Stockholm Waterfront 25-26 november 2019

Nu vill reklamen hitta din mobils position

I veckan som gick provade jag en ny mobiltjänst från ölföretaget Carlsberg. ”Where’s the party” heter tjänsten, och är ett sätt att sponsra en tjänst där man kan positionera sina kompisars mobiler. Om min kompis Anna godkänt att jag får ha koll på var hon är kan jag alltså klicka mig fram – i mobilen eller datorn – och få upp henne på en karta. När som helst dygnet runt.

Det här är i grunden ingen ny tjänst. Det började för många år sedan med att Telia tog fram tjänsten Friendfinder (en tjänst som nu även andra operatörer anslutit sig till). Där kan man i princip göra samma sak som med Carlsbergs tjänst – positionera kompisar och andra på en karta.

Det nya är att tjänsten sprids och börjar användas i reklamsyfte. Marknadsföringsföretag är definitivt i startgroparna för det här. Tänk att kunna utnyttja en databas över var ALLA svenskar befinner sig. Och skicka ut reklam just till dem som befinner sig vid Konsum. Eller skräddarsydd reklam till dem som brukar röra sig i krogtäta kvarter sena kvällar. Eller… Bara fantasin sätter gränserna.

Men vill vi ha det så? Och vad säger lagen?

Faktum är att lagen är mycket mer restriktiv än vad de nya mobiltjänsterna är. Mobiloperatörerna får inte avhända sig eller sälja positioneringsinformationen. På Internetdagarna förra året hade vi med representanter från såväl Datainspektionen som PTS, som berättade om det här.

Och alldeles nyss, ungefär samtidigt som Carlsbergs tjänst sjösattes faktiskt, så gick Datainspektionen och PTS ut med ett pressmeddelande om att man ska granska ”om hanteringen av abonnent- och lokaliseringsuppgifter i mobila innehållstjänster följer gällande lagar och regler”.

I höst ska Datainspektionen och PTS komma med sin rapport. Jag är förbannat nyfiken på vad den kommer fram till. Och jag är övertygad om att reklambranschen och mobilbranschen är nyfikna också.

För det sker en hel del inom området just nu. För två veckor sedan lanserade till exempel bolaget ”Manna från himlen” tillsammans med Bonnier en ny tjänst där företag kan skicka sms-reklam till positionerade mobilanvändare (dock bara sådana som själva har godkänt det).

Oavsett vad man tycker så är det en enorm diskussion om integritet som öppnar sig när våra mobiler öppnas för spårning av alla slag. Blir nästa steg möjligheten att sälja information om vad vi surfar på med våra mobiler? Och när mobilen börjar användas för att betala vad vi handlar kanske även den informationen kan säljas till sms-annonsörer och andra?

Jag vet inte, men det är en minst sagt spännande diskussion. Och övervakningdystopier a la ”1984” lurar bakom hörnet.