.FILE 2G 3G 4G 5G
13:00-14:00
måndag 24 november 13:00-14:00

Digital bildning i skolan – hur gör vi och varför?

Skola

Arrangör: Internetstiftelsen

I samhällsdebatten om skolans uppdrag handlar en stor del av samtalet om att välja rätt – rätt metoder, rätt innehåll och rätt verktyg. Men finns det ett rätt sätt som fungerar för alla? I det här passet utmanar vi idén om en enhetlig väg till digital kompetens. Du får ta del av presentationer från lärare, rektorer och forskare som ger olika perspektiv och metoder för hur man kan bilda eleverna inför deras digitala framtid.

Talare

Johanna Koljonen

Moderator: Johanna Koljonen, Programledare och författare

Johanna Koljonen är medieanalytiker, författare och upplevelsedesigner med bakgrund i radio och TV. Hon föreläser internationellt om film- och TV-branschens framtid på basen av den årliga Nostradamus-rapporten hon skriver för Nordic Film Market samt om narrativ deltagardesign för VR, teater och lajv.

Kristina Alexanderson

Moderator: Kristina Alexanderson, Projektledare, Internetstiftelsen

Kristina Alexanderson är ansvarig för skolsatsningarna på Internetstiftelsen. Hon är en av Sveriges ledande experter kring digital kompetens och en mycket uppskattad föreläsare.

Christina Löfving

Christina Löfving, Fil. dr i tillämpad IT inom utbildningsvetenskap, Göteborgs universitet

Christina Löfving är fil.dr och lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon är arbetat som lärare, IT-pedagog och skolledare. Vid sidan av arbetet vid universitetet har hon uppdrag för Europakommissionen i deras policyarbete. Hennes avhandling, Catering for Student Digital Competence - Teachers navigating the complexities of digital-infused education, handlar om hur digital kompetens kommer till uttryck i klassrummet och under vilka förutsättningar lärare arbetar.

Filippa Mannerheim

Filippa Mannerheim, Lärare och journalist

Filippa Mannerheim är gymnasielärare i svenska och historia och har även arbetat som journalist och föreläsare. Hon är också en välkänd röst i skoldebatten.

Patricia Diaz

Patricia Diaz, Fil.doc, KTH

Patricia Diaz är pedagogisk utvecklare på KTH. Hon har ett forskningsintresse inom skolans digitalisering, digital kompetens och användningen av digitala verktyg. Hon har bland annat studerat hur lärarutbildare utvecklar sin kompetens i att integrera digitala verktyg i sin undervisning som i sin tur ska stödja lärarstudenters lärande.

Fler talare tillkommer under hösten

Fler talare tillkommer under hösten, håll utkik!