Lägger vi dessutom till den utveckling i detta sammanhang gällande, som Cluetrain Manifesto och Seth Godin gav röst åt och som mer och mer rör sig mot vardagsverkligheter – där vi vill ha aktörer på marknaden som pratar med oss, och inte budskap som prackas på oss (från ”interruption marketing” till ”permission marketing” i Godins ord). En gravt tilltagande reklamallergi vi försöker ta allergitabletter mot i form av desperatzappande i samma ögonblick som sponsorbudskapet kommer upp i din favoritserie, så tecknar sig en intressant ytterligare pusselbit. Filtret, och att bli erkänd och respekterad som en tänkande och skapande individ.

Vi bygger på med ytterligare en pusselbit. Vi har det Nicholas Negroponte för ett decennium sen kallade ROW – The Rest of the World. Och som årets Business Thinker of the Year C K Prahalad döpt till BOP – the (economic) Base of the Pyramid. De fyra miljarder människor som lever under två dollar per dag. Mest på landsbygd i utvecklingsekonomier. Jag föreslår följande: lika hårt nu som när jag tjatade på Guru, Web 1.0, Sverige, affärsmagasin, ”den nya ekonomin”, för snart tio år sedan. Redan i en insändare i premiärnumret i början på detta årtusende: alla krafter bör riktas att göra nätet tillgängligt för alla. Molnet. Webben. Vårt samlade flöde av kunskap, (egenproducerade) nyheter, bilder, texter, filmer, teckningar, föreläsningar – i slutändan allt resultat av den fantasi Einstein gjorde viktigare än kunskap. Tillgängligt för varenda unge, överallt!

Vad vill du dela med dig? Världen och din inre begränsning är din bortre gräns!

Där med-delandet – alltså att dela med sig, på riktigt – the Message; sker från människa till människa. Peer to Peer. Överallt! Inte bara i den rika västvärlden. Och det är först här jag lägger till den sista pusselbiten, och kommer in på ”det främsta interfacet” – ja, jag har i denna artikel hela tiden pratat om en sinnevärld utifrån ”mobilt internet”. Bärbart med tre eller tio tum. En hundradollars laptop i Nicholas Negropontes värld. Eller en 3G-telefon! Snart 4G. Det ligger en fiberoptisk kabel vid Afrikas jättelika kontinent och väntar på att fyllas med detta aldrig sinande självorganisera(n)de flöde. Då är min gissning att Wikipedia på Swahili oerhört snart kommer gå från andra språkdivisionens 10 000+ artiklar till första divisionens 100 000+ artiklar i vår globala kunskapselitserie. En värld öppnar sig för de i alla åldrar som hungrar efter kunskap och möjligheter djupt ut i landsbygden i länderna söder om Sahara, södra halvan av The Americas och världen runt Tsunamin – Sydostasien. Och kan man ladda en mobiltelefon med en cykel via en extra dynamo till priset av en spottstyver med lokala medel så har vi det Ingvar Kamprad i en föreläsning jag åhörde våren 2001 utsåg till två av de tre viktigaste innovationerna i en – cykeln och elektriciteten. Han lade till gummistövel som den tredje. Och varför inte? Nokia höll ju på med det också. Gummistövlar. En bonde i åkern, nu med en lur mot örat! Och en skärm för ögat. En digital nomad, så långt från yuppiens nalle som jag av någon anledning undvek att nämna i min förra historieinriktade artikel när jag snabbspolade förbi åttiotalet. En mobil som till och med också går att använda som plånbok? Jag är i så fall benägen att utse innovation nummer fyra. Mobil plus webb. I kombination. Connecting ALL People. For real?

Med både inflöde och utpost – om du så vill – från och till något bärbart nära dig, till och från vem som helst. Överallt.

När börja? Nu! Mwanzo! Vad det betyder på Swahili får du leta upp själv ;).

Anders Abrahamsson (SLICE) kommer att följa mobilspåret och rapportera direkt från Internetdagarna 2009,  följ strömmen via #internetdagarna 3-5 nov 2009, om du är på plats kolla in Twitterväggen!

Huvudbilden är ett hopklipp från BBC

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn

Skriv upp dig på intresselistan!

Genom intresselistan får du info först av alla när höstens fullspäckade program finns tillgängligt, helt utan förbindelse.

Jag samtycker till att ta emot nyhetsbrev och har tagit del av integritetspolicyn